Predisposició didàctica: muntatge de cursos en educació d’adults
Resum
En tota planificació instructiva hi ha uns pressupostos que determinen el model didàctic. El conjunt de pressupostos conformen la "predisposició didàctica" i, tot i que analitzem els més incidents a la formació permanent d'adults, som conscients de l'existència de molts altres. És, per tant, un estudi aproximatiu; sota cap context vol ser exhaustiu. Les dues primeres categories necessàries en un model predidàctic per a la formació d'adults són: a) el interès-necessitat d'aquesta edat i b) l'experiència acumulada per les seves circumstàncies vitals. Els continguts, recursos i estratègies, que resumeixen els procediments instructius, estan determinats per la categoria interès-necessitat. Però pot succeir que, davant d'un objecte instructiu interessant per al grup social, no existeixi l'interès individual: si aquesta és la situació, cal crear prèviament la necessitat de domini de l'objecte i posteriorment reforçar l'interès. La segona categoria -l'experiència- determina el mètode i, com a conseqüència, les tècniques. La característica comuna del mètode és manifesta en el model d'esglaonament empirocèntric: del simple al complex i del més proper tempoespacialment al més allunyat, tant un com l'altre sempre en el camp d'experiència vital de l'adult. De la combinació de l'interès-necessitat i experiències neix també la tipologia dels cursos de formació permanent d'adults. En general, i segons l'OIT, hi ha quatre tipus de curs: a) coneixements bàsics, b) formació professional i tècnica, c) instrucció social-econòmica, i d) instrucció cultural i científica. A la pràctica hi ha una marcada diferència entre els països que cobreixen el període escolar bàsic a nivell del noranta-nou per cent i aquells que es defineixen per les altes cotes d'analfabetisme. Els primers poden començar la formació a partir de la tipologia, en la segona, els pobles subdesenvolupats han d'invertir tot el seu potencial en cobrir la formació bàsica. A partir d'aquí poden extrapolar les implicacions que a nivell d'igualtat d'oportunitats dels pobles tenen els membres adults de la comunitat segons pertanyin a un país sub o desenvolupat.
Paraules clau
predisposició didàctica, planificació de cursos, educació no-formal d’adultsPublicades
Com citar
Descàrregues
Drets d'autor (c) 1982 Adalberto Ferrández Arenaz

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.