Predisposició didàctica: muntatge de cursos en educació d’adults

Autors/ores

  • Adalberto Ferrández Arenaz Universitat Autònoma de Barcelona

Resum

En tota planificació instructiva hi ha uns pressupostos que determinen el model didàctic. El conjunt de pressupostos conformen la "predisposició didàctica" i, tot i que analitzem els més incidents a la formació permanent d'adults, som conscients de l'existència de molts altres. És, per tant, un estudi aproximatiu; sota cap context vol ser exhaustiu. Les dues primeres categories necessàries en un model predidàctic per a la formació d'adults són: a) el interès-necessitat d'aquesta edat i b) l'experiència acumulada per les seves circumstàncies vitals. Els continguts, recursos i estratègies, que resumeixen els procediments instructius, estan determinats per la categoria interès-necessitat. Però pot succeir que, davant d'un objecte instructiu interessant per al grup social, no existeixi l'interès individual: si aquesta és la situació, cal crear prèviament la necessitat de domini de l'objecte i posteriorment reforçar l'interès. La segona categoria -l'experiència- determina el mètode i, com a conseqüència, les tècniques. La característica comuna del mètode és manifesta en el model d'esglaonament empirocèntric: del simple al complex i del més proper tempoespacialment al més allunyat, tant un com l'altre sempre en el camp d'experiència vital de l'adult. De la combinació de l'interès-necessitat i experiències neix també la tipologia dels cursos de formació permanent d'adults. En general, i segons l'OIT, hi ha quatre tipus de curs: a) coneixements bàsics, b) formació professional i tècnica, c) instrucció social-econòmica, i d) instrucció cultural i científica. A la pràctica hi ha una marcada diferència entre els països que cobreixen el període escolar bàsic a nivell del noranta-nou per cent i aquells que es defineixen per les altes cotes d'analfabetisme. Els primers poden començar la formació a partir de la tipologia, en la segona, els pobles subdesenvolupats han d'invertir tot el seu potencial en cobrir la formació bàsica. A partir d'aquí poden extrapolar les implicacions que a nivell d'igualtat d'oportunitats dels pobles tenen els membres adults de la comunitat segons pertanyin a un país sub o desenvolupat.

Paraules clau

predisposició didàctica, planificació de cursos, educació no-formal d’adults

Publicades

01-02-1982

Com citar

Ferrández Arenaz, A. (1982). Predisposició didàctica: muntatge de cursos en educació d’adults. EDUCAR, 1, 15–33. https://doi.org/10.5565/rev/educar.599

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.