Paper de la tecnologia en l’ensenyament no formal: reflexions des de la pràctica

Autors/ores

  • Luis Tarín Martínez Universitat Oberta de Catalunya

Resum

A través de l'experiència de diversos anys en el camp de l'ensenyament s'ha arribat a la conclusió que la relació disseny tecnològic i model pedagògic és fonamental per a una veritable eficàcia. En el model pedagògic de reproducció uns objectius, en el nostre cas en el camp de Seguretat i Higiene, pretenen una repetició de coneixements i vincular una sèrie d'hàbits. Amb això es pretén que hi hagi menys probabilitat d'accident i malaltia. Es pretén la repetició d'un model. A aquest Model Pedagògic de Reproducció el disseny que millor li acomoda és el "tradicional". Aquest model pedagògic s'està substituint lentament pel Model Pedagògic d'adaptació. L'objectiu que amb aquest model es pretén és preparar els individus per a la seva adaptació de forma activa a les exigències noves de treball, a major presa de consciència menor possibilitat de deteriorament de la salut. Es pretén que el subjecte sigui capaç per si sol de protegir, donar l'alarma davant el perill, denunciar una situació, etc. Per a aquest Model Pedagògic d'Adaptació el disseny tecnològic apropiat és el de la tecnologia educativa actual. L'individu ha de prendre consciència i desenvolupament personal mitjançant conscienciacions de grup. En aquests moments els objectius educatius en el camp de la protecció de la salut en el treball estan canviant. Per això cal un nou disseny tecnològic adaptat a un nou model pedagògic. El Model Pedagògic de Producció. La idea mare del MPP és que a major apropiació cognitiva de la realitat, més probabilitat de canvi en les condicions de treball dins del camp de la protecció de la salut en el treball. L'individu és agent de la seva formació i actua així mateix socialment. Aquest model de producció pretén que abans de plantejar objectius i planificar la seva execució, s'analitzin les condicions de la situació real diària i les relacions i dimensions socials entre les persones.

Paraules clau

tecnologia educativa, educació a distància, educació no-formal d’adults

Publicades

01-02-1982

Com citar

Tarín Martínez, L. (1982). Paper de la tecnologia en l’ensenyament no formal: reflexions des de la pràctica. EDUCAR, 1, 61–69. https://doi.org/10.5565/rev/educar.604

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.