Camps d'aplicació de la investigació educativa
Resum
Aquest article tracta de les contribucions dels estudis experimentals al coneixement de l'educació. No es desestimen, però, les importants contribucions planejades acuradament des de les experiències pràctiques. Els mètodes d'investigació contemporanis qualitatius i etnogràfics permeten renovar l'interès de la comunitat científica en esforçar-se per aquest tipus d'investigació. Es presenten deu àrees: Educació pre-primària amb una atenció especial a l'educació de 0-3 anys; Educació primària (continuïtat amb l'educació pre-primària, tendències contemporànies: ensenyament directe versus indirecta, nivell de competència mínim, problemes de fracàs escolar, ensenyament per al domini, formació del professor); Educació secundària (nous currículums, conseqüències del canvi de poblacions, nous conceptes de l'educació vocacional, canvi de mètodes d'ensenyament); Educació superior (canvis de les característiques dels estudiants, necessitat d'altres mètodes d'ensenyament, la teoria de l'educació superior com un nou canvi de la pedagogia); Estudi dels processos d'ensenyament (especialment del nou paradigma procés-producte i del paradigma ecològic; teories i plans implícits en la investigació de l'ensenyament, educació l'ensenyant basada en la competència versus humanisme); Educació i tecnologia (amb especial atenció a la tecnologia del computador, desenvolupament del software educatiu i el seu impacte en el desenvolupament del currículum, nou apropament a les activitats d'ensenyament i aprenentatge); Avaluació de programes (noves aproximacions, revisió de les consecucions internacionals, monitoratge); Desenvolupament i avaluació del currículum; Mètodes d'investigació; Altres camps. Al final, l'autora emfatitza la importància de la recerca educativa en aquest temps de crisi cultural. Destaca que, a Europa, la investigació educativa no ha rebut encara el suficient suport financer per estar en posició de contribuir significativament al progrés dels sistemes educatius i denuncia el punt crític en termes de que el nombre d'investigadors qualificats en aquest camp és insuficient.
Paraules clau
investigació educativa, aplicació de la recerca, àrees d’aplicació educativaPublicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 1986 Viviane De Landsheere
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.