Maduració biològica i aptituds cognitives
Resum
L'avanç experimentat per algunes disciplines biològiques en els últims anys ha permès comprendre millor certes característiques dels processos de desenvolupament del cervell que revelen un clar interès pedagògic. De les dades proporcionades per la neurobiologia i la cronobiologia es desprèn l'apreciable influència que exerceix l'ambient en la composició i estructura del neocòrtex, igual que l'existència d'un ritme de desenvolupament cerebral variable, segons els subjectes, dins de les pautes generals pròpies de l'espècie. Aquestes informacions orienten l'educador en la necessitat d'estructurar mitjans pedagògics adaptats a les demandes estimuladores del nen i a les seves aptituds intel·lectuals. Des d'aquesta perspectiva, els "aprenentatges precoços" vénen a ser la conseqüència de l'aplicació de metodologies didàctiques que, per jugar a favor de l'estructura cognitiva dels subjectes, permeten l'emergència anticipada de potencialitats ja presents en aquests. La recerca de tals metodologies constitueix un dels objectes prioritaris de la investigació pedagògica, que pot venir orientada al respecte prenent en consideració no només la dinàmica funcional del cervell, sinó també els prejudicis de naturalesa cognitiva referits per la teoria evolutiva del coneixement.
Paraules clau
educació i biologia, pedagogia de l’evolució, aptituds cognitivesPublicades
Com citar
Descàrregues
Drets d'autor (c) 1987 Josep Maria Asensio Aguilera

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.