El context de la didàctica diferencial
Resum
L'acte didàctic exigeix l'existència d'un docent, un discent, un mètode i un contingut constructiu. Quan s'analitza aquesta realitat apareixen especificacions dignes d'estudi: si es parla de la tipologia de les assignatures, estem dins de la didàctica especial; quan s'estudia la manera d'aprendre de cada alumne, amb les seves potencialitats i interessos, ens movem en la didàctica personalitzada; si perfilem un grup d'alumnes posseïdors d'una característica comuna que condiciona la planificació i el procés instructiu, ens trobem immersos en el món de la didàctica diferencial. Cal distingir entre "el diferencial" i el diferenciat". El primer concepte es refereix a grups, el segon a individus. Però hi ha un punt d'unió: quan s'ajusta la instrucció a tot el grup arriba un moment en què alguns alumnes, els més potenciats i interessats, cobreixen en menys temps que la resta els objectius bàsics o obligatoris. Des d'aquest moment cal tornar a acomodar l'ensenyament a les diferències individuals, amb el que ens apropem al concepte d'instrucció diferenciada. S'ha començat, doncs, pel diferencial grupal i s'ha acabat en el diferencial individual, personalitzat. Són molts els aspectes diferencials, però si es busca la realitat aquí i ara, apareixen més clars els següents: 1. L'edat determina una estructura didàctica diferencial i es mou des del preescolar fins a l'educació permanent i d'adults. 2. El nivell cultural que divideix els alumnes en estrats a causa del rendiment escolar. La institució educativa no aconsegueix eliminar les diferències, i no ho aconseguirà mentre no s'adopti un pla diferencial. 3. La situació vivencial, rural o urbana, és un altre component diferencial i que no consideren ni els programes oficials, ni l'organització ni l'orientació escolar. El problema fonamental de la didàctica diferencial és la tendència a generalitzar situacions i a diferenciar només grups per les seves creences polítiques, religioses, morals, o pertanyents a qualsevol altra manifestació de la "doxa".
Paraules clau
acte didàctic, tipologies didàctiques, didàctica diferencialPublicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 1982 Adalberto Ferrández Arenaz
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.