El context de la didàctica diferencial

Autors/ores

  • Adalberto Ferrández Arenaz Universitat Autònoma de Barcelona

Resum

L'acte didàctic exigeix ​​l'existència d'un docent, un discent, un mètode i un contingut constructiu. Quan s'analitza aquesta realitat apareixen especificacions dignes d'estudi: si es parla de la tipologia de les assignatures, estem dins de la didàctica especial; quan s'estudia la manera d'aprendre de cada alumne, amb les seves potencialitats i interessos, ens movem en la didàctica personalitzada; si perfilem un grup d'alumnes posseïdors d'una característica comuna que condiciona la planificació i el procés instructiu, ens trobem immersos en el món de la didàctica diferencial. Cal distingir entre "el diferencial" i el diferenciat". El primer concepte es refereix a grups, el segon a individus. Però hi ha un punt d'unió: quan s'ajusta la instrucció a tot el grup arriba un moment en què alguns alumnes, els més potenciats i interessats, cobreixen en menys temps que la resta els objectius bàsics o obligatoris. Des d'aquest moment cal tornar a acomodar l'ensenyament a les diferències individuals, amb el que ens apropem al concepte d'instrucció diferenciada. S'ha començat, doncs, pel diferencial grupal i s'ha acabat en el diferencial individual, personalitzat. Són molts els aspectes diferencials, però si es busca la realitat aquí i ara, apareixen més clars els següents: 1. L'edat determina una estructura didàctica diferencial i es mou des del preescolar fins a l'educació permanent i d'adults. 2. El nivell cultural que divideix els alumnes en estrats a causa del rendiment escolar. La institució educativa no aconsegueix eliminar les diferències, i no ho aconseguirà mentre no s'adopti un pla diferencial. 3. La situació vivencial, rural o urbana, és un altre component diferencial i que no consideren ni els programes oficials, ni l'organització ni l'orientació escolar. El problema fonamental de la didàctica diferencial és la tendència a generalitzar situacions i a diferenciar només grups per les seves creences polítiques, religioses, morals, o pertanyents a qualsevol altra manifestació de la "doxa".

Paraules clau

acte didàctic, tipologies didàctiques, didàctica diferencial

Publicades

1982-07-01

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.