Pressupostos metodològics en l’ensenyament d’adults
Resum
El pressupost metodològic de l'ensenyament d'adults constitueix una circumstància òptima per a l'estudi diferencial, en funció d'un model didàctic que sigui aplicat en els procediments del procés ensenyament-aprenentatge en aquest camp de l'educació de l'home: l'educació d'adults. No hi ha un rebuig ocult a que en la relació del subjecte adult amb el factor d'aprenentatge, no tinguin una consideració potencial les lleis i altres aspectes normatius propis de la didàctica. Atès que aquesta es defineix com el cos teòric general de l'ensenyament, no es pot desconèixer, per tant, la seva relació amb tot el que es refereixi als aspectes normatius i aplicatius que ordenen el procés de l'ensenyament de l'adult. El que hi ha, de veritat, intencionadament enjudiciat és la pràctica d'aplicar adaptativament les lleis i normatives didàctiques del procés pedagògic de l'educació de l'home -en referència a procediments metodològics per a l'ensenyament- a un tipus de relació que no pot resistir l'aspecte només formal del procediment. Si bé l'adult no escolaritzat, o així considerat per aquesta mesura de caràcter "escolàstica" presenta una tipologia de rang acadèmic en comparació amb casos normals de subjectes en edat escolar (p. ex. Adult analfabet i un nen de sis anys poden classificar com a subjectes no lectors) no deixa de posseir una sèrie de qualitats diferents ja no només de caràcter biogràfic que fa al subjecte en edat escolar, sinó de rang peculiar que obliguen a una identificació de l'aspecte circumstancial del procediment metodològic on s'apliquen les lleis i normatives de la didàctica. Es fa necessari generar uns pressupostos metodològics en l'ensenyament de l'adult, a partir de proposar l'estudi dels seus antecedents coneguts o bé supòsits, en rigor de la investigació. A partir d'aquí s'imposa, almenys com un compromís personal, reiniciar l'estudi per ratificar o rectificar situacions establertes, per provar en la pràctica empírica les encara larvàries conclusions i propostes extretes de l'experiència i, en fi, per escurçar distància al punt del rigor científic que porti a l'objectiu d'aconseguir uns procediments metodològics en l'ensenyament d'adults veritablement alliberadors (dit per Freire), amb essencial sentit de fer possible el perfeccionament humà (conforme als postulats andragògics) i d'establir nous arguments que justifiquin el "ser" del concepte de l'educació permanent. L'educació d'adults, en els paràmetres de la concepció permanent de l'educació de l'home, té necessitat de seguir establint consistència en les seves fonamentacions. Necessitat peremptòria es denota en buscar normatives i procediments metodològics que siguin conseqüents amb els seus fonaments: aquesta és la intenció del present aportació. És un terreny verge, encara, per al desafiament intel·lectual i professional.
Paraules clau
educació d’adults, pressupostos metodològics, didàctica diferencialPublicades
Com citar
Descàrregues
Drets d'autor (c) 1982 Víctor Montero Espinoza

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.