La formació dels professionals de l'educació especial i el canvi educatiu
Resum
La major part dels estudis sobre formació de professionals de l'educació especial aborden el tema des de l'anàlisi dels perfils professionals específics dins de la mateixa: formació de professionals del suport, de la intervenció educativa, professionals de l'àmbit no docent, etc.
El propòsit general d'aquest treball és abordar un espai al qual pocs treballs s'han referit amb anterioritat: l'anàlisi des de l'òptica de la diversitat de les claus formatives comunes a tots els professionals de l'educació especial, amb independència o més enllà de les seves perfils específics.
Per a això organitzo el treball al voltant de dos grans nuclis. En el primer es revisa la conflictiva situació actual de l'educació especial. Sense pretendre una escombrada general d'aquesta realitat, es fa especial èmfasi en l'anàlisi de les característiques més definitòries i distintives de la nova realitat de l'educació especial. En un segon moment, després de la identificació de la diversitat com a símbol de la seva identitat, es proposen les claus formatives comunes i irrenunciables en la formació de qualsevol professional de la mateixa.
En última instància, es parteix d'un treball reflexiu que potser pugui obrir alguna porta cap a la necessària reconstrucció i reedificació dels programes formatius de tots els professionals de l'educació especial, des de la identitat formativa pròpia que es constitueix al voltant de la diversitat.
Paraules clau
educació especial, formació dels professionals, canvi educatiuPublicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 1997 Ángeles Parrilla Latas
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.