Existeixen les competències transversals?

Autors/ores

  • Bernard Rey Université Libre de Bruxelles

Resum

Per què la idea de competències «transdisciplinars» és tan present en el discurs pedagògic actual? Per què ens capfiquem a trobar unes competències que siguin «transversals» a les disciplines escolars?
És probable que aquesta nova noció aporti una resposta a un problema molt antic: el problema de saber per què serveix allò que s’aprèn a l’escola. Donat que a part d’algunes habilitats fonamentals com saber llegir i saber comptar, les competències pròpies de les disciplines escolars semblen tenir poca utilitat pràctica quan es surt d’aquesta.
Però tots els professors creuen que les competències, tot i que la majoria no són útils durant la vida, contribueixen a formar els joves, i que són el mitjà per a desenvolupar les competències més generals que aquest mateix jovent prodra aplicar en la seva vida personal, professional i social. D’aquí la idea de competències que siguin transversals a les disciplines.
A més, convé insistir en el paper d’aquest coneixement per a la preparació per a la vida professional, ja que avui l’imperatiu de preparar per a la mobilitat demana l’adquisició, no únicament d’habilitats específiques, sinó també de competències flexibles. Però aquest interès per les transversals no impedeix identidifar-los i precisar en què consisteixen. Això és, doncs, el que ara intentarem fer.

Paraules clau

competències transversals, competències adaptatives, currículum

Publicades

2000-01-01

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.