Perduts en la batalla: el tractament de l'alumnat socioculturalment divers en la reforma de la LOGSE
Resum
La LOGSE o Llei Orgànica d'Ordenació General del Sistema Educatiu de 1990 -producte del govern socialista d'aleshores- va impulsar importants canvis discursius i programàtics entorn a la igualtat, la integració sociocultural i la democratització del sistema educatiu. Malgrat tot, quan gairebé s'ha finalitzat el procés d'implantació d'aquest reforma, l'actual govern conservador es disposa a treure una contrareforma, desafiant així l'educació comprensiva plasmada en la LOGSE. Però mentre els diferents bàndols que proposen una o una altre reforma pugnen pel control ideològic i material de l'escolarització en un Estat Espanyol cada vegada més divers, altres veus queden silenciades. Una de les grans tragèdies i ironies d'aquest procés de negació és que, justament en l'actual context històric en que la presència demogràfica en l'escolarització de les veus silenciades -sobre tot els que procedeixen dels col·lectius d'immigrants i gitanos- han experimentat un increment significatiu, la Llei de Qualitat en l'Ensenyament amenaça amb tancar les portes al projecte democratitzador del sistema educatiu. L'escomesa d'aquest treball és, doncs, aflorar els buits, les negacions i les preferències culturals en aquesta cruïlla legislativa, en la que les identitats col·lectives són filtrades per polítiques educatives enfrontades. Com veurem, els intents a vegades esbiaixats tot i que lloables de la LOGSE per mitigar aquest procés de sedàs sociocultural només s'ha trobat amb una palpable resistència hegemònica.
Paraules clau
diversitat cultural, política educativa, integració, immigrants, gitanos, llenguaPublicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2002 Cathryn Teasley
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.