La universitat espanyola, els seus desafiaments i la capacitat d'agència
Resum
A partir d’estudis i d’informes de referència contrastats amb dades internacionals, el text aborda els trets considerats més rellevants del sistema universitari espanyol, per tal d’oferir una interpretació determinada de la situació de la universitat davant els reptes d’un futur relativament immediat. Una idea transversal a tot el text és la de reforçar la capacitat d’agència de la universitat a partir de les preocupacions següents: com cal afrontar el canvi de paradigma socioproductiu des del sistema universitari? En quina mesura hi ha una preocupació pràctica per l’eficiència i la qualitat? Com ens podem replantejar la generació d’oportunitats i de capital humà (formació) per a capes més extenses i diverses de la població (equitat) i ser més eficients en aquesta tasca? En quina mesura la nostra universitat es troba ben alineada amb les dels països integrants de l’Espai Europeu d’Educació Superior?Paraules clau
universitat, oportunitats, qualitat, capacitat d’agènciaReferències
ANECA, Docentia (2006). Programa de apoyo para la evaluación de la actividad docente del profesorado universitario. Modelo de evaluación, V. 1.0 - 14/11/2006.
AQU, Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (2011). Universitat i Treball a Catalunya [en línea]. Barcelona: Generalitat de Catalunya, 106 p. www.aqu.cat.
Bain Report (2013). The financially sustainable university [en línea]. http://www.bain.com/publications/articles/financially-sustainable-university.aspx [Consulta: 10 mayo 2013].
Baumann, Z. (2010). Mundo Consumo: Ética del individuo en la aldea global. Barcelona: Paidós.
BBVA (2012). Universidad, universitarios y productividad en España. Informe Fundación BBVA. Pérez García, F. y Serrano Martínez, L. (dirs.). 512 p.
Barber, M.; Donnelly, K. y Rizvi, S. (2013). An avalanche is coming: Higher education and the revolution ahead [en línea]. Londres: Institute for Public Policy Research. 71 p. http://www.ippr.org/publication/55/10432/an-avalanche-is-coming-higher-education-and-the-revolution-ahead [Consulta: 9 mayo 2013].
Beck, U. (1998). La sociedad del riesgo: Hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós.
Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives, Handbook I: The Cognitive Domain. Nueva York: David McKay Co Inc.
Buela-Casal, G.; Bermúdez, M. P.; Sierra, J. C.; Quevedo-Blasco, R.; Castro, A. y Guillén-Riquelme, A. (2012). «Ránking de 2011 en producción y productividad en investigación de las universidades públicas españolas». Psicothema, 24 (4), 505-515.
Carr, N. (2011). Superficiales: ¿Qué está haciendo Internet con nuestras mentes? Madrid: Taunus.
Carta por la Ciencia (2013, mayo). Nueva Carta por la Ciencia: salvemos la I+D+i en España [en línea]. http://conimasdmasihayfuturo.com/2013/05/21/nueva-carta-por-la-ciencia-salvemos-la-idi-en-espana
CYD (Fundación Ciencia y Desarrollo) (2011). La Universidad en España [en línea]. Madrid. http://www.fundacioncyd.org/informe-cyd/informe-cyd-2012 [Consulta: 26 junio 2013].
European Union (2013). Improving the quality of teaching and learning in Europe’s higher education institutions. Report to the European Commission, junio. Luxemburgo.
Fernández, X.; Gil, L.; Roca, C. y Serret, J. (2011). Treball de recerca sobre l’abandonament dels estudis a la UPF [en línea]. Informe Universitat Pompeu Fabra, abril. http://www.upf.edu/consellsocial/estudisprojectes/pdf/abandonamentestudis.pdf [Consulta: 2 noviembre 2012].
Gibbs, G. (2010). Dimensions of quality, septiembre. The Higher Education Academy. Innovation Way. York Science Park. Heslington. York YO10 5BR. Report. 64 p.
Harvey, L. y Green, D. (1993). «Defining quality». Assessment and Evaluation in Higher Education [en línea], 181, 9-34. http://dx.doi.org/10.1080/0260293930180102
Harvey, L. y Williams, J. (2010). «Fifteen years of quality in higher education». Quality in Higher Education [en línea], 16 (1), 3-36. http://dx.doi.org/10.1080/13538321003679457
HEA, Higher Education Authority (2008). National Plan for Equity of Access to Higher Education 2008-2013 [en línea]. Dublín: HEA. http://www.hea.ie/files/files/file/Newpdf/NationalAccessPlan2008-2013%28English%29.pdf [Consulta: 4 noviembre 2012].
ICED (International Consortium for Educational Development) (2013). Higher Education, Teacher Training. Draft, Council Internal Rapport, julio.
Kuhn, T. (2004). La estructura de las revoluciones científicas. México: Fondo de Cultura Económica.
Llovet, J. (2011). Adéu a la Universitat. Barcelona: Galàxia Gutenberg.
Majó, J. (2011). Luz al final del túnel: Vivir y trabajar después de la crisis. Barcelona: RBA.
Marton, F. y Säljö, R. (1976). «On Qualitative Differences in Learning — 2: Outcome as a function of the learner’s conception of the task». British Journal of Educational Psychology [en línea], 46 (2), 115-127. http://dx.doi.org/10.1111/j.2044-8279.1976.tb02304.x
MEC (2006). Propuestas para la renovación de las metodologías educativas en la universidad. Consejo de Coordinación Universitaria y Cátedra UNESCO de Gestión y Política Universitaria, UPM.
MECD (2013). Propuestas para la reforma y la mejora de la calidad y eficiencia del Sistema Universitario Español, 2013. Madrid.
Molinas, C. (2013). ¿Qué hacer con España? Barcelona: Destino.
Nibblet, W. R.; Butts, F. y Holmes, B. (1972). World Yearbook of the Education: Universities Facing the Futur. Millton Park, Abingdon: Routledge.
Noy, M. (2013). «Un panorama desolador para los investigadores». El País, 25 de junio.
OCDE (2013). Panorama de la educación. Indicadores de la OCDE 2013. Informe español [en línea]. Madrid: Instituto Nacional de Evaluación Educativa. MECD. www.mecd.gob.es/inee [Consulta: 26 junio 2013]
PwC (2013). Temas candentes de la universidad española 2013: ¿Tenemos la universidad pública que necesitamos? [en línea]. Fundación Europea Sociedad y Educación / División Global Santander Universidades. https://kc3.pwc.es/local/es/kc3/publicaciones.nsf/V1/7E7ABBBC81074258C1257B33005EA050/$FILE/Temas-Candentes-Universidad.pdf [Consulta: 26 junio 2013].
Ricoeur, P. (1999). Historia y narratividad. Barcelona: Paidós.
Rué, J. (2013). «El abandono universitario: Variables, marcos de referencia y políticas de calidad». REDU. Revista de Docencia Universitaria, 10, XX.
Rué, J.; Amador, M.; Gené, J.; Rambla, F. X.; Pividori, C.; Pividori, I.; Torres-Hostench, O.; Bosco, A.; Armengol, J. y Font, A. (2010). «Towards an understanding of quality in higher education: the ELQ/AQA08 model as an evaluation tool». Quality in Higher Education [en línea], 16 (3), 285-295. http://dx.doi.org/10.1080/13538322.2010.506723
Rué , J.; Font, A. y Cebrián, G. (2013). «Towards high-quality reflective learning amongst law undergraduate students: Analyzing students’ reflective journals during a problem-based learning course». Quality in Higher Education [en línea], 19 (2), 191-209. http://dx.doi.org/10.1080/13538322.2013.802575
Scott, P. (1995). The Meanings of Mass Higher Education. Londres: Open University Press. Society for Research into Higher Education.
Sennet, R. (2012). Juntos, rituales, placeres y política de cooperación. Barcelona: Anagrama.
Steiner, G. (2007). Los ludócratas. Madrid: Siruela, FCE.
Struyven, K.; Dochy, F.; Janssens, S. y Gielen, S. (2006). «On the dynamics of students’ approaches to learning: The effects of the teaching/learning environment». Learning and Instruction [en línea], 16 (4), 279-294. http://dx.doi.org/10.1016/j.learninstruc.2006.07.001
Tarrach, R. (2011). Daring to reach high: Strong universities for tomorrow’s Spain. Report of the Committee of International Experts EU2015, 21 de septiembre.
Touraine, A. (2011). Después de la crisis. Barcelona: Paidós.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2014 Joan Rué
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.