Conductes de ciberassetjament en infants i adolescents. Hi ha una sortida amb l’educació i la consciència social
Resum
La generalització actual de la connectivitat en infants i en adolescents provoca una problemàtica que augmenta als centres educatius i en els casos que arriben a la justícia juvenil buscant una solució. Es tracta de les conductes d’assetjament entre iguals mitjançant l’ús inadequat dels dispositius tecnològics i de la diversitat d’aplicacions que presenten. Entre les conclusions que s’extreuen d’un estudi empíric realitzat a partir de 185 expedients tramitats a la província de Barcelona, en destaquen la connexió amb l’assetjament tradicional (bullying) i la necessitat d’incidir en la conscienciació i en la responsabilització de l’autor del maltractament, per la qual cosa esdevé imprescindible que la família i l’escola s’hi impliquin. Des de l’àmbit penal juvenil, l’acció educativa se centra en un abordatge de la qüestió prioritzant-ne les solucions extrajudicials i, per als casos més greus, les mesures educatives en un medi obert.Paraules clau
ciberassetjament, sexting, victimització, dispositius tecnològics, responsabilitat penal, conscienciacióReferències
Aftab, P. (2006). Ciberbullying: Guía práctica para madres, padres y personal docente. Bilbao: Fundación EDEX-Pantallas Amigas.
Agustina, J. R. (2009). «Arquitectura digital de Internet como factor criminógeno: Estrategias de prevención frente a la delincuencia virtual». International E-Jornal of Criminal Sciences [en línea], 3 (4), 1-33. http://www.ehu.es/ojs/index.php/inecs/article/view/262/259 [Consulta: 20 marzo 2014].
— (2010). «¿Menores infractores o víctimas de pornografía infantil?». Revista Electrónica de Ciencia Penal y Criminológica (RECPC) [en línea], 12-11, 1-44. http://criminet.ugr.es/recpc/12/recpc12-11.pdf [Consulta: 19 marzo 2014].
Agustina, J. R. y Gómez-Duran, E. L. (2012). «Sexting: Research Criteria of a Globalized Social Phenomenon». Archives of Sexual Behavior [en línea], 41 (6). http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10508-012-0038-0#page [Consulta: 29 septiembre 2013].
Álvarez, D.; Nuñez, J. C.; Álvarez, L.; Dobarro, A.; Rodríguez, C. y González, P. (2011). «Violencia a través de las tecnologías de la información y la comunicación en estudiantes de secundaria». Anales de Psicología [en línea], 27 (1), enero, 221-231. http://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/26459/1/Violencia%20a%20trav%C3%A9s%20de%20las%20tecnolog%C3%ADas%20de%20la%20informaci%C3%B3n%20y%20la%20comunicaci%C3%B3n%20en%20estudiantes%20de%20secundaria.pdf [Consulta: 24 marzo 2014].
Avilés, J. M. (2009). «Ciberbullying: Diferencias entre el alumnado de secundaria». Boletín de Psicología [en línea], 96, julio, 79-96. http://www.uv.es/seoane/boletin/previos/N96-6.pdf [Consulta: 21 marzo 2014].
Bartrina, M. J. (2012). Análisis y abordaje del acoso entre iguales mediante el uso de las nuevas tecnologías [en línea]. Centro de Estudios Jurídicos y Formación Especializada. Departamento de Justicia. Generalidad de Cataluña. http://www20.gencat.cat/portal/site/Justicia/menuitem.6a30b1b2421bb1b6bd6b6410b0c0e1a0/?vgnextoid=8458fc4d968c5310VgnVCM2000009b0c1e0aRCRD&vgnextchannel=8458fc4d968c5310VgnVCM2000009b0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default [Consulta: 12 marzo 2014].
— (2013). «Justícia juvenil i adolescent en l’era digital: Conductes de risc per l’ús inadequat de les noves tecnologies». Butlletí d’Inf@ncia [en línea], 63, enero. Dirección General de Atención a la Infancia y a la Adolescencia. Departamento de Bienestar Social y Familia. http://www20.gencat.cat/docs/dixit/Home/04Recursos/02Publicacions/02Publicacions%20de%20BSF/04_Familia_infancia_adolescencia/Butlleti_infancia_articles_2013/Links/profunditat-63.pdf [Consulta: 3 marzo 2014].
Belsey, B. (2005). Cyberbullying: An Emerging Threat to the “Always On” Generation [en línea]. http://www.cyberbullying.ca [Consulta: 20 marzo 2014].
Buelga, S.; Cava, M. J. y Musitu, G. (2010). «Cyberbullying: Victimización entre adolescentes a través del teléfono móvil y de Internet». Psicothema [en línea], 22 (4), 784-789. Facultad de Psicología. Universidad de Valencia. http://www.google.es/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&ved=0CC0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.unioviedo.es%2Freunido%2Findex.php%2FPST%2Farticle%2Fdownload%2F8953%2F8817&ei=qzsvU-_oHOit0QWx-YH4BA&usg=AFQjCNFJJbNvHktYy30vMdN3Cdb0i4NT5Q&bvm=bv.62922401,d.bGQ [Consulta: 20 marzo 2014].
Caba, M. A. de la; López Atxurra, R. (2013). «La agresión entre iguales en la era digital: Estrategias de afrontamiento de los estudiantes del último ciclo de primaria i del primero de secundaria». Revista de Educación [en línea], 362, septiembre-diciembre, 247-272. http://www.mecd.gob.es/dctm/revista-de-educacion/doi/362160.pdf?documentId=0901e72b811e0a69 [Consulta 24 septiembre 2013].
Calmaestra, J.; Ortega, R. y Mora-Merchán, J. A. (2008). «Las TIC y la convivencia: Un estudio sobre formas de acoso en el ciberespacio». Investigación en la Escuela, 64, 93-104.
Cerezo, F.; Calvo, A. R. y Sánchez, C. (2011). Intervención psicoeducativa y tratamiento diferenciado del bullying. Madrid: Pirámide.
Chóliz, M. y Villanueva, V. (2011). «Evaluación de la adicción al móvil en la adolescencia». Revista Española de Drogodependencias [en línea], 36 (2), 165-184. http://www.aesed.com/descargas/revistas/v36n2_3.pdf [Consulta: 17 marzo 2014].
Collell, J. y Escudé, C. (2008). «Ciberbullying: El acoso a través de la red». Ámbitos de Psicopedagogía [en línea], 24, otoño, 20-23. http://www.xtec.cat/~jcollell/ZAP%2024.pdf [Consulta: 11 marzo 2014].
Convives (2013). «Acoso entre iguales: Ciberacoso». Revista Digital de la Asociación Convives [en línea], 3, abril. http://convivenciaenlaescuela.es/wp-content/uploads/2013/06/Revista-CONVIVES-N_3-Abril-2013.pdf [Consulta: 16 septiembre 2013].
Defensor del Menor en la Comunidad de Madrid (2011). Ciberbullying: Guía de recursos para centros educativos en casos de ciberacoso. http://www.educa2.madrid.org/web/revista-digital/inicio/-/visor/ciberbullying-guia-de-recursos-para-centros-educativos-en-caso-de-ciberacoso;jsessionid=193306CCA955B6778C324390B1572913 [Consulta: 16 marzo 2014].
Díaz-Aguado, M. J.; Martínez, R. y Martín, J. (2013). «El acoso entre adolescentes en España: Prevalencia, papeles adoptados por todo el grupo y características a las que atribuye la victimización». Revista de Educación [en línea], 362, 348-379, septiembre-diciembre. http://www.revistaeducacion.mec.es/doi/362_164.pdf [Consulta: 24 septiembre 2013].
Echeburúa, E.; Labrador, F. J. y Becoña, E. (coord.) (2009). Adicción a las nuevas tecnologías en adolescentes y jóvenes. Madrid: Pirámide.
Garaigordobil, M. y Oñederra, J. A. (2010). La violencia entre iguales: Revisión teórica y estrategias de intervención. Madrid: Pirámide.
García Jiménez, A. (coord.) (2010). Comunicación y comportamiento en el ciberespacio: Actitudes y riesgos de los adolescentes. Barcelona: Icaria.
Garmendia, M. et al. (2011). Riesgos y seguridad en internet: Los menores españoles en el contexto europeo [en línea]. Bilbao: Universidad del País Vasco. EU Kids Online. http://www.lse.ac.uk/media@lse/research/EUKidsOnline/EU%20Kids%20II%20(2009-11)/National%20reports/Spanish%20report.pdf [Consulta: 25 junio 2013].
Hinduja, S. y Patchin, J. (2011). Cyberbullying fact sheet: Electronic Dating Violence [en línea]. Cyberbullying Research Center. Retrieved. http://www.cyberbullying.us/electronic_dating_violence_fact_sheet.pdf [Consulta: 6 octubre 2013].
INTECO (2009). Guía legal sobre Ciberbullying y Grooming: Observatorio de la Seguridad de la Información [en línea]. Área Jurídica de la Seguridad y las TIC. http://www.inteco.es/guias/guiaManual_groming_ciberbullying [Consulta: 26 febrero 2014].
— (2011). Guía sobre adolescencia y sexting: Qué es y cómo prevenirlo [en línea]. Observatorio de la Seguridad de la Información. http://www.inteco.es/guias_estudios/guias/Guia_sexting [Consulta: 26 ferbrero 2014].
INTECO (2012). Guía de actuación contra el ciberacoso para padres y educadores [en línea]. Observatorio de la Seguridad de la Información. http://menores.osi.es/sites/default/files/Guia_lucha_ciberacoso_menores_osi.pdf [Consulta: 3 marzo 2013].
Katzer, C.; Fetchenhauer, D. y Belschak, F. (2009). «Cyberbullying. Who are the víctims?: A comparison of victimization in Internet chatrooms and victimization in school». Journal of Media Psychology [en línea], 21 (1), 25-36. http://psycnet.apa.org/index.cfm?fa=buy.optionToBuy&id=2009-03332-003 [Consulta: 15 marzo 2014].
Kowalski, R.; Limber, S. y Agatston, P. (2010). Cyber Bullying: El acoso escolar en la er@ digit@l. Bilbao: Desclée de Brouwer.
Li, Q. (2007). «New bottle but old wine: A research on cyberbullying in schools». Computers in Human Behaviour [en línea], 23 (4), 1777-1791. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563205000889 [Consulta: 15 marzo 2014].
Livingstone, S.; Haddon, L.; Görzig, A. y Ólafsson, K. (coords.) (2011). Risks and safety on the Internet: The perspective of European children. London School of Economics and Political Science. Informe enero. http://www.eukidsonline.net [Consulta: 23 marzo 2014].
Olweus, D. (1998). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Madrid: Morata.
Ortega, R. (coord.) (2010). Agresividad injustificada, bullying y violencia escolar. Madrid: Alianza Editorial.
Ortega, R. y Mora-Merchán, J. A. (2008). «Las redes de iguales y el fenómeno del acoso escolar: Explorando el esquema dominio-sumisión». Infancia y Aprendizaje, 31, 515-528.
Ovejero, A.; Smith, P. K. y Yubero, S. (2013). El acoso escolar y su prevención: Perspectivas internacionales. Madrid: Biblioteca Nueva.
Pérez, S.; Burguera, L. y Paul, K. (dir.) (2013). Menores e Internet. Navarra: Aranzadi.
Protégeles (2014). Menores de edad y conectividad móvil en España: Tablets y smartphones [en línea]. http://www.diainternetsegura.es/descargar_estudio.php>.
Rey, R. del; Elipe, P.; Ortega, R. (2012). «Bullying and cyberbullying: Overlapping and predictive value of the co-occurrence». Psycothema [en línea], 24 (4), 608-613. http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=4061 [Consulta: 3 marzo 2014].
Rey, R del; Flores, J.; Garmendia, M.; Martínez, G.; Ortega, R. y Tejerina, O. (2011). Protocolo de actuación escolar ante el cyberbullying. Bilbao: Grupo EMICI (Equipo Multidisciplinar de Investigación sobre Cyberbullying) / Departamento de Educación del Gobierno Vasco.
Tejerina, O. y Flores, J (2009). e-Legales. Guía para la gente “legal” de Internet. Bilbao: Fundación EDEX-Pantallas Amigas.
Willard, N (2006). An Educator’s Guide to: Cyberbullying and Cyberthreats: Responding to the Challenge of Online Social Aggression, Threats, and Distress. Research Press.
Publicades
Com citar
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2014 María José Bartrina Andrés

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.