Francesc Ferrer i Guàrdia, postmodern avançat i precursor de l’educació física crítica: Anàlisi i reflexió per facilitar un gir didàctic
Resum
L’ocultació de l’Escola Moderna de Francesc Ferrer i Guàrdia continua essent, avui dia, una constatació dels civilitzats fets punibles en la institucionalització simbòlica dels poders pedagògics. En la crisi actual del sistema educatiu internacional i quan la institució escolar perd legitimitat com a transmissora del saber, les mirades retrospectives poden orientar-nos cap a horitzons u-tòpics en què puguem anhelar (re)contextualitzacions crítiques noves. El model d’educació física adoptat a les escoles racionalistes catalanes de principis del segle XX respon a la identificació d’un model educatiu crític, social —no pas institucional—, universal i antibel·ligerant, que avui serveix de mirall per revisar i reflexionar al voltant de les possibilitats d’una educació física crítica.Paraules clau
Francesc Ferrer i Guàrdia, Escola Moderna, educació física crítica, escoles racionalistes, anarquisme, pedagogia llibertàriaReferències
Adorno, T.W. (1998). Educación para la emancipación. Madrid: Morata.
Alonso, H. (2010). «Relevancia de la actividad física y deportiva en la educación libertaria: España, 1900-1939». http://www.efdeportes.com/ Revista digital [en línea], 142. http://www.efdeportes.com/efd142/la-actividad-fisica-y-deportivaen-la-educacion-libertaria.htm [Consulta: 21 noviembre 2014].
Antignac, A. (1907). «¿Qué es la educación integral?». El Trabajo, 8 de junio, 2-3.
Apple, M.W. (2008). Ideología y currículo. Madrid: Akal.
Archer, W. (2010). Vida, proceso y muerte de Francisco Ferrer Guardia. Barcelona: Tusquets.
Aubert, A.; Duque, E.; Fisas, M. y Valls, R. (2004). Dialogar y transformar: Pedagogía crítica del siglo XXI. Barcelona: Graó.
Aubert, A. y Siles, G. (2009). «Centenario de Ferrer Guardia: Historia y sociología de la posibilidad». Rase: Revista de la Asociacion de Sociología de la Educación, 2 (2), 13-31.
Avilés, J. (2006). Francisco Ferrer y Guardia: Pedagogo, anarquista y mártir. Madrid: Marcial Pons.
Bantulà, J.; Bosom, N.; Carranza, N. y Monés, J. (1997). Passat i present de l’educació física a Barcelona. Barcelona: Ajuntament de Barcelona.
Barthes, R. (1999). Mitologías. Madrid: Siglo XXI.
Beltrán, F. (2012). «Senderos de la pedagogía crítica». Con-Ciencia-Social, 16, 27-36.
Bergasa, F. (2011). ¿Quién mató a Francisco Ferrer i Guardia? Madrid: Aguilar.
Boyd, C.P. (1978). «Els anarquistes i l’educació a Espanya (1868-1909)». Recerques: Història, economia, cultura, 7, 57-81.
Brasó, J. y Torrebadella, X. (2014). «El joc del “rescat” a Catalunya: Un projecte educatiu a l’Escola del Mar de Pere Vergés». Temps d’Educació, 47, 191-212.
— (2015). «El marro, un juego tradicional y popular en la educación física española (1807-1936)». Revista Complutense de Educación, 26 (3), 697-719.
Buckman, P. (1977). Educación sin escuelas. Barcelona: Península.
Cambeiro, J.A. (1997). El proceso de institucionalización de la educación física en la España contemporánea. Universidad de Barcelona. Departamento de Historia y Teoría de la Educación [tesis doctoral no publicada].
Cañellas, C. y Toran, R. (1982). Política escolar de l’Ajuntament de Barcelona, 1916-1936. Barcelona: Barcanova.
Capitán, A. (1980). Los humanismos pedagógicos de Francisco Giner de los Ríos y Andrés Manjón. Granada: Universidad de Granada.
Cappelletti, Á. (2012). Francisco Ferrer y la pedagogía libertaria. Madrid: LaMalatesta.
Columbié, R. (1976). «Los juegos». En: Ferrer, F. La Escuela Moderna: Póstuma explicación y alcance de la enseñanza racionalista. Barcelona: Tusquets, 110-112.
Condorcet (1996). La instrucció pública. Vic: Eumo.
Cuesta, P. (1994). La escuela en la reestructuración de la sociedad española (1900-1923). Madrid: Siglo XXI.
— (2006). «La escuela y el huracán del progreso: ¿Por qué todavía es hoy necesaria una crítica histórica de la escolarización de masas?». Indaga: Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanas, 4, 53-94.
Cuevas, F.J. (2014). Anarquismo y educación: La propuesta sociopolítica de la pedagogía libertaria. Madrid: Fundación de Estudios Libertarios Anselmo Lorenzo.
Darcos, X. (2008). La escuela republicana en Francia: Obligatoria, gratuita y laica. La escuela de Jules Ferry (1880-1905). Zaragoza: Prensa Universitaria.
Delgado, B. (1979). «Introducción». En: Giner de los Ríos, H. Preceptos pedagógicos para el profesorado de las escuelas libres, neutrales o laicas de niños y niñas. Barcelona: José J. de Olañeta, 7-32.
— (1982). L’Escola Moderna de Ferrer i Guàrdia. 2.ª ed. Barcelona: CEAC.
Devís-Devís, J. (2012). «La investigación sociocrítica en la educación física». Estudios Pedagógicos (Valdivia), 38 (especial), 125-153.
Duncan, I. (1929). Mi vida. Madrid: Cenit.
Duncan, R. (1932). La dansa i la gimnàstica. Barcelona: Imp. Segarra.
Durkheim, E. (1990). Educación y sociología. Barcelona: Península.
Eleizegui, J. de (1924). Los juegos en la infancia. Barcelona: Sociedad General de Publicaciones.
Elías, P. (1908). «Esbozo de un plan de educación». Cultura, Revista Pedagógica, Ciencia, Arte y Literatura, 5-6, 70-72.
Esteruelas, A. (2008). «Influencias francesas en la Escuela Moderna de Ferrer i Guardia». En: Hernández, J.M. (coord.). Influencias francesas en la educación española e iberoamericana (1808-2008): Actas de las III Conversaciones Pedagógicas de Salamanca: 15, 16, 17 y 18 de octubre de 2008. Salamanca: Anthema, 33-40.
— (2009). «Cent anys de pedagogia llibertària: El deixant de Francesc Ferrer i Guàrdia». Temps d’Educació, 37, 73-86.
Esteruelas, A. y Valbuena, M.T. (2010). «El pensamiento pedagógico de Ferrer y Guardia». En: Moreu, A.C. y Prats, E. (coords.). La educación revisitada: Ensayos de hermenéutica pedagógica. Barcelona: UB, 139-158.
Fernández Enguita, M. (1990). La cara oculta de la escuela. Madrid: Siglo XXI.
Ferrer, F. (1910). Ferrer y la Huelga General: Recopilación de los artículos de F. Ferrer (Cero) publicados en la Huelga General de Barcelona. Consideración previa por Anselmo Lorenzo. Barcelona: Ortega y Pablo.
— (1976). La Escuela Moderna: Póstuma explicación y alcance de la enseñanza racionalista. Barcelona: Tusquets.
— (1978). La Escuela Moderna. Madrid: Zero.
Ferrer, S. (1980). Vida y obra de Francisco Ferrer. Barcelona: Caralt.
Fontquerni, E. y Ribalta, M. (1982). L’ensenyament a Catalunya durant la guerra civil: El CENU. Barcelona: Barcanova.
Foucault, M. (2012). Vigilar y castigar: Nacimiento de la prisión. Madrid: Biblioteca Nueva.
García, S. y Conde, A. (2015). Sistema de Evaluación Dialógico Integrado: Hacia una educación liberadora [en línea]. http://gruposedi.blogspot.com.es [Consulta: 10 julio 2015].
Gimeno Lorente, P. (2012). «La evolución de la Teoría Crítica: Reflexiones y digresiones sobre su vigencia para una educación crítica». Con-Ciencia-Social, 16, 37-56.
— (2013). «Reflexiones críticas y autocríticas sobre Pedagogía Crítica». Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27 (2), 77-92.
Gimeno Sacristán, J. (2003). El alumno como invención. Madrid: Morata.
Giroux, H. (2004). Teoría y resistencia en educación: Una pedagogía para la oposición. México: Siglo XXI.
González-Agàpito, J.; Marquès, S.; Mayordomo, A. y Sureda, B. (2002). Tradició i renovació pedagògica, 1898-1939. Barcelona: L’Abadia de Montserrat.
Gramsci, A. (1985). La alternativa pedagógica. Barcelona: Hogar del Libro.
Grave, J. (1905). Las aventuras de Nono. Barcelona: Publicaciones de la Escuela Moderna.
Hargreaves, A. (2005). Profesorado, cultura y postmodernidad. Madrid: Morata.
Hébert, G. (1913). Lecciones prácticas de cultura física. París y México: Viuda de C. Bouret.
— (1925). El sport y la educación física. La Garriga: Imp. Mercantil.
Illich, I. (1973). La sociedad desescolarizada. Barcelona: Barral.
Instituto de Educación Integral y Armónica (1912). Orientaciones pedagógicas. Barcelona: Imp. Domingo Clarasó.
Kirk, D. (1990). Educación física y currículum. Valencia: Universidad de Valencia.
— (2007). «Con la escuela en el cuerpo, cuerpos escolarizados: La construcción de identidades inter/nacionales en la sociedad postdisciplinaria». Ágora para la Educación Física y el Deporte, 4-5, 39-56.
Lázaro, L.M. (1983). Crisis del 98 y regeneracionismo conservador: Los Batallones escolares en Valencia, 1904-1910. Valencia: Ediciones Rubio Esteban.
— (1992). Naturismo, eugenesia y educación en España. Barcelona: Generalitat de Cataluña.
— (1995). Prensa racionalista y educación en España 1901-1932. Valencia: Universidad de Valencia.
Lerena, C. (1983). Reprimir y liberar: Crítica sociológica de la educación y de la cultura contemporáneas. Madrid: Akal.
Lipovetsky, G. (2014). La era del vacío: Ensayos sobre el individualismo contemporáneo. Barcelona: Anagrama.
Lucas, J.M. de (2000). Historia de la educación física oficial, 1900-1936. Alcalá de Henares: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá de Henares.
Lucenay, M.A. de (1936). Cultura física y sexual: Sexo, educación y deporte. Educación sexual y deportiva del niño. Barcelona: Cisne.
Lyotard, J.F. (1987). La postmodernidad explicada a los niños. Barcelona: Gedisa. Madrid, P. (1994). «Racionalismo pedagógico y movimiento obrero en España: Ferrer Guardia y la “Huelga General”». Educació i Historia: Revista d’Història de l’Educació, 1, 61-65.
Manjón, A. (1910). Las escuelas laicas. Barcelona: Herederos de Juan Gili.
Marín, D. (2009). La Semana Trágica: Barcelona en llamas, la revuelta popular y la Escuela Moderna. Madrid: La Esfera de los Libros.
Martí, D. (1984). Per Catalunya i altres textos. Barcelona: La Magrana.
Martínez Navarro, A. (1993). «Los valores de la naturaleza en la historia de la educación desde la óptica de la educación en el tiempo libre». Revista Complutense de Educación, 4 (1), 119-143.
Martínez Vargas (1976). «Higiene escolar». En: Ferrer, F. La Escuela Moderna: Póstuma explicación y alcance de la enseñanza racionalista. Barcelona: Tusquets, 103-110.
Masjuan, E. (1996). «Los orígenes del neomalthusianismo ibérico». Ecología Política, 12, 19-26.
— (2000). La ecología humana en el anarquismo ibérico: Urbanismo «orgánico» o ecológico, neomaltusianismo y naturismo social. Barcelona: Icaria.
— (2006). Medis obrers i innovació cultural a Sabadell (1900-1939): L’altra aventura de la ciutat industrial. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona.
Masjuan, E. y Martínez, J. (2008). «El neomalthusianisme a l’inici del segle XX». Recerques: Història, economia i cultura, 57, 71-90.
Maymón, A. (2013). «Esbozo racionalista». En: Ruano, R. (ed.). Contra la ignorancia: Textos para una introducción a la pedagogía libertaria. Barcelona: El Viejo Topo, 115-139.
Ministerio de la Guerra (1924). Cartilla Gimnástica Infantil. Madrid: Sucesores de Rivadeneyra.
Monés, J. (1977). El pensament escolar i la renovació pedagògica a Catalunya (1833-1938). Barcelona: La Magrana.
Monés, J.; Solà, P. y Lázaro, L.M. (1977). Ferrer Guardia y la pedagogía libertaria: Elementos para un debate. Barcelona: Icaria.
Muller, J.P. (1919). Mi sistema: Quince minutos de ejercicios diarios para la salud. Madrid: Librería Internacional de Romo.
Muro, N. (2009). La enseñanza en la escuela moderna de Francisco Ferrer y Guardia (1901-1906). Burgos: Gran Vía.
Olavarrieta, J.B. (1930). La salud por el ejercicio. Ávila: Tip. y Enc. de Senén Martín.
Pallach, J. (1978). Els mestres públics i la reforma de l’ensenyament a Catalunya (1901-1908). Barcelona: CEAC.
Posa, J. (1991). Amics del Sol: Una història, 75è aniversari 1915-1990. Barcelona: Salvadó Edicions.
Robert, V. y Verger, E.J. (1992). «“La protesta universal” contra la ejecución de Ferrer: Las manifestaciones de octubre de 1909». Historia Social, 14, 61-82.
Robin, P. (1981). Manifiesto a los partidarios de la educación integral (Un antecedente de la Escuela Moderna): Introducción de Conrado Vilanou. Barcelona: José J. de Olañeta.
Rosell, A. (1906). «Por la enseñanza». El Trabajo, 24 de febrero, p. 5.
— (1908). Escuela Integral de Sabadell: Memoria del curso escolar, 1907-1908. Sabadell: El Trabajo.
Roselló, J.M. (2003). La vuelta a la naturaleza. Barcelona: Virus.
Ruano, R. (2013). Contra la ignorancia: Textos para una introducción a la pedagogía libertaria. Barcelona: El Viejo Topo.
Rubio, L.; Campo, L. y Sebastiani, E. (2014). «Educación física y aprendizaje servicio». Tándem: Didáctica de la Educación Física, 44, 7-14.
Saladrigas, R. (1973). L’Escola del Mar i la renovació pedagògica a Catalunya: Converses amb Pere Vergés. Barcelona: Edicions 62.
Salas, D.F. (1930). Higiene biológica. Valencia: Guerri.
Simón, C. (2011). «Resurrección de la pedagogía libertaria de Francisco Ferrer Guardia en la actualidad». Nuevas teorías, modelos y su aplicación en lingüística, literatura, traductología y didáctica en los últimos 20 años. Actas de las II Jornadas de Estudios Románicos. Bratislava: Ana Press, 281-291.
Solà, P. (1978). Francesc Ferrer i Guàrdia i l’Escola Moderna. Barcelona: Curial.
— (1980). Educació i moviment llibertari a Catalunya, 1901-1939. Barcelona: Edicions 62.
— (2004). «El honor de los estados y los juicios paralelos en el caso Ferrer Guardia: Un cuarto de siglo de historiografía sobre la “Escuela Moderna” de Barcelona». Cuadernos de Historia Contemporánea, 26, 49-75.
— (2010a). «El centenari Ferrer: Un balanç historiogràfic i pedagògic». Educació i Historia: Revista d’Història de l’Educació, 16, 15-30. http://dx.doi.org/10.2436/20.3009.01.63
— (2010b). «Las coordenadas morales y filosófico-educativas de Ferrer». Educació i Historia: Revista d’Història de l’Educació, 16, 43-78. http://dx.doi.org/10.2436/20.3009.01.65
— (2011). Ferrer Guardia pedagogo y hombre de acción: La mirada apasionada de Alban Rosell sobre el fundador de la Escuela Moderna. Barcelona: Clavell Cultura.
Tiana, A. (1987). Educación libertaria y revolución social: España (1936-1939). Madrid: UNED.
Torrebadella, X. (2013). «La aportación bibliográfica de Joan Bardina a la educación física moderna (1911-1939)». Cabás, 9, 1-22.
— (2014). «Regeneracionismo e impacto de la crisis de 1898 en la educación física y el deporte español». Arbor [en línea], 190 (769), a173. http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2014.769n5012
— (2015). «Los batallones infantiles en la educación física española (1890-1931)». ODEP: Revista Observatorio del Deporte, 1 (1), 32-70.
Torres, J. (1991). El curriculum oculto. Madrid: Morata.
Ucelay-Da cal, E. (2003). El imperialismo catalán. Prat de la Riba, Cambó, D’Ors y la conquista moral de España. Barcelona: Edhasa.
Ullman, J.C. (2009). La Semana Trágica en Barcelona. Barcelona: Ediciones B.
Van Dijk, T.A. (2003). Ideología y discurso. Barcelona: Ariel.
— (2009). Discurso y poder. Barcelona: Gedisa.
Varela, J. y Álvarez-Uría, F. (1991). Arqueología de la Escuela. Madrid: La Piqueta.
Velázquez, P. y Viñao, A. (2010). «Un programa de Educación Popular: El legado de Ferrer Guardia y la Editorial Publicaciones de la Escuela Moderna (1901-1936)». Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació, 16, 79-104. http://dx.doi.org/10.2436/20.3009.01.66
Vicente, M. (2007). «El cuerpo sin escuela: Proyecto de supresión de la educación física escolar y qué hacer con su detritus». Ágora para la Educación Física y el Deporte, 4-5, 57-90.
— (2013). «Crítica de la educación física y Educación Física Crítica en España: Estado (crítico) de la cuestión». Movimento, 19 (1), 309-329.
Vilanou, C. y Soler, J. (2013). «The History of Education in Catalonia: Liberal Tradition and Conceptual History». HSE-Social and Education History, 2 (3), 261-295.
Viñao, A. (2008). «La escuela y la escolaridad como objetos históricos: Facetas y problemas de la historia de la educación». História da Educação, 12 (25), 9-54.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2015 Xavier Torrebadella Flix
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.