Horitzons educatius dels videojocs. Propostes i reflexions de futurs mestres i educadors socials

Autors/ores

Resum

Els videojocs són el resultat de la interacció de diferents llenguatges: el visual, el del so, el literari, el gestual... Creen un univers canviant i mal·leable en mans del seu creador o usuaris. Amb una potent capacitat multimèdia i transmèdia, poden ser una eina atractiva amb grans possibilitats educatives.

Partint de la premissa que l’educació i la formació no poden donar l’esquena a la cultura i tecnologia de la seva època, vam realitzar un estudi basat en enquestes sobre l’ús que fan dels videojocs els futurs mestres, mestres i educadors socials en formació, la seva capacitat per integrar-los en el context educatiu i la formació autopercebuda per fer-ne un ús crític i reflexiu. Dels resultats obtinguts es desprèn que els participants majoritàriament mostren una actitud molt favorable a la incorporació dels videojocs a l’àmbit educatiu, si bé manifesten presentar deficiències quant a la seva formació en competències mediàtiques per dur a terme una correcta integració curricular dels videojocs.

Paraules clau

videojocs, aprendre jugant, alfabetització mediàtica, formació inicial

Referències

Aguilera, M. de y Méndiz, A. (2005). Un balance de la investigación sobre videojuegos: análisis de efectos y valoración de su capacidad educativa. Revista Texto Abierto, 6, 9-52.

Alfageme, M. B. y Sánchez-Rodríguez, P. A. (2002). Aprendiendo habilidades con videojuegos. Revista Comunicar, 19, 114-119.

Amnistía Internacional (2000). Videojuegos y violación de los derechos humanos. http://www.amnistiacatalunya.org/edu/es/videojuegos/not-videojuegos222.html

Area, M., Gutiérrez, A. y Vidal, F. (2012). Alfabetización digital y competencias informacionales. Madrid: Fundación Telefónica – Ariel.

AulaPlaneta (2014). Perspectivas 2014. Tecnología y Pedagogía en las aulas. Barcelona: Planeta.

Bauman, Z. (2006). Vida líquida. Barcelona: Paidós.

— (2010). Tiempos líquidos. Barcelona: Tusquets.

Becta (2001). Computer Games in Education Project. http://www.becta.org.uk

Bringué, X. y Sádaba, C. (2009). La generación interactiva en España. Niños y adolescentes ante las pantallas. Barcelona: Ariel.

Bisquerra, R. (2004). Métodos de investigación educativa. Guía práctica. Barcelona: CEAC.

Buendía, L., Colás, P. y Hernández, F. (1997). Métodos de investigación en psicopedagogía. Madrid: McGraw-Hill.

Castells, M. (2011). Comunicación y poder. Madrid: Alianza.

Cloutier, J. (1975). L’ere d’Emerec. Montreal: PUM.

Cohen, L. y Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Eco, U. (1990). Apocalípticos e integrados. Barcelona: Lumen.

Esnaola, G. y Levis, D. (2008). La narrativa en los videojuegos: un espacio cultural de aprendizaje socioemocional. Teoría de la Educación, 3. http://campus.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_09_03/n9_03_esnaola_levis.pdf

Ferrés, J. y Pisticelli, A. (2012). La competencia mediática. Propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Revista Comunicar, 38, 75-82. http://dx.doi.org/10.3916/C38-2012-02-08

Gee, James P. (2003). What video games have to teach us about learning and literacy. Nueva York: MacMillan.

González, Á. (2010). La convergencia de los videojuegos online y los mundos virtuales: situación actual y efectos sobre los usuarios. Zer, 28, 117-132.

González-Fernández, N. et al. (2015). La competencia mediática en el profesorado no universitario. Diagnóstico y propuestas formativas. Revista de Educación, 367,117-146. http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-367-284

Gros Salvat, B. (2009). Certezas e interrogantes acerca del uso de los videojuegos para el aprendizaje. Comunicación, 7(1), 251-264. http://www.revistacomunicacion.org/pdf/n7/articulos/a17_Certezas_e_interrogantes_acerca_del_uso_de%20_los_videojuegos_para_el_aprendizaje.pdf

Jenkins, H. (2008). Convergence culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.

— (2009). Fans, blogueros y videojuegos: la cultura de la colaboración. Barcelona: Paidós.

Johnson, L. et al. (2011). The NMC Horizon Report: 2011 K-12 Edition. Austin (Texas): The New Media Consortium.

— (2012). Technology Outlook for STEM+Education 2012-2017: An NMC Horizon Report Sector Analysis. Austin (Texas): The New Media Consortium. http://www.nmc.org/pdf/2012-technology-outlook-for-stem-education.pdf

Kearney, C. (coord.) (2009). Videojuegos en el aula. Manual para docentes. Bruselas: European Shchoolnet. http://games.eun.org/upload/GIS_HANDBOOK_ES.pdf

León, O. G. y Montero, I. (2003). Métodos de investigación en psicología y educación. Madrid: McGraw-Hill.

Lipovetsky, G. y Charles, S. (2006). Los tiempos hipermodernos. Barcelona: Anagrama.

Lipovetsky, G. y Serroy, J. (2009). La pantalla global. Cultura mediática y cine en la era hipermoderna. Barcelona: Anagrama.

Marqués, P. (2001). Los videojuegos. http://peremarques.pangea.org/videojue.htm

Moral, E. del et al. (2012). Evaluación y diseño de videojuegos: generando objetos de aprendizaje en comunidades de práctica. RED: Revista de Educación a Distancia, 33, 1-17. http://www.um.es/ead/red/33/esther_et_al.pdf

Pindado, J. (2005). Las posibilidades educativas de los videojuegos. Una revisión de los estudios más significativos. Pixel-Bit: revista de medios y comunicación, 26. http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n26/n26art/art2605.htm

Prensky, M. (2001). Digital game-based learning. Nueva York: McGraw-Hill.

Revuelta Domínguez, F. et al. (coords.) (2014). Actas del II Congreso Internacional de Videojuegos y Educación. Cáceres: UNEX. https://dl.dropboxusercontent.com/u/4318784/Libro_CIVE_13.pdf

Rodríguez, G.; Gil, J. y García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.

Sánchez i Peris, F. et al. (coords.). Actas del I Congreso Internacional de Videojuegos y Educación. http://www.uv.es/ordvided/ACTAS/ACTAS%20CIVE%202012.pdf

Tejeiro Salguero, R. (2009). Efectos psicosociales de los videojuegos. Comunicación. Revista Internacional de Comunicación Audiovisual, 7, 235-250.

Biografies de l'autor/a

Ramon Ignacio Correa García, Universidad de Huelva

Profesor Titular de Universidad

Departamento de Educación

Ana Duarte Hueros, Universidad de Huelva

Directora del Centro de Recursos Multimedia

Facultad de Cc. de la Educación

Mª Dolores Guzmán Franco, Universidad de Huelva

Profesora Titular de Universidad

Dpto. de Educacion

Publicades

2016-12-23

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.