Factors explicatius de la qualitat de l’educació mitjana: anàlisi del cas de Córdoba, a Colòmbia
Resum
Estudi correlacional amb enfocament quantitatiu que va buscar establir l’associació entre els factors intrínsecs observables de les institucions pedagògiques amb la variabilitat de la qualitat de l’educació mitjana en 27 municipis no certificats del Departament de Córdoba, Colòmbia. La mostra es va calcular en base a un mostreig probabilístic estratificat per a un total de 109 escoles rurals i urbanes; les dades es van recollir a través d’una enquesta integrada per 34 preguntes i aplicada a rectors o a directius docents d’aquests centres educatius. L’avaluació d’associacions entre variables va utilitzar l’anàlisi de components principals (ACP) i es va construir un model de regressió logística ordinal amb enllaç logístic. Entre els factors institucionals més associats es troba que existeix una relació positiva entre la quantitat d’alumnes per aula, el total d’estudiants que presenten les proves i la xifra de graduats amb la suma de les aules i el nombre de professors. Es conclou que, a un nivell de significació del 5%, la xifra de graduats, disposar d’una biblioteca adequada i actualitzada, gaudir d’accés a internet i tenir recursos per a la població atesa amb els complements pertinents són factors que augmenten la probabilitat d’obtenir una categorització més elevada a les proves Saber 11.º.
Paraules clau
qualitat de l’educació, condicions d’aprenentatge, avaluació, escola pública, recursos educatiusReferències
AGUDELO, M.; MARTÍNEZ, D. y OSPINA, O. (2019). Educación de los padres y desempeño escolar. Revista Espacios, 40(23), 1-25. Recuperado de http://revistaespacios.com/a19v40n23/19402325.html.
ÁLVAREZ, G. y MATARRANZ, M. (2020). Calidad y evaluación como tendencias globales en política educativa: Estudio comparado de agencias nacionales de evaluación en educación obligatoria en Europa. Revista Complutense de Educación, 31(1), 85-93. https://doi.org/10.5209/rced.61865
ANAYA TORRES, E.D. (2019). Calidad educativa como precarización laboral: Análisis de América Latina. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 49(2), 9-33. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27059273004.
AZAOLA, M.C. (2018). Presentación Educación media superior en Iberoamérica: Aportaciones a las prácticas y políticas educativas de la región. Revista Sinéctica, 51 (julio-diciembre). https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2018)0051-001
BEDOYA, S. (2017). Iniciativas y proyectos para fortalecer la biblioteca escolar en Colombia: Una revisión histórica. Del siglo XIX al siglo XXI. Revista Interamericana de Bibliotecología, 40(3), 285-302. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/rib/v40n3/0120-0976-rib-40-03-00285.pdf.
BONILLA MEJÍA, L.; LONDOÑO ORTEGA, E.; CARDONA SOSA, L. y TRUJILLO ESCALANTE, L.D. (2018). ¿Quiénes son los docentes en Colombia? Características generales y brechas regionales. Documentos de trabajo sobre Economía Regional y Urbana, 27. Recuperado de https://repositorio.banrep.gov.co/bitstream/handle/20.500.12134/9560/DTSERU%20276.pdf?sequence=7&isAllowed=y.
BRUTTI, Z. (2016). Cities drifting apart: Heterogeneous outcomes of decentralizing public education. IEB Working Paper 2016-26. Barcelona: Institut d’Economia de Barcelona. Recuperado de https://ieb.ub.edu/wp-content/uploads/2018/04/2016-IEB-WorkingPaper-26.pdf.
CARABAÑA, J. (2016). El Informe Coleman. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 9(1), 9-21. Recuperado de https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8400.
CEPAL (2016). La matriz de la desigualdad social en América Latina. Santo Domingo, p. 96. Recuperado de https://www.cepal.org/sites/default/files/events/files/matriz_de_la_desigualdad.pdf.
CERQUERA LOSADA, O. (2014). Estado del arte del rendimiento académico en la educación media. Revista Historia de la Educación Colombiana, 17(17), 197-220. https://doi.org/10.22267/rhec.141717.44
CHASCO, C.; PUMARADA, M. y CONTRERAS, J. (2017). Papel de las TIC en el rendimiento académico: Una aplicación con modelos de ecuaciones estructurales. En: J. GÓMEZ; M. PÉREZ y L. NIETO (coords.). XXVI Jornadas de la Asociación de Economía de la Educación (pp. 449-472). Barcelona: Asociación de Economía de la Educación. Investigaciones de Economía de la Educación, 12. Recuperado de https://repec.economicsofeducation.com/2017murcia/murcia2017.pdf.
DANE (2020). Pobreza multidimensional Región Caribe: Departamento de énfasis: Córdoba. Boletín Técnico: Pobreza Multidimensional Departamental 2019. Bogotá: DANE. Recuperado de https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/condiciones_vida/pobreza/2019/Boletin_Region_bt_pobreza_multidimensional_19_caribe.pdf.
FAJARDO, E.; BELEÑO, L. y ROMERO, H. (2021). Incidencia de los factores socioeconómicos en la calidad de la educación media regional en Colombia. Interciencia, 46(3), 118-125. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7880892.
GEORGE, R.C. (2020). Pruebas estandarizadas y calidad de la educación en México, sexenio 2012-2018. Revista Universidad y Sociedad, 12(4), 418-425. Recuperado de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1664.
HERRERA ARIAS, D. y RIVERA ALARCÓN, J. (2020). La educación rural: Un desafío para la transición a la Educación Superior. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 19(41). http://dx.doi.org/10.21703/rexe.20201941herrera6
HIMELFARB, I. (2019). A primer on standardized testing: History, measurement, classical test theory, item response theory, and equating. The Journal of Chiropractic Education, 33(2), 151-163. https://doi.org/10.7899/JCE-18-22
HUNG, E. (ed.) et al. (2015). Hacia el fomento de las TIC en el sector educativo en Colombia. Barranquilla: Universidad del Norte. Recuperado de https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/handle/10584/5705/9789587416329%20eHacia%20el%20fomento%20de%20las%20TIC.pdf?sequence=1.
ICFES (2020). Informe nacional de resultados del Examen Saber 11º 2019. Recuperado de https://www.icfes.gov.co/documents/20143/1711757/Informe+nacional+de+resultados+Saber+11-2019.pdf/.
INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS (IFLA) (2016). Acceso y oportunidades para todos: Cómo contribuyen las bibliotecas a la Agenda 2030 de las Naciones Unidas. IFLA. Recuperado de https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/hq/topics/libraries-development/documents/access-and-opportunity-for-all-es.pdf.
MARQUÉS PERALES, I. (2016). Apuntes sobre el Informe Coleman: Sobre la difícil convivencia de los principios igualitarios en un mundo desigual. Revista Internacional de Sociología de la Educación, 5(2), 104-126. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3171/317146294002.pdf.
MARTIN, J.F. (2018). Calidad educativa en la educación superior colombiana: Una aproximación teórica. Sophia, 14(2), 4-14. http://dx.doi.org/10.18634/sophiaj.14v.2i.799
MARTÍNEZ RIZO, F. (2018). La preocupación por la calidad de la educación y su valor social. Revista Fuentes, 20(2), 17-27. http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2018.v20.i2.01
MEJÍA, M.R. (2016). La calidad de la educación, una disputa polisémica por sus sentidos. En CONSEJO DE EDUCACIÓN POPULAR DE AMÉRICA LATINA Y EL CARIBE (CEAAL) (ed.). Debate sobre calidad educativa (pp. 7-24). Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/Costa_Rica/ceaal/20160506035311/Debate_sobre_calidad_educativa.pdf.
MORENO MONTES, L.A. y ROJAS, G. (2017). Desarrollo del sistema educativo en municipios certificados y no certificados en Colombia en 2005, 2008 y 2011. Voces y Silencios, 8(1), 103-128. http://dx.doi.org/10.18175/VyS8.1.2017.07
OCDE (2017). Panorama de la educación 2017: Indicadores de la OCDE. París: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/eag-2017-es
OCDE (2019). Programme for International Student Assessment (PISA): Results from PISA 2018. Colombia, Country Note (pp. 1-12). París: OECD. Recuperado de https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_COL_ESP.pdf.
ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA (2016). Informe de resultados. Tercer Estudio Regional Comparativo y Explicativo –TERCE-. Logros de aprendizaje. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002435/243532S.pdf.
ORTEGA, J.; PUELLO, E. y VALENCIA, N. (2014). Pobreza rural y políticas neoliberales: Un caso por resolver en Montería-Córdoba (Colombia). Investigación & Desarrollo, 22(2), 214-236. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/268/26832007004.pdf.
ORTEGA, J.; VALENCIA, N. y CUADROS, Y. (2021). La pertinencia social de la educación en el marco de la globalización: Una mirada desde la inclusión social y el desarrollo regional. Córdoba: Fondo Editorial Universidad de Córdoba.
PNUD (2019). Córdoba, retos y desafíos para el desarrollo sostenible (p. 16). Bogotá: PNUD. Recuperado de https://www.co.undp.org/content/colombia/es/home/library/democratic_governance/cordoba--retos-y-desafios-para-el-desarrollo-sostenible.html.
REMOLINA CAVIEDES, J.F. (2018). El banco mundial y la política educativa para Colombia y Brasil. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 48(1), 53-72. Recuperado de https://www.redalyc.org/journal/270/27057919007/html/.
RIVAS, A. y SÁNCHEZ, B. (2016). Políticas y resultados educativos en América Latina: Un mapa comparado de siete países (2000-2015). Relieve, 22(1), 1-30. https://doi.org/10.7203/relieve.22.1.8245
RUEDA, R. y FRANCO, M. (2018). Políticas educativas de TIC en Colombia: Entre la inclusión digital y formas de resistencia-transformación social. Pedagogía y Saberes, 48, 9-25. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/pys/n48/0121-2494-pys-48-00009.pdf.
UNESCO (2016). Estrategia de la UNESCO sobre la educación para la salud y el bienestar: Contribución a los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Documento ED.2016/WS/35. París: Educación 2030. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf00002 46453_spa.
VERGER, A.; FONTDEVILA, C. y PARCERISA, L. (2019). Reforming Governance through Policy Instruments: How and to What Extent Standards, Tests and Accountability in Education Spread Worldwide. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 40(2), 248-270. https://doi.org/10.1080/01596306.2019.1569882
VIANA BARCELÓ, A. y PINTO, H. (2018). Eficiencia de los estudiantes urbanos y rurales de Santander: “Saber 11” 2016. Suma de Negocios, 9(20), 111-119. http://dx.doi.org/10.14349/sumneg/2018.V9.N20.A5
VICENTE, M.E. (2017). Preguntas fundamentales: Sobre la inclusión social, la educación pública y la calidad educativa en Argentina. Voces de la Educación, 2(4), 164-178. Recuperado de https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/75.
ZACARÍAS, I.G. (2018). Las políticas de evaluación educativa en América Latina y el valor social de la educación. Revista Fuentes, 20(2), 29-35. Recuperado de https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/6426.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2022 Jorge Eliecer Ortega Montes, Nydia Nina Valencia Jiménez, Jorge Samuel Humánez Otero
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.