Efecte de la formació del professorat basada en el disseny universal per l’aprenentatge (DUA) sobre la percepció dels facilitadors i les barreres per a l’educació inclusiva
Resum
El disseny universal per a l’aprenentatge (DUA) proporciona un marc per avançar cap a la inclusió educativa des del currículum. L’objectiu principal d’aquest estudi és identificar si les intervencions basades en el DUA exerceixen cap impacte en la percepció del professorat sobre els facilitadors i les barreres cap a la inclusió. Amb un disseny de recerca mixt, en la intervenció presentada aquí, que constava de tres cicles formatius sobre aquest model, hi van participar 24 mestres d’Educació Infantil i Primària, que van respondre un qüestionari dissenyat ad hoc, amb un total de 36 ítems agrupats en tres dimensions (currículum i programació de l’aula; organització i planificació de l’escola, i comunitat educativa) per a les fases pretest i posttest. A més, cada professor va participar en tres grups focals que estaven associats a les diferents sessions de reflexió sobre cadascun dels principis del DUA. Els resultats van mostrar com, després de la intervenció, el professorat va mantenir estable la seva percepció sobre les barreres i els facilitadors vinculats a les tres dimensions estudiades. A més, van evidenciar els factors que actuaven com a facilitadors o barreres en les tres dimensions estudiades i van posar en valor el model de formació desenvolupat perquè el professorat adoptés un enfocament proactiu i integral en el disseny d’entorns d’aprenentatges inclusius.
Paraules clau
barreres, facilitadors, formació del professorat, educació inclusiva, disseny universal per a l’aprenentatge (DUA), percepció del professoratReferències
ANDERSON, L. K. (2022). Using UDL to Plan a Book Study Lesson for Students with Intellectual Disabilities in Inclusive Classrooms. Teaching Exceptional Children, 54(4), 258-267. https://doi.org/10.1177/00400599211010196
BARRIOS AGUILAR, R. V., MENDOZA GAVILÁN, I., CAMPOS DE RÍOS, T. D. y VILLALBA, V. G. (2024). Análisis de la implementación del enfoque Diseño Universal de Aprendizaje (DUA) en las prácticas pedagógicas. AULA PYAHU: Revista de Formación Docente y Enseñanza, 2(3), 21-32. https://doi.org/10.47133/rdap2024-23art2
CÁCERES CAMPOS, I. M. (2023). Educate with all students in mind: The Universal Design for Learning (UDL) model. Revista Iberoamericana de Educación, 91(1), 197-199. https://doi.org/10.35362/rie9115697
CANTUÑA, A., CAÑAR, C. y GALLEGOS, M. (2021). Análisis de las Estrategias y Recursos didácticos en la Educación General Básica bajo los principios del Diseño Universal del Aprendizaje. Edutec: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 78, 231-245. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2079
CAST (2024). Universal Design for Learning Guidelines, 3.0 [Spanish (3.0) español Graphic Organizer]. https://udlguidelines.cast.org/static/udlg3-graphicorganizer_spanish_update_8142024.pdf
CRAIG, S. L., SMITH, S. J. y FREY, B. B. (2022). Professional development with universal design for learning: supporting teachers as learners to increase the implementation of UDL. Professional Development in Education, 48(1), 22-37. https://doi.org/10.1080/19415257.2019.1685563
DEMPSEY, A. M. K., NOLAN, Y. M., LONE, M. y HUNT, E. (2023). Examining Motivation of First-Year Undergraduate Anatomy Students Through the Lens of Universal Design for Learning (UDL): A Single Institution Study. Medical Science Educator, 33(4), 945-953. https://doi.org/10.1007/s40670-023-01823-x
FITZSIMONS, M. (2024). The Role of UDL and Inclusion. The California State University. http://hdl.handle.net/20.500.12680/sq87c2698
GORDON, D. (Ed.) (2024). Universal Design for Learning: Principles, Framework and Practice. CAST Professional Publishing.
GRIFUL-FREIXENET, J., STRUYVEN, K. y VANTIEGHEM, W. (2021). Toward more inclusive education: An empirical test of the universal design for learning conceptual model among preservice teachers. Journal of Teacher Education, 72, 381-395. https://doi.org/10.1177/0022487120965525
HILLS, M., OVEREND, A. y HILDEBRANDT, S. (2022). Faculty Perspectives on UDL: Exploring Bridges and Barriers for Broader Adoption in Higher Education. Canadian Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 13(1). https://doi.org/10.5206/cjsotlrcacea.2022.1.13588
KATZ, J., SOKAL, L. y WU, A. (2021). Academic achievement of diverse K-12 students in inclusive three-block model classrooms. International Journal of Inclusive Education, 25(12), 1391-1409. https://doi.org/10.1080/13603116.2019.1613450
LAMBERT, R., MCNIFF, A., SCHUCK, R., IMM, K. y ZIMMERMAN, S. (2023). “UDL is a way of thinking”; theorizing UDL teacher knowledge, beliefs, and practices. Frontiers in Education, 8. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1145293
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340 (30 de diciembre de 2020). https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3/con
MCMULLIN, R. y SKAGGS, D. (2024). An Overview of UDL Theory and Scholarship in Higher Education (pp. 1-17). https://digitalcommons.wcupa.edu/lib_facpub/33
MEYER, A., ROSE, D. H. y GORDON, D. (2014). Universal design for learning: Theory and practice. CAST Professional Publishing.
ONOIU, A. G. y BELLETICH RUIZ, O. (2024). Formación del profesorado de educación infantil en DUA: Claves pedagógicas. European Public & Social Innovation Review, 9, 1-21. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-888
Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 52 (3 de marzo de 2022). https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/03/01/157/con
ROSE, D. H., GRAVEL, J. W. y GORDON, D. T. (2013). Universal Design for Learning: Theory & Practice. CAST Professional Publishing.
RUSCONI, L. y SQUILLACI, M. (2023). Effects of a Universal Design for Learning (UDL) Training Course on the Development Teachers’ Competences: A Systematic Review. Education Sciences, 13(5), 466.
SÁNCHEZ MENDÍAS, J., MIÑÁN ESPIGARES, A. y RODRÍGUEZ FERNÁNDEZ, S. (2024). Análisis del Diseño Universal de Aprendizaje-DUA y las TIC: Una visión del profesorado mediante Focus Group. Aula Abierta. https://doi.org/10.17811/rifie.20871
SÁNCHEZ-SERRANO, J. M. (2022). Eficacia de la formación docente en diseño universal para el aprendizaje: Una revisión sistemática de literatura (2000-2020). JONED: Journal of Neuroeducation, 3(1), 17-33. https://doi.org/10.1344/joned.v3i1.39657
SANTOS ARAUJO, D. (2023). El papel del Diseño Universal de Aprendizaje (DUA) en la atención a la diversidad [Trabajo de fin de máster]. Universitat Oberta de Catalunya. http://hdl.handle.net/10609/148764
SEBASTIÁN-HEREDERO, E., MOREIRA, S. F. da C. y MOREIRA, F. R. (2022). Educational practices based on Universal Design for Learning (UDL). Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 17(3), 1903-1924. https://doi.org/10.21723/riaee.v17i3.17087
STORY, M. F., MUELLER, J. L. y MACE, R. L. (1998). The Universal Design File: Designing for People of all Ages and Abilities. Center for Universal Design.
THOMA, R., FARASSOPOULOS, N. y LOUSTA, C. (2023). Teaching STEAM through universal design for learning in early years of primary education. Teaching and Teacher Education, 132, 104210. https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104210
Publicades
Com citar
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2025 Teresa González-Ramírez, Carmen Alba-Pastor, Héctor Galindo-Domínguez, Alién García-Hernández

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.