Competències sobre ensenyament en els estatuts de Catalunya dels anys 1932 i 1979

Autors/ores

  • Salomó Marques i Sureda Universitat de Girona

Resum

S'estableix una confrontació dels continguts referents a l'educació que consten en els Estatuts que Catalunya ha tingut: el de 1932 i el de 1979, tots dos dependents de les respectives Constitucions de l'Estat espanyol. Es tracta d'una aportació al coneixement de la realitat catalana per una banda i, per altra, dels canvis de rumb que operen les diferents polítiques educatives. Com a complement s'afegeix un apèndix amb l'articulat aprovat per la Mancomunitat catalana el 1919 i el del Projecte de Constitució Provisional de la República Catalana de 1928. Amb això s'ofereix un material per qui s'interessi en revisar aquests documents i treure les conseqüències pertinents. El present treball no abunda en comentaris, limitant els mes bé a establir i aclarir les dades. És la tècnica de l'historiador, que també harmonitza amb la del comparatista. Per això s'insisteix més en les circumstàncies històriques que van determinar els textos que en els continguts dels mateixos. Aquests continguts corresponen dues esferes: els principis de política educativa vigents a Espanya i a Catalunya, i les atribucions que corresponen a aquesta última, com a regió autònoma, en l'Administració educativa. Els dos Estatuts neguen a Catalunya la seva aspiració a gaudir de competències exclusives en el camp de l'educació.

Paraules clau

sistema educatiu català, competències sobre ensenyament, educació comparada

Publicades

01-02-1983

Com citar

Marques i Sureda, S. (1983). Competències sobre ensenyament en els estatuts de Catalunya dels anys 1932 i 1979. EDUCAR, 3, 157–167. https://doi.org/10.5565/rev/educar.559

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.