Teaching methods: Motivation and learning perceptions of university students

Authors

  • Dolors Cañabate Ortíz Universitat de Girona. Facultad de Educación y Psicologia. Departamento de Didácticas Específicas
  • Maria Aymerich Andreu Universidad de Girona. Facultad de Educación y Psicología. Departamento de Psicología. Girona. España
  • Margarida Falgàs Isern Universidad de Girona. Facultad de Educación y Psicología. Departamento de Didácticas Específicas. Girona. España
  • Eugenia Gras Pérez Universidad de Girona. Facultad de Educación y Psicología. Departamento de Psicología. Girona. España

Abstract

Methodological renewal in the university is one of the challenges for higher education in Spain. This paper examines: the most used teaching methods in the university context (master class, case analysis, problem-based learning, project based learning, cooperative learning and realistic / reflective learning), students’ motivation regarding these methods, and their perceptions concerning learning opportunities. Participants were 207 students in their final year of both Education and Psychology degrees. Data were collected through an anonymous and self-reported questionnaire. The results indicate that the master class remained as the most widely used methodology in both degrees. The motivation of students differed from methodology to methodology although all of them agreed that all methodologies were useful to facilitate learning. Regardless of the university course, their perceptions about the methodology usefulness to develop communication skills and personal maturity were concordant. However, there were different assessments regarding which methodologies facilitated the development of professional and intellectual skills.

Keywords

teaching methods, Education and Psychology, students’motivation, professional and intellectual skills

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Author Biography

Dolors Cañabate Ortíz, Universitat de Girona. Facultad de Educación y Psicologia. Departamento de Didácticas Específicas

Dra. Dolors Cañabate Ortiz.

Universidad de Girona. Facultad de Educación y Psicología.

Departamento de Didácticas Específicas. Girona . España

dolors.canyabate@udg.edu Persona de contacto

 

Dra. Maria Aymerich Andreu.

Universidad de Girona. Facultad de Educación y Psicología.

Departamento de Psicología. Girona. España

maria.aymerich@udg.edu

 

Prof. Margarida Falgàs Isern.

Universidad de Girona. Facultad de Educación y Psicología.

Departamento de Didácticas Específicas. Girona. España

margarida.falgas@udg.edu

 

Dra. M. Eugenia Gras Pérez.

Universidad de Girona. Facultad de Educación y Psicología.

Departamento de Psicología. Girona. España

eugenia.gras@udg.edu

 

Published

2014-07-01

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