Teaching methods: Motivation and learning perceptions of university students
Abstract
Methodological renewal in the university is one of the challenges for higher education in Spain. This paper examines: the most used teaching methods in the university context (master class, case analysis, problem-based learning, project based learning, cooperative learning and realistic / reflective learning), students’ motivation regarding these methods, and their perceptions concerning learning opportunities. Participants were 207 students in their final year of both Education and Psychology degrees. Data were collected through an anonymous and self-reported questionnaire. The results indicate that the master class remained as the most widely used methodology in both degrees. The motivation of students differed from methodology to methodology although all of them agreed that all methodologies were useful to facilitate learning. Regardless of the university course, their perceptions about the methodology usefulness to develop communication skills and personal maturity were concordant. However, there were different assessments regarding which methodologies facilitated the development of professional and intellectual skills.Keywords
teaching methods, Education and Psychology, students’motivation, professional and intellectual skillsReferences
Aguado, L. (2005). Emoción, afecto y motivación: Un enfoque de procesos. Madrid: Alianza.
Alfaro, I. (2006). «Seminarios y talleres». En: Miguel, M. de (coord.): Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. Madrid: Alianza Editorial, 53-81.
Alonso Tapia, J. (1995). Motivación y aprendizaje en el aula: Cómo enseñar a pensar. Madrid: Santillana.
Aronson, E. y Patnoe, S. (1997). The jigsaw classrrom. New Cork: Longman.
Aymerich, M. y Gras, M. E. (2009). Las metodologías docentes y su valoración por parte de estudiantes universitarios. Comunicación presentada en el Congreso de Docencia Universitaria UNIVEST, noviembre, Girona. [CD-ROM]
Bain, K. (2004). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Valencia: PUV.
Baños, J. E. (2007). «Bases generals de l’aprenentatge basat en problemes». Apunts de la 3ª edició del Postgrau en Docència Universitària. Girona: Universitat de Girona.
Barrachina, A.; Sanz Torrent, M. y Serrat Sellabona, E. (2009). «Una propuesta de renovación metodológica en el marco del Espacio Europeo de Enseñanza Superior: Los pequeños grupos de investigación cooperativos». REIFOP [en línea], 12 (3), 111-126 http//www.aufop.com
Branda, L. A. (2008). «Aprendizaje basado en problemas: El resplandor tan brillante en otro tiempo». En: Araújo, U. y Sastre, G. (coord.). Aprendizaje basado en problemas: Una nueva perspectiva de la enseñanza en la universidad. Barcelona: Gedisa.
Brubacher, J. W.; Case, Ch. W. y Reagan, T. G. (2005). Cómo ser un docente reflexivo. Barcelona: Gedisa.
Chong, Y. S. y Ahmed, P. K. (2013). «Student motivation and the “feel good” factor: An empirical examination of motivational predictors of university service quality evaluation». Studies in Higher Education [en línea]. http://dx.doi.org/10.1080/03075079.2013.818643
Colliver, J. A. (2000). «Effectiveness of problem-based learning currícula: Research and Theory». Academic Medicine [en línea], 75 (3), 259-266. http://dx.doi.org/10.1097/00001888-200003000-00017
Cross, A. (2003). Convencer en clase: Argumentación y discurso docente. Barcelona: Ariel Lingüística.
Díez, M. C.; Pacheco, I.; García, J. N.; Martínez, B.; Robledo, P.; Álvarez, M. L.; Carbonero, M. A.; Román, J. M.; Caño, M. del y Monjas, I. (2008). «Percepción de los estudiantes universitarios de educación respecto al uso de metodologías docentes y el desarrollo de competencias ante la adaptación al EEES: Datos de la Universidad de Valladolid». Aula Abierta, 37 (1), 45-56.
Duch, J.; Groh, S. E. y Allen, D. E. (2001). The power of problem-based learning: A practical «how to» for teaching undergraduate courses in any discipline. Sterling Virginia US: Stylus Publishing.
El espacio europeo de la enseñanza superior: Declaración conjunta de los ministros europeos de educación. Bolonia, 19 de junio de 1999.
Esteve, O.; Mielief, K. y Alsina, A. (coord.) (2010). Creando mi profesión: Una propuesta para el desarrollo profesional del profesorado. Barcelona: Octaedro.
Eurydice. The European Higher Education Area in 2012: Bologna Process Implementation Report. Bruselas: EACEA, 2012.
Fernández March, A. (2006). Nuevas metodologías docentes [en línea].
<http://www.upm.es/innovacion/cd/02_formacion/talleres/nuevas_meto_docent/nuevas_metodologias_docentes_2.pdf [Consulta: 22 noviembre 2013].
Fourez, G. (2008). Cómo se elabora el conocimiento: La epistemología desde un enfoque socioconstructivista. Madrid: Narcea.
Galeana, L. (2006). «Aprendizaje basado en proyectos». Revista CEUPROMED. México. Recuperado el 19 de agosto de 2009.
Gimeno Sacristán, J. (2012). «¿Por qué habría que renovar la enseñanza en la universidad?». En: Bautista, J. (coord.). Innovación en la universidad: Prácticas, políticas y retóricas. Barcelona: Graó.
Hamilton, L. y Corbett-Whittier, C. (2013). Using case sutdy in education research. Los Ángeles: Sage.
Imbernón, F. (2012). «La formación del profesorado universitario: Orientaciones y desorientaciones. Las prácticas de formación del profesorado universitario». En: Bautista, J. (coord.) (2012). Innovación en la universidad: Prácticas, políticas y retóricas. Barcelona: Graó.
Johnson, D.; Johnson, R. y Holubec, E. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Barcelona: Paidós.
Korthagen, F. A. J. (2001). Linking Practice and Theory: The Pedagogy of Realistic Teacher Education. Londres: Erlbaum.
— (2010). «La práctica, la teoría y la persona en la formación del profesorado». Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24 (2), agosto, 83-101. Universidad de Zaragoza.
Learreta, B.; Montil, M.; González, A. y Asensio, A. (2009). «Percepción del alumnado ante el uso de metodologías de enseñanza como respuesta a las demandas del espacio europeo de educación superior: Un estudio de caso». Apunts: Educación Física y Deportes, 95, 92-98.
López Noguero, F. (2005). Metodología participativa en la enseñanza universitaria. Madrid: Narcea.
López Pastor, V. (2006). «El papel de la evaluación formativa en el proceso de convergencia hacia el EEES: Análisis del estado de la cuestión y presentación de un sistema de intervención». Revista Interuniversitaria del Profesorado, 20 (3), 93-119.
Martínez, M. (2011). «Docència i aprenentatge a la universitat: Reflexions sobre el professorat». En: Buisan, C.; Echebarría, I. y Martínez, M. (coord.). Reflexions sobre l’educació i el professorat. Barcelona: ICE-UB.
Miguel, M. de (coord.) (2006a). Guías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias: Orientaciones para el profesorado universitario de educación europea superior. Madrid: Alianza Editorial.
— (dir.) (2006b). «Metodologías para optimizar el aprendizaje: Segundo objetivo del Espacio Europeo Superior». Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20 (3), 71-91.
Monereo, C. y Duran, D. (2001). Entramats: Mètodes d’aprenentatge cooperatiu i col·laboratiu. Barcelona: Edebé.
Morin, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona: Paidós.
Murillo, P. (2003). «Formas de entender el aprendizaje de los estudiantes universitarios: Teorías y modelos de aprendizaje adulto». En: Mayor Ruiz, C. y Marcelo, C. (coord.). Enseñanza y aprendizaje en la educación superior. Barcelona: Octaedro-EUB, 49-82.
Ocaña, A. y Reyes, M. L. (2011). «Aprendizajes colaborativos y democratización de las relaciones didácticas». Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 71 (25/2), 143-158.
Ors, M. (2011). L’aprenentatge basat en problemes (ABP). Barcelona: Graó.
Pérez, A. (2007). Profesorado y otros profesionales de la educación. Barcelona: Octaedro.
Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar: Profesionalización y razón pedagógica. Barcelona: Graó.
Rinaudo, M. C.; Analía, C. y Danilo, D. (2003). «Motivación y uso de estrategias en estudiantes universitarios: Su evaluación a partir del Motivated Strategies Learning Questionaire». Anales de Psicología, 19 (1), 107-119.
Sagasta, P. y Barandiaran, A. (2004). «Mondragon Unibertsitatea: Organización e implementación de la metodología basada en problemas (PBL) en la facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación». III Symposium iberoamericano de docencia universitaria: Hacia un espacio de aprendizaje compartido. Universidad de Deusto.
Schön, D. A. (1998). El profesional reflexivo. Barcelona: Paidós.
Scott, G. W.; Furnell, J.; Murphy, C. M. y Goulder, R. (2014). «Teacher and Student perceptions of the development of learner autonomy: A case study in the biological sciences». Studies in Higher Education [en línea], 7 de enero, 1-12. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03075079.2013.842216>, http://dx.doi.org/10.1080/03075079.2013.842216
Published
Downloads
Copyright (c) 2014 Dolors Cañabate Ortíz, Maria Aymerich Andreu, Margarida Falgàs Isern, Eugenia Gras Pérez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.