Healthy versus health promoting schools

Authors

  • Daniel Guerrero-Ramos Universidad de Granada. Consejería de Educación de la Junta de Andalucía
  • Manuel G. Jiménez-Torres Universidad de Granada
  • Manuel López-Sánchez Universidad de Granada

Abstract

This paper reviews the literature on health education in educational institutions in Spain for the past 20 years. Articles were retrieved from various databases to analyze the type of intervention, the topics addressed, the methodology used, and compliance with the criteria established by the WHO for health promoting schools. The results revealed that a) only four of the 245 articles retrieved met the WHO criteria; b) interventions are based more on health prevention than health promotion, and c) health promotion is more widely disseminated in universities than schools.

Keywords

education, health, school, intervention, salutogenic

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Author Biographies

Daniel Guerrero-Ramos, Universidad de Granada. Consejería de Educación de la Junta de Andalucía

Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad de Granada Miembro del Grupo de Investigación A.R.E.A. (Análisis de la Realidad Educativa Andaluza) Funcionario docente Profesor de la especialidad de Orientación Educativa Jefe del Departamento de Orientación del I.E.S. Sierra Mágina, de Huelma (Jaén)

Manuel G. Jiménez-Torres, Universidad de Granada

Director del Departamento de Personalidad, Evaluación y Tratamiento Psicológico de la Universidad de Granada

Doctor en Ciencias de la Educación

Manuel López-Sánchez, Universidad de Granada

Profesor Asociado del Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Funcionario docente. Orientador del Equipo de Orientación Educativa de Churriana de la Vega (Granada)

Published

2014-07-01

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