Unintentional injuries at school: Study of incidence among schoolchildren in Catalonia

Authors

  • Eduard Longás Mayayo Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna (Universitat Ramon Llull)
  • Jordi Longás Mayayo Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna (Universitat Ramon Llull)
  • Jordi Riera i Romaní

Abstract

The main aim of this research is to study students’ unintentional injuries at school— commonly called accidents—that represent a significant risk to the health and safety of the student body. The research analyses 4685 unintentional injuries produced in a total population of 69,190 students. The injuries were registered using a computerized instrument, which has been scientifically designed and validated. The instrument has been used to collect data in 30 schools in Catalonia over four academic years (2008-2009, 2009-2010, 2010-2011 and 2011-2012). The results have allowed identifying the main characteristics of unintentional injuries and the contexts of risk at schools. This information can be useful in designing strategies and proposals aimed at preventing this phenomenon.

Keywords

healthy school, accident prevention, unintentional injuries, schoolchildren accidents, health promotion, health education

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Author Biographies

Eduard Longás Mayayo, Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna (Universitat Ramon Llull)

Investigador del grupo de investigación consolidado PSITIC de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna (Universitat Ramon Llull).

Especialidad y líneas de investigación actuales: prevención de riesgos en la escuela, procesos socioeducativos y desarrollo comunitario,  redes educativas locales.

Jordi Longás Mayayo, Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna (Universitat Ramon Llull)

Coordinador del SAIP y profesor de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna. Investigador del grupo de investigación consolidado PSITIC de la Universitat Ramon Llull.

Especialidad y líneas de investigación actuales: salud y bienestar en la escuela, inclusión educativa y redes educativas locales.

Jordi Riera i Romaní

Catedrático de Pedagogía Social y Vicerrector Académico, de Innovación Docente y Calidad de la Universidad Ramon Llull.

Investigador principal del grupo de investigación consolidado PSITIC Universitat Ramon Llull.

Especialidad y líneas de investigación actuales: Liderazgo educativo, TIC en la ecuación, procesos socioeducativos y desarrollo comunitario.

Published

2014-07-01

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