Towards the empowerment of girls and adolescent women: Enhance the female referents
Abstract
This paper brings together some of the results of the first phase of the study Plataforma LMS LIDERESASCHILE.CL: Tecnología para promover el liderazgo de nuevas juventudes femeninas [LMS LIDERESASCHILE.CL platform: Technology to promote the leadership of new female youth], whose main objective is to create a platform that promotes leadership in girls and adolescent women in Chile. To understand the content that would be hosted on the platform, a series of surveys and interviews were developed for girls and young women in the Los Lagos region, to find out their views, and to research their needs for empowerment in relation to the following: participation; role models; roles and stereotypes; self-image and self-esteem; and interests. The results demonstrated the importance of valuing and validating female role models from early childhood and throughout all stages of their education; and of strengthening role models that play a key role in the social, cultural and political history of their lives.
Keywords
empowerment, girls, young women, female role modelReferences
ALBORCH, C. (2011). Malas: Rivalidad y complicidad entre mujeres. Aguilar.
ALZARD, D. (2019). La «buena madre»: Discursos y prácticas neoliberales. ATLÁNTICAS: Revista Internacional de Estudios Feministas, 4(1), 265-294.
BRAIDOTTI, R. (2004). Feminismo, diferencia sexual y subjetividad nómade. Gedisa.
BRYANT, A. y CHARMAZ, K. (2012). Teoría fundamentada e investigación psicológica. En H. COOPER, P. CAMIC, D. LONG, A. PANTER, D. RINDSKOPF y K. SHER (eds.). Manuales de la APA en psicología. Manual APA de métodos de investigación en psicología, vol. 2. Diseños de investigación: cuantitativos, cualitativos, neuropsicológicos y biológicos (p. 39-56). Asociación Americana de Psicología.
CADOCHE, E. y MONTARLOT, A. (2021). El síndrome de la impostora. Península.
ELIZALDE, S. (2018a). Las chicas en el ojo del huracán machista. Cuestiones Criminales, 1(1), 23-40.
ELIZALDE, S. (2018b). Hijas, hermanas, nietas: Genealogías políticas en el activismo de género de las jóvenes. Revista Ensambles, 4(8), 86-93.
ESTEBAN, M. L. (2000). La maternidad como cultura: Algunas cuestiones sobre la lactancia materna y el cuidado infantil. En E. PERDIGUERO y J. COMELLES (ed.). Medicina y cultura: Estudios entre la antropología y la medicina (pp. 207-226). Bellaterra.
FERNÁNDEZ, A. (2005). Las mujeres como sujeto histórico: Género y enseñanza de la historia. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 18, 5-24.
FREIJO, M. F. (2021) (Mal) Educadas. Planeta.
GARCÍA-HUIDOBRO, R. (2017). Retratar a otras mujeres y cartografiar nuestros vínculos. Investigaciones Feministas, 8(2), 603-619. https://doi.org/10.5209/INFE.54143
GILLIGAN, C. (1982). In a Different Voice: Psychological Theory and Women’s Development. Harvard University Press.
GILLIGAN, C. (2013). La ética del cuidado. Fundación Víctor Grífols i Lucas.
HOOKS, B. (2021). Enseñar a transgredir. Capitan Swing.
IRIGARAY, L. (1992). Yo, tú, nosotras. Cátedra.
IRIGARAY, L. (2007). Espéculo de la otra mujer. Akal.
JIMÉNEZ-LÓPEZ, A., GÓMEZ, D., RENDÓN, J. y PELÁEZ, S. (2020). Revisión del liderazgo, sus estilos y modelos de medición en la última década. RHS: Revista Humanismo y Sociedad, 8(1), 81-98.
LAGARDE, M. (2005). Los cautiverios de las mujeres: Madres, esposas, monjas, putas, presas y locas. Siglo XXI.
LEÓN, E. (1997). El magma constitutivo de la historicidad. En E. LEÓN y H. ZEMELMAN (coord.). Subjetividad del pensamiento social (pp. 36-72). Universidad Nacional Autónoma de México.
LONZI, C. (2018). Escupamos sobre Hegel y otros escritos. Traficantes de Sueños.
LÓPEZ-NAVAJAS, A. (2021). Aprender con referentes femeninos: Un legado cultural para la igualdad. Ediciones SM.
MAHMOOD, S. (2001). Teoría Feminista y el Agente Social Dócil: Algunas Reflexiones sobre el Renacimiento Islámico en Egipto. Cultural Anthropology, 28, 165-222.
MARAÑÓN, I. (2017). Educar en el feminismo. Plataforma Editorial.
MARAÑÓN, I. (2020). Educar a un niño en el feminismo. Plataforma Editorial.
MARTÍNEZ, X. Ú., JIMÉNEZ-MORALES, M., MASÓ, P. S. y BERNET, J. T. (2017). Explorando la conceptualización y la investigación del empoderamiento en el campo de la juventud. Revista Internacional de Adolescencia y Juventud, 22(4), 405-418. https://doi.org/10.1080/02673843.2016.1209120
MILLET, K. (1995). Política sexual. Cátedra.
MINISTERIO DE DESARROLLO SOCIAL (2017). Encuesta de Caracterización Socioeconómica Nacional (CASEN). http://observatorio.ministeriodesarrollosocial.gob.cl/encuesta-casen-2017
MONTENEGRO, C. (2017). Cultura visual y pedagogías feministas: Repensando los espacios educativos. En E. ABERASTURI, A., ARRIAGA e I. MARCELLÁN (eds.). Arte, ilustración y cultura visual: Diálogos en torno a la mediación educativa crítica dentro y fuera de la escuela (pp. 411-416). Editorial de la Universidad del País Vasco.
OBSERVATORIO DE EQUIDAD DE GÉNERO EN SALUD (2013). Violencia de Género en Chile. Organización Panamericana de la Salud. https://www.paho.org/chi/dmdocuments/ViolenciadegeneroenChile.pdf
OCHOA, L. M. (2006). Más allá de la coeducación: Pedagogía feminista. Educar, 36, 27-36.
OCHOA, L. M. (2007). Una propuesta de pedagogía feminista: Teorizar y construir desde el género, la pedagogía y las prácticas educativas feministas [Ponencia]. I Coloquio Nacional Género en Educación DF, México. https://www.researchgate.net/publication/340285069_UNA_PROPUESTA_DE_PEDAGOGIA_FEMINISTA_TEORIZAR_Y_CONSTRUIR_DESDE_EL_GENERO_LA_PEDAGOGIA_Y_LAS_PRACTICAS_EDUCATIVAS_FEMINISTAS
SHIRAZI, R. (2011). When projects of ‘empowerment’ don’t liberate: Locating agency in a ‘postcolonial’ peace education. Journal of Peace Education, 8(3), 277-294. https://doi.org/10.1080/17400201.2011.621370
SOLER, P., TRILLA, J., JIMÉNEZ-MORALES, M. y ÚCAR, X. (2017). La construcción de un modelo pedagógico del empoderamiento juvenil: Espacios, momentos y procesos. Pedagogía Social: Revista Interuniversitaria, 30, 19-34.
SUBIRATS, M. (2017). Coeducación, apuesta por la libertad. Octaedro.
SUBIRATS, M. (2021). No digáis que no hay mujeres. En A. LÓPEZ-NAVAJAS (ed.). Aprender con referentes femeninos: Un legado cultural para la igualdad (pp. 7-13). Ediciones SM.
VIEYTES, R. (2004). Metodología de la Investigación en Organizaciones, Mercado y Sociedad: Epistemología y Técnicas. Editorial de las Ciencias.
VILLEGAS, M. (2018). Violencia contra la mujer en Chile y derechos humanos. Universidad de Chile.
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2022 Rosario García-Huidobro Munita, Ninoska Schenffeldt Ulloa, Catalina Montenegro González, Karen Navarrete Astete, Marisa Lara Escobar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.