L'educació com a desenvolupament de la cultura: experiència en una comunitat quítxua a Bolívia
Resum
El 1970, es va iniciar un procés d'alfabetització a Bolívia per INDICEP, i en l'actualitat continua en el Centre d'Educació Integrada d'Adults a les zones rurals (Centre d'Educació Integrada per Adults a l'àrea rural). El context en què es va adonar d'aquesta experiència es caracteritza per l'existència d'una població culturalment plural en què una societat predominantment nativa viuen junts (principalment composta per quítxues i aimares), que és oprimit i ignorat per un grup minoritari de caràcter occidental. Qualsevol projecte educatiu i, en aquest cas, el d'alfabetització, ha de tenir en compte aquest fet per evitar la indiferència d'aquells a qui es dirigeix el projecte. Els esforços d'alfabetització realitzades unti1 ara per entitats oficials no han tractat d'integrar en les comunitats natives, però imposar el model occidental des d'una perspectiva paternalista del problema. Una imatge d'aquesta situació és l'idioma (amb tots els seus continguts culturals) que ha estat utilitzat no era el dels nadius, però la llengua espanyola, produint la pèrdua de la identitat cultural del subjecte. El nou projecte que s'està experimentant en la comunitat quítxua es basa en el sistema Ruway AYNI, que entre altres aspectes es caracteritza per una institucionalització simple, una participació no competitiva i la promoció de la pròpia personalitat dels seus membres i una avaluació contínua. L'objectiu que persegueix aquest projecte s'expressa concretament en quatre punts: a) Estudi del blat i la seva comercialització. b) l'estímul de producció i comercialització d'artesanies tradicionals. c) Creació d'un programa de salut i nutrició correcta. d) Emergència a la formació de professors nadius. L'instrument educatiu principal que s'utilitza per a aquesta campanya d'alfabetització és el diari en llengua quítxua, per tal de respondre a les necessitats i problemes del desenvolupament cultural dels subjectes i, en fer-ho, tindria un caràcter motivador per a aquells que encara no tenen assolit aquest nivell bàsic d'instrucció. La formació dels mestres rurals que s'està desenvolupant la comunitat, mentre que la base s'està preparant per ser capaç d'iniciar aviat la formació dels educadors nadius.
Paraules clau
desenvolupament cultural, comunitat indígena, educació no-formal d’adultsPublicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 1982 Mario Guzmán
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.