El projecte Telecán: la teleeducació en les illes Canaries

Autors/ores

  • Ricardo Marín Ibáñez Universidad Nacional de Educación a Distancia

Resum

Arran de la celebració a 1977 del Seminari sobre Educació a Distància i Mitjans de Telecomunicació es va posar en marxa a Canàries un projecte de teleeducació que, amb el nom de TELECAN, es va fixar com a objectiu l'ensenyament d'idiomes, en forma convencional. El projecte TELECAN va abastar l'arxipèlag canari i estava potencialment dirigit a tots els seus habitants. No obstant això, en l'anàlisi de la població es va veure que un programa d'aquestes característiques responia directament a les necessitats de tres col·lectius: la població laboral i el professorat i els alumnes de E. G. B. La inscripció no va tenir limitacions de cap mena, ni econòmiques -el curs era gratuït- ni personals o socials i ni tan sols curriculars. Qualsevol persona era susceptible de rebre els ensenyaments de l'idioma per ella escollit. Es van utilitzar de forma massiva la premsa i la ràdio. En la primera es van publicar les lliçons que posteriorment eren emeses per diferents emissores. Els cursos es van recolzar en tres moments fonamentals: el de la recepció audiovisual a la pròpia llar, l'orientació permanent per mitjà de la consulta telefònica i l'avaluació a distància. Un cop finalitzat el curs i per aconseguir la certificació de nivell assolit l'alumne va haver de superar una avaluació presencial. El projecte TELECAN impartir ensenyaments d'alemany, anglès i francès utilitzant cursos de reconegut prestigi i eficàcia. Tot el projecte va estar encaminat a l'assoliment d'un correcte maneig de l'idioma, tant en les facetes de comprensió, com en les d'expressió oral i escrita. La durada de TELECAN va ser d'un any acadèmic respectant el calendari escolar. L'avaluació del projecte, malgrat estar encara en procés d'elaboració, promet ser satisfactòria, sobretot quan no es van evidenciar reaccions d'oposició al projecte i el nombre d'inscripcions va ser significativament elevat. El projecte Fil Cultural a Canàries pretén utilitzar el Fil Musical en els centres d'EGB per avaluar les possibilitats educatives d'aquest mitjà, tant en l'ensenyament d'idiomes com en l'àrea de ciències socials i l'educació musical. Els col·lectius destinataris d'aquest projecte són l'alumnat d'idioma estranger i el professorat d'EGB, així com els pares. Això últim converteix al Centre Docent en autèntic animador sociocultural dins del marc de l'educació permanent.

Paraules clau

teleeducació, educació permanent, educació no-formal d’adults

Publicades

01-02-1982

Com citar

Marín Ibáñez, R. (1982). El projecte Telecán: la teleeducació en les illes Canaries. EDUCAR, 1, 71–86. https://doi.org/10.5565/rev/educar.605

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.