La situació de l'educació d'adults a Espanya i a Catalunya

Autors/ores

  • Rosa Quitllet Sabater Universitat Autònoma de Barcelona

Resum

La necessitat d'augmentar el nivell d'instrucció, el nivell cultural en totes les seves dimensions i de millorar la preparació professional de base, així com d'oferir possibilitats d'ampliació, reciclatge i reconversió professional a la població ocupada, aturada i potencialment activa, així com a tota la població adulta que actualment resideix a Espanya, és imperiosa, però en canvi la demanda que realment s'expressa és baixa, si bé sabem que la "demanda potencial", és impressionantment elevada: la població del nostre país no és conscient dels seus drets educatius, i més viu en un univers on el consum està valorat positivament, però la cultura, la creació o el consum cultural gaudeixen del major oblit, com si la industrialització, el creixement econòmic i la consolidació de la democràcia no tinguessin res a veure amb el nivell educatiu de la població. En aquest article es contemplen bona part de les iniciatives i experiències que es desenvolupen actualment en l'àmbit de la formació permanent d'adults; s'inclouen experiències escolars i extraescolars, formals i no formals, de manera que s'inventaria tant el que cap dins del sistema educatiu, com el que administrativament és competència d'altres instàncies, i tot allò que alguns autors han vingut a designar amb el controvertit nom de "animació cultural". L'exposició continguda en el text de l'article és una primera descripció, ja que del coneixement de la realitat, i de la seva anàlisi en funció d'uns o altres pressupostos teòrics, es podrà avançar en l'àmbit de la teoria, i també en el de les pràctiques concretes. En l'Últim apartat es descriuen molt succintament les iniciatives de dues Òrgans vinculats a la Generalitat de Catalunya i que estan fent notables esforços per contribuir a una renovació pedagògica o millora qualitativa de la formació permanent d'adults a Catalunya, ja que la Generalitat, des de l' 31 desembre 1979, té competència plena en educació d'adult s -mentre que el Govern central conserva la competència exclusiva-, el recent dels traspassos de competències de l'Administració Central a l'Administració autonòmica fa que sigui encara massa aviat per avaluar els resultats de la tasca realitzada.

Paraules clau

situació actual a Espanya, situació actual a Catalunya, educació no-formal d’adults

Publicades

01-02-1982

Com citar

Quitllet Sabater, R. (1982). La situació de l’educació d’adults a Espanya i a Catalunya. EDUCAR, 1, 121–135. https://doi.org/10.5565/rev/educar.609

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.