Dimensió cibernètica de l’aprenentatge d’adults
Resum
Des del punt de vista cibernètic l'aprenentatge és un procés d'informació, codificació, regulació i optimització en el qual es produeix un incessant intercanvi entre el sistema subjecte d'aprenentatge i el medi fluctuant que l'envolta, amb la consegüent evolució que aquesta dinàmica produeix. L'aprenentatge d'adults es pot entendre com a domini de destreses o bé com a adquisició, desenvolupament i perfeccionament en sentit estructural i operatiu, en aquest segon cas estem pròpiament davant d'una veritable educació d'adults. En la mesura que el procés produeix una optimització adaptativa, projectiva i introjectiva inscrita en els processos vitals evolutius i negentròpics ens trobem davant d'un autèntic procés d'educació alliberadora. En sentit cibernètic distingim tres plans, el pròpiament educatiu i d'aprenentatge, el relatiu a l'estructura i funció de l'ensenyament d'adults i l'aplicatiu, o el que es refereix als mitjans utilitzables. Respecte al primer pla l'educador obra com a element "modulador" i "animador" en el procés d'adquisició de pautes de coneixement, acció i expressió. En el terreny organitzatiu l'educació d'adults s'ha d'encaminar cada vegada més cap als sistemes no formals, utilitzant allò que el sistema escolar formal ofereixi com més optimitzador. Per últim, respecte a la utilització dels mitjans i donada la importància que l'autoformació té en l'àmbit que ens ocupa, convé fomentar el seu desenvolupament i la informació. El paper que poden exercir els "mass-media", i els "multimèdia", en el nostre món i en el que s'acosta, pot ser de gran importància si no es confonen els mitjans amb els fins.
Paraules clau
aprenentatge i tecnologia, autoformació, educació no-formal d’adultsPublicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 1982 Alejandro Sanvisens Marfull
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.