El concepte de racionalitat en tecnologia educativa

Autors/ores

  • Jaume Sarramona

Resum

L'anàlisi epistemològic de la tecnologia educativa ha de fer-se sota la doble perspectiva de la naturalesa del coneixement científic i del fenomen educatiu. Tal anàlisi resulta especialment necessari en aquests moments, quan estan en profunda revisió dels principis que van fonamentar la tecnologia educativa en els seus començaments. En aquest treball es presenten inicialment les set notes que, segons el parer de l'autor, caracteritzen la tecnologia educativa actual: 1) racionalitat, 2) sistematisme, 3) planificació, 4) claredat de metes, 5) control, 6) eficàcia i 7) optimització. No obstant això, només es desenvolupa la primera d'elles, la racionalitat, que és la que vincula la tecnologia amb la ciència. La tecnologia supera la mera aplicació de coneixements-tècnica-per abastar també una dimensió especulativa sobre les metes i els processos sobre els quals es du a terme aquesta aplicació. La tecnologia apareix així molt estrictament lligada a la ciència, en la mesura que serveix de verificació dels mateixos coneixements científics. Pel que fa a la tecnologia educativa, cal considerar el que té de comú amb la tecnologia en general, més la seva naturalesa específica de reflexió sobre les metes educatives i la fonamentació dels processos d'actuació, segons els principis científics de les ciències de l'educació, les quals són de naturalesa social. L'actuar tecnològic en educació és una actuació rigorós, que va més enllà de la utilització de possibles recursos didàctics més o menys sofisticats, i que suposa planificació prèvia, control i implicació ètica amb l'acció.

Paraules clau

tecnologia, tecnologia educativa, ciència

Publicades

1988-02-01

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.