Innovació en el contexto actual de la reforma
Resum
Es escenifica l'estudi del canvi en tres actes: passat, present i futur. Es porta a terme una mirada retrospectiva, present i prospectiva de la innovació educativa amb el propòsit d'obtenir alguns indicadors útils per a la posada en pràctica de l'actual reforma. Amb això es vol posar de manifest que el temps és una de les coordenades bàsiques de tot canvi i, per tant, de les innovacions i les reformes. Oblidar aquest paràmetre és perdre l'orientació i viabilitat dels altres, ja que tot canvi requereix temps, sent aquest més gran com més complex és el canvi perseguit. L'aprenentatge de coneixements s'adquireix amb facilitat, el d'actituds necessita de períodes més llargs, el canvi dels hàbits d'ensenyament de tot el col · lectiu de docents, requereix una generació. Tres idees es ressalten de la mirada retrospectiva: el caràcter universal i humà de la innovació, la seva tendència pendular o cíclica i la permanència d'estructures o sistemes de base que possibiliten els petits canvis sense impedir el seu funcionament. Pel que fa a la Reforma a si, la defineixo com un "anidament d'innovacions" ja que comporta múltiples canvis estructurals, organitzatius i cuniculares. El professor passa de ser simple transmissor de continguts culturals a professional innovador i creatiu. Si em permet do resumir amb una frase impactant el caràcter prospectiu, diré que el més valuós i suggerent de tota reforma és allò que té d'irrealitzable. La utopia genera la tensió diferencial entre el que tenim i el que volem i fa possible el canvi. Una innovació és un projecte que mira cap endavant.Paraules clau
innovació educativa, reforma, professorPublicades
1995-02-01
Descàrregues
Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.
Drets d'autor (c) 1995 Saturnino de la Torre
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.