Els conflictes organitzatius, factor clau per al desenvolupament organitzatiu dels centres educatius

Autors/ores

  • Marina Tomàs i Folch Universitat Autònoma de Barcelona

Resum

En aquest article es pretén relacionar diverses variables organitzatives (estadi organitzatiu, conflicte organitzatiu i desenvolupament organitzatiu) per tal de posar de manifest la seva repercussió en el canvi centrat a l'escola com organització. Es parteix de la conceptualització de conflicte organitzatiu com un procés que modifica l'estadi organitzatiu del centre. Al seu torn es defineix estadi organitzatiu com la situació que presenta un centre en un moment "t" respecte dels tres components d'una organització, és a dir, respecte dels objectius, de les seves estructures i del seu sistema relacional. Es pren estadi organitzatiu en el assentit del terme que es refereix al grau distingible del desenvolupament d'una cosa. La forma i funcionalitat del tractament del conflicte organitzatiu farà que se succeeixin els estadis organitzatius de manera que podarnos parlar de desenvolupament organitzatiu. I, així mateix, el tractament que es faci dels confiictes organitzatius determinarà una cultura organitzativa de centre, element indispensable a tenir en compte per fer possible el canvi a l'escola. Una cultura propiciadora del canvi es caracteritza, respecte dels conflictes, per unes actituds i valors que l'afronten i ho perceben de forma, si més no, indissociable a la vida del centre.

Paraules clau

conflicte organitzatiu, cultura organitzativa, centres educatius

Publicades

1995-02-01

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.