Característiques didàctiques de l'ensenyament a distància

Autors/ores

  • Jaume Sarramona Universitat Autònoma de Barcelona

Resum

En parlar de "ensenyament a distància", cal fer èmfasi que la "ensenyament" és el substantiu i "a distància", tan sols la modalitat, per tant cap dels principis que fan vàlida i rigorosa l'ensenyament en general poden quedar aquí exclosos. I això al marge que hi hagi diferents sistemes d'ensenyament a distància. L'ensenyament a distància es recolza en la capacitat d'auto-instrucció del discent, capacitat que justifica el sol·licitar una educació permanent que no equivalgui a una escolarització permanent. Amb tot, la figura del professor, responsable de la planificació, aplicació i avaluació del procés didàctic segueix ostentant en l'ensenyament a distància un paper fonamental; les diferències respecte al professor presencial no són fonamentals, sinó que ho són les derivades de la metodologia especial de què es tracta. La naturalesa mateixa de l'ensenyament a distància exigeix ​​planificació rigorosa, tant en el nivell institucional com en l'estrictament didàctic. La planificació didàctica es fonamenta en un model d'aprenentatge, escollit entre els més funcionals i aplicatius per a l'ensenyament a distància: Kaufman, Briggs, Gagné, Dick i Carey, Escotet, Sarramona, etc. La planificació institucional ha de contemplar les diferents activitats tècnic-administratives que fan possible l'ensenyament a distància. Un element fonamentalment diferenciador de l'ensenyament a distància és el material didàctic, dins del qual els textos escrits segueixen ocupant un lloc preferent, sempre que compleixin els requisits d'individualització, adequació als propòsits instructius i eficàcia didàctica. Dir finalment que el futur de l'ensenyament a distància està lligat al futur que puguin tenir els sistemes educatius no convencionals i oberts en general. L'augment constant de la demanda, l'acceleració dels canvis i la necessitat de formació permanent fan inviables solucions merament convencionals; l'ensenyament a distància es presenta així com una possibilitat real a tenir en compte.

Paraules clau

educació a distància, característiques didàctiques, didàctica diferencial

Publicades

1982-07-01

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.