La tecnologia educativa en Amèrica Llatina en la dècada dels setanta

Autors/ores

  • Clifton Chadwick The British University

Resum

Es passa revista als progressos que s'han realitzat a Amèrica llatina, durant els anys 1970-1980, en el camp de la Tecnologia Educativa, entesa com l'aplicació de coneixements organitzats als problemes pràctics. Aquesta aplicació es fa tenint en compte els aspectes psicològics, com el fenomen de la comunicació i la teoria de sistemes, l'equilibri entre aquestes tres dimensions és el que assegura l'encert tecnològic. L'acció tecnològic-educativa s'ha desenvolupat en diverses àrees. Una és la d'entrenament a centenars de persones, especialistes i tècnics en diversos països, ja més de 6,000 persones a través de seminaris i tallers de curta durada. Diverses institucions han atorgat títols a nivell de llicenciatura. Una altra són les publicacions, que es compten per centenars de llibres, a més de diverses publicacions periòdiques. Una innovació important ha estat la Televisió Educativa, arribant a funcionar fins 14 sistemes d'aquest tipus de TV, entre els quals n'hi ha menys formals, com els "telepostas" o "telescuelas" que porten l'ensenyament on no arriben les institucions d'educació formal. També s'ha desenvolupat l'ensenyament amb videocassets i sistemes de gravació portàtil (50 projectes). La Ràdio Educativa ha arribat a comptar amb 70 projectes a l'Amèrica Llatina, transmetent programes d'alfabetització, educació sanitària, ramaderia, ensenyaments de la llar i d'agricultura. Hi ha molts projectes que usen informació en forma de material audiovisual (són els anomenats sonovisos, diaporames etc.), aplicables als diferents nivells escolars. La crida de l’Educació a Distància s'ha emprat, a nivell universitari, en el perfeccionament del professorat, i s'ha utilitzat també en l'educació d'adults; hi ha a les zones rurals mestres que exerceixen sense haver conclòs els seus estudis, i per aquest mitjà els poden completar. Convé atendre les bases psicològiques que condicionen l'aplicació dels mitjans didàctics tecnològics, i fomentar la participació dels alumnes en les decisions sobre el contingut, la forma, el procés i l'avaluació d'aquests mitjans.

Paraules clau

tecnologia educativa, Amèrica Llatina, educació comparada

Publicades

1983-02-01

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.