Epistemologia de la pedagogia comparada

Autors/ores

  • Josep Maria Quintana Cabanas Universidad Nacional de Educación a Distancia

Resum

Es discuteixen els principals problemes de la Pedagogia Comparada com a branca científica, examinant si és una ciència, quina classe de saber constitueix, quin nom li convé i quina relació té amb altres ciències, especialment la Pedagogia i les Ciències de l'Educació. L'oportunitat del present estudi rau en què s'observa entre els teòrics de la Pedagogia Comparada una gran diversitat d'opinions sobre aquests temes. Pel que fa a la naturalesa i objecte de la Pedagogia Comparada es constaten dos grans corrents existents: 1) els que afirmen que la Pedagogia Comparada és una ciència amb objecte propi, és a dir, l'estudi dels sistemes educatius dels diferents països, i 2) els que asseguren que és només un mètode, aplicable a molt diverses qüestions pedagògiques teòriques. L'autor tracta de conciliar ambdues postures afirmant que el primer "concepte restringit" de Pedagogia Comparada està contingut en el segon "concepte ampli", arribant així a una definició única que engloba els dos aspectes. Teòricament hem de donar la raó a la segona postura, però pràcticament s'imposa la primera, que és la seguida pels grans comparatistes mundials. Encara que l'actitud d'aquests últims no sigui totalment lògica, es veu recolzada per la tradició i per l'ús general de la comunitat científica, motiu suficient per justificar la seva concepció de la Pedagogia Comparada. Hi ha autors per a qui aquesta disciplina és teòrica, tenint com a finalitat explicar les diferències existents en l'educació i descobrir les lleis que les regeixen. Això pot donar suport a la pretensió de considerar la Pedagogia Comparada com una ciència. Però altres la consideren com un saber aplicat i pràctic, "creient que la seva finalitat és la de servir de base per a la política educativa i les reformes nacionals de l'educació. Es considera que la Pedagogia Comparada no és una part de la Pedagogia com ho són, per exemple, la Pedagogia Social o la Pedagogia Diferencial. En ser un mètode, se situa al costat de la Pedagogia Experimental o de la Pedagogia Racional (que tampoc són parts de la Pedagogia). Seria millor anomenar-la "comparativisme pedagògic". Als països anglòfons es diu "Educació Comparada" perquè en ells no s'utilitza la paraula "Pedagogia", però en els països que usen aquest terme serà millor dir "Pedagogia Comparada", perquè és una expressió més adequada.

Paraules clau

epistemologia de l’educació comparada, problemes de la pedagogia comparada, educació comparada

Publicades

1983-02-01

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.