La lluita per redefinir la relació entre «Coneixement» i «acció» a l'acadèmia: alguns reflexions sobre la investigació-acció

Autors/ores

  • John Elliott School of Education and Professional Development. Centre for Applied Research in Education

Resum

El present article intenta redefinir la relació entre teoria i pràctica a partir de la concepció
de la investigació en l’acció. La investigació en l’acció (IA) no es troba només orientada
cap a la millora de la pràctica, de la mateixa manera que la investigació no es troba només orientada cap a la producció del coneixement. El coneixement pràctic, que es deriva de la investigació en l’acció, pot ser considerat com a teòric. En altres paraules, la narració de la IA inclou l’activitat teòrica com un aspecte de la pràctica. La IA és percebuda com una
modalitat d’acció sistemàtica. En els discursos postmoderns actuals, aquesta forma de concebre la investigació en l’acció no pot ser exclosa del domini del coneixement públic. La IA engloba l’estudi dels professors com a agents de canvi i la manera com les seves intencions afecten els canvis pot realitzar-se a partir de recollir múltiples perspectives de la situació en qüestió. Aquestes representacions poden ser usades també com a recursos per informar la seva comprensió dels aspectes particulars de la situació que, com a agents, han de confrontar, conjuntament amb els investigadors educatius. En síntesi, la IA resol el problema de la relació entre teoria i pràctica, teoritzant des de la perspectiva que l’agent educatiu és un agent actiu de canvi en les situacions educatives.

Paraules clau

investigació en l’acció, relació teoria i pràctica, coneixement pràctic, professors, agent actiu de canvi

Publicades

2004-07-01

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.