La reeducació de l’escriptura en els dèbils mentals

Autors/ores

  • Joaquín Gairín Universidad Autónoma de Barcelona

Resum

La no adquisició de la llengua escrita pot ser un element de marginació social, alhora que suposa la negació d'un instrument per a la formació i desenvolupament de la persona, per això no deu ni pot negar als febles mentals seva obtenció. Tanmateix, els seus handicaps, així com les exigències pròpies d'aquest aprenentatge (caràcter semiològic, camp de realització impost i limitat, normes d'execució necessàries) exigeixen una didàctica més acurada que atengui no només a les deficiències en sí i les seves causes, sinó la seva evolució i relació amb els altres elements integrants de la realitat escolar. L'execució gràfica per part dels febles mentals presenta certes irregularitats que provenen fonamentalment de la heterocromia del seu desenvolupament mental i del rebuig a les activitats convergents, que exigeixen més temps i exercici en l'adquisició de l'escriptura. Només la individualització ens permetrà atendre aquests aspectes i comunicar el sentit vivencial que l'escriptura necessita. La debilitat motriu, les deficiències perceptives, els problemes en la organizaci6n espai-temporal, les alteracions de lateralitat i els trastorns afectius seran les deficiències que caldrà investigar a través d'un diagnòstic continuat. L'atenció a aquestes desorganitzacions i a les seves possibles relacions ens permetrà augmentar les possibilitats d'èxit de la recuperació de l'escriptura. Es podrà disminuir la debilitat motriu mitjançant exercicis dirigits a augmentar la força, el to muscular i a aconseguir una adequada instrumentalització de la pinça de dits; paral·lelament s'ha de procurar la inhibició o potenciació dels moviments associats que interessen a aquesta praxi gestual. Tot això s'ha de combinar amb exercicis de relaxació, que disminueixen la tensió, i exercicis diaris d'afirmació. L'eliminació d'un defectuós anàlisi de les lletres o moviments haurà de considerar les possibles deficiències perceptives o espai-temporals, que ens permetin estructurar adequadament les realitzacions en el camp de l'execució gràfica. Un predomini lateral definit contribuirà, així mateix, a proporcionar punts de referència en l'elaboració dels esquemes organitzatius. Finalment, l'atenció a possibles trastorns afectius ens ajudarà a reduir la possibilitat de tensions estranyes a la pròpia recuperació.

Paraules clau

reeducació de l’escriptura, llengua escrita, educació especial

Publicades

01-07-1983

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.