Factors del currículum condicionants dels resultats escolars

Autors/ores

  • José Luís Muñoz Moreno Universitat Autònoma de Barcelona
  • Lurdes Martínez Mínguez Universitat Autònoma de Barcelona
  • Carme Armengol Asparó Universitat Autònoma de Barcelona

Resum

L’article presenta el procés de decisió sobre quins factors són els més adients per identificar la relació entre el nivell de desenvolupament curricular dels centres educatius i els resultats escolars de l’alumnat. Considerem que els aspectes quantitatius i de coordinació en els quals normalment es basa la investigació sobre eficàcia escolar no acaben de recollir tots els aspectes substantius del currículum. Així, desenvolupem una identificació justificada dels camps de contingut que ens semblen fonamentals en el currículum i que concretem en factors educatius, organitzatius, que condicionen el temps i l’oportunitat d’aprenentatge i que determinen la pràctica curricular.
L’aportació forma part d’una investigació en la qual s’han fet entrevistes individuals i col·lectives, grups de discussió, observacions, anàlisi documental i tres qüestionaris sobre desenvolupament organitzatiu, curricular de centre i curricular d’aula, així com dos qüestionaris específics de participació i d’implicació de famílies i alumnat. En l’estudi han participat un total de 16 centres educatius (8 centres d’Educació Primària i 8 centres d’Educació Secundària Obligatòria) de les comunitats autònomes de Catalunya i el País Basc.
Els principals resultats obtinguts mostren com determinades propostes curriculars influeixen en el desenvolupament curricular dels centres i en el rendiment acadèmic de l’alumnat, a través de qüestions com el temps i les oportunitats d’aprenentatge i fins i tot de factors organitzatius al voltant del desenvolupament dels currículums. Així mateix, s’evidencia una voluntat manifesta de la comunitat educativa per implicar-se en un treball col·laboratiu afavoridor de la millora dels processos educatius. Amb tot, la nostra pretensió última és que l’aportació pugui resultar útil per a aquelles persones que es proposin avaluar el rendiment escolar de l’alumnat relacionat amb els factors més rellevants del currículum.

Paraules clau

currículum, desenvolupament curricular, factors organitzatius, condicionants de l’aprenentatge, resultats escolars

Publicades

2010-02-01

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.