La Comunicació instructiva en l'edat preescolar

Autors/ores

  • Adalberto Ferrández Arenaz Universitat Autónoma de Barcelona

Resum

Un plantejament de la relació docent-discent en l'edat preescolar requereix prèviament definir el tipus d'instrucció que s'ha triat. Hi ha institucions preescolars que tenen com a objectiu "la custòdia del nen" i, de res més es preocupen. Altres posen la seva obstinació a preparar el pàrvul per l'ensenyament primari. Hi ha un tercer grup que es proposa com a meta ajudar l'infant en el seu procés de maduració. Prèviament al pla didàctic doncs, hi ha la idiosincràsia del centre escolar. També és important tenir en compte que les grans invariables didàctiques, com la dimensió indicativa o repetitiva, la pressió docent, la motivació, etc. , Són presents en l'educació preescolar de la mateixa manera que ho estan en els restants cicles i nivells d'ensenyament. No és un aprenentatge tan especial que tingui un plantejament didàctic diferent, és un plantejament merament diferencial basat en l'edat, però res més. Un camp didàctic poc estudiat en l'ensenyament preescolar és el de la relació docent-discent en el moment de l'acte instructiva. Un punt clau en aquest problema és determinar les funcions i competències del professor, no hi ha dubte que la constant de ressonància afectiva està allà, però ha de ser tal que tingui el seu just mig. No és lògic que s'adoptin models de relació afectiva del tipus maternofilials, perquè la relació docent-discent és, sobretot, una relació educativa. És comú en moltes institucions proposar temes concrets, trets de llibres de text, com a continguts de la comunicació instructiva. Però és sabut que l'únic contingut vàlid és el que neix de l'experiència personal i concorda amb els interessos del nen. Tota la resta no és vàlid ni servirà per motivar constantment al nen. Finalment cal insistir en la diferència del model de comunicació emprat. El pàrvul, en la seva vida diària, usa i abusa dels models dinàmics i plàstics, per contra, tret, si parla, rarament empra models simbòlics. Aquest pur esdevenir vital és simptomàtic i està indicant quins són els models més adequats per comunicar-se amb el nen de preescolar.

Paraules clau

comunicació, edat preescolar, docent-alumne

Publicades

1984-02-01

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.