Els joves en situació de vulnerabilitat i els programes formatius de transició al món del treball
Resum
En aquest article, volem mostrar l’alternativa de transició cap al món del treball en el cas de joves en situació de vulnerabilitat i provinents del fracàs acadèmic. Els programes de qualificació professional inicial es presenten com un exemple d’alternativa formativa per a la transició, i entenem que aquesta elecció ha de determinar l’assumpció de marcs de flexibilitat que facilitin el desenvolupament personal, social i professional d’aquests joves, atès que és necessari implementar models de col·laboració i de comunicació entre els diferents sistemes que intervenen en els processos de transició des de l’escolarització obligatòria. Amb l’objectiu de fer una valoració dels programes i l’adequació a la població amb fracàs acadèmic al llarg de la seva escolarització obligatòria, analitzem tant els programes com la població a la qual es dirigeixen.Paraules clau
vulnerabilitat, fracàs acadèmic, transició, qualificació professional inicial, empleabilitat, formació per al treballReferències
Amorós, P. y Ayerbe, P. (eds.) (2000). Intervención educativa en inadaptación social. Madrid: Síntesis.
Benson, J. E. y Kirkpatrick, M. (2009). «Adolescent Family Context and Adult Indentity Formation». Journal of Family Issues, 30 (9), 1265-1286.
Dazinger, S. y Ratner, D. (2010). «Labor market outcomes and the transition to adulthood». The Future of Children, 20 (1), 133-158.
Escudero, J. M. (2005). «Fracaso escolar, exclusión educativa: ¿De qué se excluye y cómo?». Profesorado: Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 1 (1), 1-24.
European Agency for Development in Special Needs Education (2002). Transición de la escuela al empleo: Principios básicos y recomendaciones para responsables políticos [en línea]. http://www.european-agency.org/publications/flyers/transition/transition_estext.pdf [Consulta: 7 septiembre 2010].
Ferrández, A. (2002). Ideas para seguir reflexionando sobre educación. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de Publicacions.
Fugate, M.; Kinichi, A. J. y Ashforth, B. E. (2004). «Employability: A psychosocial construct, its dimensions, and applications». Journal of Vocational Behavior, 65, 14-38.
Fundación Luis Vives (2007). Claves sobre la pobreza y la exclusión social en España. Madrid: Fundación Luis Vives.
Halpern, A. (1995). «Transición: Vino viejo en botellas nuevas». Siglo Cero, 26 (5), 5-13.
Homs, O. (2008). La formación profesional en España: Hacia la sociedad del conocimiento. Barcelona: Fundación La Caixa.
Izquierdo, R. (2011). «Jóvenes vulnerables a la entrada del mercado de trabajo: Visualización de ego-redes en Talleres Prelaborales de la Zona Norte de Sevilla». Redes: Revista Hispana para el Análisis de Redes Sociales, 21 (12), 571-603.
Jurado, P. y Olmos, P. (2010). «Procesos de orientación para la inserción sociolaboral de personas con especiales dificultades de acceso al mercado de trabajo: Un modelo de orientación para la inserción». REOP, 21 (1), 93-108.
Jurado, P.; Olmos, P. y Moreno, F. X. (2009). Projecte Bellvís: Dispositiu de suport i acompanyament pedagògic: Informe. Hospitalet de Llobregat: Ajuntament de l’Hospitalet. Àrea de Promoció Econòmica (documento interno).
Justiniano, M. D. (2012). «Las relaciones entre los sistemas formativos, el productivo y el social». Revista Formación XXI [en línea], 20, abril. http://formacionxxi.com/porqualMagazine/do/get/magazineArticle/2012/04/text/xml/Las_relaciones_entre_los_sistemas_formativos__el_productivo_y_el_social.xml.html.
Lange, J. M. (2012). «Education in Sustainable Development: How Can Science Education Contribute to the Vulnerability Perception?». Research in Science Education, 42, 109-127.
Lauglo, J. (2005). «Vocationalised Secondary Education Revisited». En: Lauglo, J. y Maclean, R. (eds.). Vocationalisation of Secondary Education Revisited. Netherlands. Springer.
Mariño, F. y Fernández, C. (coords.) (2001). La protección de las personas y grupos vulnerables en el derecho europeo. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
Mcwhirter, E. H. y Mcwhirter, B. T. (2008). «Adolescent Future Expectations of Work, Education, Family, and Community. Development of a New Measure». Youth & Society, 40 (2), 182-202.
Ministerio de Educación, Política Social y Deporte (2010). Plan Nacional de Acción para la inclusión social en el Reino de España [en línea]. Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. http://www.msc.es/politicaSocial/inclusionSocial/docs/2009_0_plan_nac_accion_inclusion_social_2008_2010.pdf [Consulta: 7 septiembre 2010].
Morales, J. A. (2006). «Hacia la integración de los sistemas de formación para el empleo: Una perspectiva desde Andalucía». Educar, 38, 33-62.
Navarrete, L. (dir.) (2007). Jóvenes, autonomía económica y situaciones de exclusión. Madrid: INJUVE.
Pérez Serrano, G. (2003). Pedagogía social-Educación social: Construcción científica e intervención práctica. Madrid: Narcea.
Roulstone, A. y Warren, J. (2006). «Applying a barriers approach to monitoring disabled people’s employment: Implications for Disability Discrimination Act 2005». Disability and Society, 21 (2), 115-131.
Rusch, F. R. (1979). «A functional analysis of the relationship between attending and producing in a vocational training program». The Journal of Special Education, 13 (4), 399-411.
Salvà, F. (2009). «Estrategias de innovación en la formación de personas con bajo nivel educativo: Otras miradas». En: Tejada, J. (coord.). V Congreso Internacional de Formación para el Trabajo: Estrategias de Innovación en la Formación para el Trabajo. Libro de Actas. Madrid: Tornapunta Ediciones, 143-156.
Schalock, R. (2009). «La nueva definición de discapacidad intelectual, los apoyos individuales y los resultados personales». En: Verdugo, M. A.; Nieto, T.; Jordán de Urríes, B. y Crespo, M. Mejorando resultados personales para una vida de calidad. Salamanca: Amarú Ediciones, 69-88.
Sennet, R. (2009). El artesano. Madrid: Anagrama.
Settersten, R. A. y Ray, B. (2010). «What’s going on with young people today?: The long and twisting path to adulthood». The Future of Childrens, 20 (1), 19-40.
Silver, H. (1994). «Exclusión social y solidaridad social: Tres paradigmas». Revista Internacional del Trabajo, 5-6, 607.
Subirats, J. (dir.); Bonet, J.; Fernández, M.; Gallego, A. y Obradors, A. (2006). Fragilidades vecinas: Narraciones biográficas de exclusión social urbana. Barcelona: Icaria.
Terzian, M.; Giesen, L. y Mbwana, K. (2009). «Why teens are not envolved in out-of-school time programs: The youth perspective». Child Trends, 38, 1-9.
Tezanos, J. F. (2004). Tendencias en desigualdad y exclusión social. Madrid: Sistema.
Valentine, J. C.; Hirschy, A. S.; Bremer, Ch. D.; Novillo, W.; Castellano, M. y Banister, A. (2009). Systematic Reviews of Research: Postsecondary Transitions - Identifying Effective Models and Practices. Lousville: National Research Center for Career and Technical Education. University of Lousville.
Van Houten, D. y Jacobs, G. (2005). «The empowerment of marginals: Strategic paradoxes». Disability & Society, 20 (6), 641-654.
Wehman, P.; Hill, J. W. y Koehler, F. (1979). «Placement of developmentally disabled individuals into competitive employment: Three case studies». Education and Training of the Mentally Retarded, 14, 269-276.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2015 Pedro Jurado de los Santos, Patricia Olmos Rueda, Antonio Pérez Romero
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.