La transferència de la formació als sectors de la construcció i l’hostaleria
Resum
La formació contínua és un element estratègic que les organitzacions utilitzen per assolir els seus objectius, i en els últims anys les polítiques públiques, tant en l’àmbit nacional com en l’internacional, impulsen la formació contínua i l’aprenentatge al llarg de la vida. Les investigacions sobre l’eficàcia de la formació apunten que si es vol aconseguir un impacte real d’aquesta cal que el que s’aprèn s’apliqui al lloc de treball, és a dir, que hi hagi transferència. Molts autors treballen en diferents models per avaluar el grau de transferència de la formació, i existeix una línia d’investigació concreta que estudia les condicions facilitadores d’aquesta transferència. En aquest article s’analitzen dades europees i espanyoles per conèixer la situació de les polítiques de formació contínua a les empreses de dos dels sectors més afectats per la crisi econòmica, la construcció i l’hostaleria. Aquestes es contrasten amb els resultats sectorials d’un estudi sobre l’avaluació de l’eficàcia de la formació a Espanya a partir dels factors de la transferència. La comparativa sectorial permet relacionar els resultats dels factors de transferència amb altres característiques de les polítiques de formació en ambdós sectors. D’aquesta manera es poden fer un seguit de propostes de millora de l’eficàcia de la formació que poden ser útils per canviar-ne les polítiques, tant públiques com privades, en el conjunt de sectors econòmics.Paraules clau
formació contínua, transferència, construcció, hostaleria, eficàciaReferències
Baldwin, T.T. i Ford, J.K. (1988). «Transfer of training: A review and directions for future research». Personnel Psychology, 41 (1), 63-105. http://dx.doi.org/10.1111/j.1744-6570.1988.tb00632.x
Bartlett, K.R. (2001). «The Relationship between training and organizational Commitment: A Study in the health care field». Human Resource Development Quaterly, 12 (4), 335-352. http://dx.doi.org/10.1002/hrdq.1001
Burke, L.A. i Baldwin, T.T. (1999). «Workforce training transfer: A Study of the effect of relapse prevention training and transfer». Human Resource Management, 38 (3), 227-243. http://dx.doi.org/10.1002/(SICI)1099-050X(199923)38:3%3C227::AIDHRM5%3E3.0.CO;2-M
Burke, L.A. i Hutchins, H.M. (2007). «Training transfer: An integrative literature review». Human Resource Development Review, 6, 263-296. http://dx.doi.org/10.1177/1534484307303035
— (2008). «A study of best practices in training transfer and proposed model of transfer». Human Resource Development Quarterly, 19 (2), 107-128. http://dx.doi.org/10.1002/hrdq.1230
Calderón, G.; Cuartas, J. i Álvarez, C.M. (2010). «Transformación organizacional y prácticas innovadoras de gestión humana». Revista Innovar, 19 (35), 151-166.
Chiaburu, D.S. i Marinova, S.V. (2005). «What predicts skill transfer? An exploratory study of goal orientation, training self-efficacy, and organizational supports».
International Journal of Training and Development, 9 (2), 110-123. http://dx.doi.org/10.1111/j.1468-2419.2005.00225.x
Clarke, N. (2002). «Job/work environment factors influencing training effectiveness within a human service agency: Some indicative support for Baldwin and Fords’ transfer climate construct». International Journal of Training and Development, 6 (3), 146-162.
Creten, S. i Huyghe, S. (2013). «Teaching at the University of Leuven: a case of teacher training in Higher Education in Flanders, Belgium». Revista de Docencia Universitaria, 11 (3), 73-90.
Espona, B. (2010). La formació contínua com a estratègia empresarial en un context de crisi econòmica: avaluació dels resultats de la formació bonificada en dos sectors clau, construcció i hostaleria. Projecte de col·laboració al Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social de la Universitat Autònoma de Barcelona (2009-2010). Directora: Pilar Pineda. [Treball no publicat].
Ford, J.K.; Quiñones, M.A.; Sego, D.J. i Sorra, J.S. (1992). «Factors affecting the opportunity to perform trained tasks on the job». Personnel Psychology, 45 (3), 511-527. http://dx.doi.org/10.1111/j.1744-6570.1992.tb00858.x
Gaudine, A.P. i Saks, A.M. (2004). «A longitudinal quasi-experiment on the effects of posttraining transfer interventions». Human Resource Development Quarterly, 15 (1), 57-76. http://dx.doi.org/10.1002/hrdq.1087
Hawley, J.D. i Barnard, J.K. (2005). «Work environment characteristics and implications for training transfer: A case study of the nuclear power industry». Human Resource Development International, 8 (1), 65-80. http://dx.doi.org/10.1080/1367886042000338308
Holton, E.F.; Bates, R.A. i Ruona, W.E.A. (2000). «Development of a generalized learning transfer system inventory». Human Resource Development Quarterly, 11 (4), 333-360. http://dx.doi.org/10.1002/1532-1096(200024)11:4%3C333::AIDHRDQ2%3E3.0.CO;2-P
Kirkpatrick, D.L. (1959). «Techniques for evaluating training programs». Journal of American Society for Training and Development, 11, 1-13.
Lim, D.H. i Morris, M.L. (2006). «Influence of trainee characteristics, instructional satisfaction, and organizational climate on perceived learning and training transfer». Human Resource Development Quarterly, 17 (1), 85-115. http://dx.doi.org/10.1002/hrdq.1162
Pineda, P. (coord.) (2002). Gestión de la formación en las organizaciones. Barcelona: Ariel.
Pineda, P.; Calero, J.; Fernández-Salinero, C.; Mediavilla, M.; Moreno, V.; Quesada, C.; Úcar, X.; Vilaseñor, K. et al. (2010). Evaluación de la iniciativa de formación de demanda. Ejercicio 2007 y 2008. FTFE. http://www.fundaciontripartita.org/almacenV/publicaciones/documentos/2568_1531532012151727.pdf.
Pineda, P.; Quesada, C. i Moreno, M.V. (2010). The ETF, a new tool for evaluating training transfer in Spain. 11th Conference on HRD. Pécs, Hongria: University of Pécs.
Russ-Eft, D. (2002). «A typology of training design and work environment factors affecting workplace learning and transfer». Human Resource Development Review, 1 (1), 45-65. http://dx.doi.org/10.1177/1534484302011003
Salas, E.; Rozell, D.; Mullen, B. i Driskell, J.E. (1999). «The effect of team building on performance: an integration». Small Group Research, 30 (3), 309-329. http://dx.doi.org/10.1177/104649649903000303
Thayer, P.W. i Teachout, M.S. (1995). A climate for transfer model. Armstrong Laboratory/Human Resources.
Fonts electròniques
EUROSTAT. The 3rd Continuing Vocational Training Survey. (CVTS3). http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/statistics/search_database [Consulta: 27 desembre 2013].
Fundación Tripartita para la Formación en el Empleo. Balance de resultados 2012. http://www.fundaciontripartita.org/Observatorio/Documents/Estad%C3% ADstica/Balance%20de%20resultados%202012.pdf [Consulta: 5 gener 2014].
INE (2010). Encuesta de población activa (EPA). http://www.ine.es/jaxi/menu.do?type=pcaxis&path=%2Ft22%2Fe308_mnu&file=inebase&L=0 [Consulta: 27desembre 2013].
Ministerio de Trabajo e Inmigración (2009). Encuesta de calidad de vida en el trabajo (ECVT). http://www.mtin.es/estadisticas/ecvt/welcome.htm [Consulta: 27 desembre 2013].
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2015 Berta Espona-Barcons, Pilar Pineda-Herrero
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.