Escolars sense excursions: una conseqüència de la crisi econòmica?

Autors/ores

  • Soledad García Gómez Universidad de Sevilla
  • Marta Cabanillas López Universidad de Sevilla

Resum

Aquest article mostra una de les múltiples conseqüències per a l’alumnat d’educació primària de les retallades pressupostàries que s’han dut a terme en el sistema educatiu. El principal objectiu de l’estudi va ser conèixer com està afectant la crisi econòmica a la vida d’un col·legi públic d’àmbit rural. A través d’entrevistes semiestructurades, fetes als diversos col·lectius de la comunitat educativa —professorat, alumnat i famílies—, vam poder constatar com la situació econòmica de molts pares (ara aturats) i la del col·legi (que han vist reduït el pressupost) han portat a disminuir notablement el nombre d’activitats educatives que es fan fora del centre. Es tracta d’excursions per visitar indrets naturals, per conèixer altres localitats, per participar en esdeveniments esportius, per assistir a activitats que organitzen altres institucions, etc. Aquest fet ens sembla que mostra amb claredat com els nens i les nenes són víctimes de decisions polítiques que no els tenen en compte, com es coarten les seves possibilitats de desenvolupament i creixement emparant-se en la falta de diners quan, probablement, aquest tipus de mesures responguin a altres objectius. En definitiva, creiem que s’estan retallant els seus drets a rebre una educació de qualitat, escudant-se en la crisi econòmica.

Paraules clau

educació primària, escola pública, despesa educativa, activitats extraescolars, estudi qualitatiu

Referències

Cantó Sánchez, O. (2012). «Pobreza infantil y políticas públicas». En: Lázaro, I.E. y Mora, N.L. (coords.). Pobreza y exclusión social de la infancia. Construcción de la equidad… desarrollo de la infancia. Madrid: Publicaciones de la Universidad Pontificia Comillas, 65-76.

Corts Giner y Calderón España (1998). «Ecos pestalozzianos en la Ley de Ordenación General del Sistema Educativo (1990)». En: Ruiz Berrio, J. et al. (eds.). La recepción de la pedagogía pestalozziana en las sociedades latinas. Madrid: Endymion, 588-599.

Cossío, M.B. (2007). El maestro, la escuela y el material de enseñanza y otros escritos. Madrid: Biblioteca Nueva-MEC. Edición de Eugenio Otero Urtaza.

Del Carmen, J. (2010). «Salir para conocer, salir para participar». Alambique: Didáctica de las Ciencias Experimentales, XVII (66), 56-59.

Escudero Muñoz, J.M. y Martínez Domínguez, B. (2011). «Educación inclusiva y cambio escolar». Revista Ibero-Americana de Educación, 55, 85-105.

Guisasola, J. y Morentin, M. (2007). «¿Qué papel tienen las visitas escolares a los museos de ciencias en el aprendizaje de las ciencias? Una revisión de las investigaciones». Enseñanza de las Ciencias, 25 (3), 401-414.

Gutiérrez Ferrer, MªL. (2001). «Las excursiones escolares y la interdisciplinariedad en ciencias sociales. Alejandro de Tudela». Iber: Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 27, 113-120.

Kvale, S. (2011). Las entrevistas en la investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Lorenzo Gilsanz, F.J. (2012). «Génesis de la pobreza y exclusión en la infancia: diferentes enfoques para abordar una misma realidad». En: Lázaro, I.E. y Mora, N.L. (coords.), Pobreza y exclusión social de la infancia. Construcción de la equidad… desarrollo de la infancia. Madrid: Publicaciones de la Universidad Pontificia Comillas, 15-44.

Malgesini Rey, G. (2012). «Indicadores de pobreza y vulnerabilidad social de la infancia, su impacto en las políticas de protección y las recomendaciones para la acción desde la perspectiva europea». En: Lázaro, I.E. y Mora, N.L. (coords.). Pobreza y exclusión social de la infancia. Construcción de la equidad… desarrollo de la infancia. Madrid: Publicaciones de la Universidad Pontificia Comillas, 103-148.

Molina Puche, S. (2011). «Las salidas escolares para la enseñanza de la historia en la educación primaria». Iber: Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 67, 79-86.

Otero Urtaza, E. (1998). «Excursionismo, lecciones de cosas y trabajos manuales: Algunos influjos de Pestalozzi en la Institución Libre de Enseñanza». En: Ruiz Berrio, J. et al. (eds.), La recepción de la pedagogía pestalozziana en las sociedades latinas. Madrid: Endymion, 211-215.

Pérez Serrano, G. (1994). La investigación cualitativa I y II. Madrid: La Muralla.

Rodríguez Gómez, G.; Gil Flores, J. y García Jiménez, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Archidona: Aljibe.

Rogero Anaya, J. (2014). «Escuela pública y derecho a la educación». Cuadernos de Pedagogía, 443, 74-77.

Torres Santomé, J. (2002). «Sin muros en las aulas: el currículum integrado». En: Sacristán Lucas, A. (coord.). Lecturas de Didáctica. Madrid: Morata, 79-90.

Travé González, G. (2003). «Más allá de las paredes del aula: salidas de investigación escolar». Kikirikí. Cooperación Educativa, 71/72, 43-46.

Tuñón, I. y Salvia, A. (2012). «Límites estructurales para el desarrollo de la infancia en contexto de crisis». Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10 (1), 179-194.

Vilarrasa Cunillé, A. (2003). «Salir del aula. Reapropiarse del contexto». Íber: Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, IX (36), 13-25.

Viñao Frago, A. (2012). «El asalto a la educación: privatizaciones y conservadurismo», Cuadernos de Pedagogía, 421, 81-85.

— (2013). «La LOMCE, una pieza más en la política educativa del Partido Popular». Educatio Siglo XXI, 31 (1), 395-398.

Wass, S. (1992). Salidas escolares y trabajo de campo en educación primaria. Madrid: Morata.

Fuentes electrónicas

Bernal Agudo, J.L. y Lorenzo Lacruz, J. (2013). «La privatización de la educación pública. Una tendencia en España. Un camino encubierto hacia la desigualdad. Profesorado». Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 16 (3), 81-109. http://www.ugr.es/~recfpro/rev163ART5.pdf [Consulta: 28 enero 2015].

Casas, F. y Bello, A. (coords.) (2012). Calidad de vida y bienestar infantil subjetivo en España. Madrid: UNICEF España. https://www.unicef.es/sites/www.unicef.es/files/Bienestar_infantil_subjetivo_en_Espakua.pdf [Consulta: 8 enero 2015].

Cruz Roja Española (2013). Informe sobre la vulnerabilidad social 2011-2012. Madrid: Cruz Roja Española. http://prensacruzroja.es/wp-content/uploads/IVS12.pdf [Consulta: 16 diciembre 2014].

Díez Gutiérrez, E.J. (2010). «La globalización neoliberal y sus repercusiones en educación». Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13 (2), 23-38. http://hdl.handle.net/10612/2205 [Consulta: 6 abril 2015].

FOESSA (2014). VII Informe sobre Exclusión y Desarrollo Social en España. Madrid: Fundación FOESSA y Cáritas Española. http://www.foessa2014.es/informe/uploaded/descargas/VII_INFORME.pdf [Consulta: 16 diciembre 2014].

González-Bueno, G. (2014). «Pobreza infantil e impacto de la crisis en la infancia». Educación y Futuro: Revista de Investigación Aplicada y Experiencias Educativas, 30, 109-126. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4685072 [Consulta: 8 enero de 2015].

González-Bueno, G.; Bello, A. y Arias, M. (2012). La infancia en España 2012-2013. El impacto de la crisis en los niños. Madrid: UNESCO. http://www.unicef.es/actualidad-documentacion/publicaciones/la-infancia-en-espana-2012-2013 [Consulta: 16 diciembre 2014].

Instituto de Estadística y Cartografía de Andalucía (2014). Junta de Andalucía. http://www.juntadeandalucia.es/institutodeestadisticaycartografia [Consulta: 14 noviembre de 2014].

Molina Ruiz, E. (2006). Organización de experiencias educativas en contextos no formales de aprendizaje. http://mail.quadernsdigitals.net/datos_web/hemeroteca/r_1/nr_706/a_9470/9470.pdf [Consulta: 18 febrero 2015].

Pascual Roig, C. (2013). La regresión de los derechos de la infancia en España 2007-2013. EDUCO. http://www.educo.org/Educo/media/Documentos/Estudios/regresion_derechos_infancia.pdf [Consulta: 8 enero 2015].

UNICEF (2014). Los niños de la recesión. El impacto de la crisis económica en el bienestar infantil en los países ricos. Report Card n.° 12 de Innocenti. Florencia: Centro de Investigaciones de UNICEF. http://www.unicef.es/actualidad-documentacion/publicaciones/report-card-12-los-ninos-de-la-recesion-el-impacto-de-la-crisis [Consulta: 14 enero 2015].

Vecina, C. et al. (2013). «Crisis económica y crisis social. Debate en torno a la situación de necesidad de las familias y la infancia». RES Revista de Educación Social, 16. http://www.eduso.net/res/pdf/16/cris_res_%2016.pdf [Consulta: 12 febrero 2015].

Biografia de l'autor/a

Soledad García Gómez, Universidad de Sevilla

Profesora Titular del Dpto. de Didáctica y Organización Educativa

Publicades

2015-09-16

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.