Students Without Field Trips: A Consequence of the Economic Crisis?

Authors

  • Soledad García Gómez Universidad de Sevilla
  • Marta Cabanillas López Universidad de Sevilla

Abstract

This paper examines one of the consequences of the current budgetary cuts in the educational system affecting primary education pupils. The main purpose of the study was to determine how the economic crisis is impacting the daily life of a public school located in a rural environment. Half-structured interviews of a broad range of educational community sectors including teachers, pupils and families revealed how the changing economic situation of many parents (now unemployed) and of the school (with a lower budget) have resulted in fewer educational activities outside the school setting, such as field trips to visit natural sites and other cities, to participate in sport events, or to attend activities organized by other institutions, among others. We believe that this situation clearly shows how children are victims of political decisions that do not take them into account and limit their opportunities to develop and grow. While politicians justify these measures due to budgetary constraints, we believe that they are driven by other factors, and that the economic crisis is being used as an excuse to infringe upon children’s right to receive a quality education.

Keywords

Primary education, state school, educational expenditure, school trips, qualitative study

References

Cantó Sánchez, O. (2012). «Pobreza infantil y políticas públicas». En: Lázaro, I.E. y Mora, N.L. (coords.). Pobreza y exclusión social de la infancia. Construcción de la equidad… desarrollo de la infancia. Madrid: Publicaciones de la Universidad Pontificia Comillas, 65-76.

Corts Giner y Calderón España (1998). «Ecos pestalozzianos en la Ley de Ordenación General del Sistema Educativo (1990)». En: Ruiz Berrio, J. et al. (eds.). La recepción de la pedagogía pestalozziana en las sociedades latinas. Madrid: Endymion, 588-599.

Cossío, M.B. (2007). El maestro, la escuela y el material de enseñanza y otros escritos. Madrid: Biblioteca Nueva-MEC. Edición de Eugenio Otero Urtaza.

Del Carmen, J. (2010). «Salir para conocer, salir para participar». Alambique: Didáctica de las Ciencias Experimentales, XVII (66), 56-59.

Escudero Muñoz, J.M. y Martínez Domínguez, B. (2011). «Educación inclusiva y cambio escolar». Revista Ibero-Americana de Educación, 55, 85-105.

Guisasola, J. y Morentin, M. (2007). «¿Qué papel tienen las visitas escolares a los museos de ciencias en el aprendizaje de las ciencias? Una revisión de las investigaciones». Enseñanza de las Ciencias, 25 (3), 401-414.

Gutiérrez Ferrer, MªL. (2001). «Las excursiones escolares y la interdisciplinariedad en ciencias sociales. Alejandro de Tudela». Iber: Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 27, 113-120.

Kvale, S. (2011). Las entrevistas en la investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Lorenzo Gilsanz, F.J. (2012). «Génesis de la pobreza y exclusión en la infancia: diferentes enfoques para abordar una misma realidad». En: Lázaro, I.E. y Mora, N.L. (coords.), Pobreza y exclusión social de la infancia. Construcción de la equidad… desarrollo de la infancia. Madrid: Publicaciones de la Universidad Pontificia Comillas, 15-44.

Malgesini Rey, G. (2012). «Indicadores de pobreza y vulnerabilidad social de la infancia, su impacto en las políticas de protección y las recomendaciones para la acción desde la perspectiva europea». En: Lázaro, I.E. y Mora, N.L. (coords.). Pobreza y exclusión social de la infancia. Construcción de la equidad… desarrollo de la infancia. Madrid: Publicaciones de la Universidad Pontificia Comillas, 103-148.

Molina Puche, S. (2011). «Las salidas escolares para la enseñanza de la historia en la educación primaria». Iber: Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 67, 79-86.

Otero Urtaza, E. (1998). «Excursionismo, lecciones de cosas y trabajos manuales: Algunos influjos de Pestalozzi en la Institución Libre de Enseñanza». En: Ruiz Berrio, J. et al. (eds.), La recepción de la pedagogía pestalozziana en las sociedades latinas. Madrid: Endymion, 211-215.

Pérez Serrano, G. (1994). La investigación cualitativa I y II. Madrid: La Muralla.

Rodríguez Gómez, G.; Gil Flores, J. y García Jiménez, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Archidona: Aljibe.

Rogero Anaya, J. (2014). «Escuela pública y derecho a la educación». Cuadernos de Pedagogía, 443, 74-77.

Torres Santomé, J. (2002). «Sin muros en las aulas: el currículum integrado». En: Sacristán Lucas, A. (coord.). Lecturas de Didáctica. Madrid: Morata, 79-90.

Travé González, G. (2003). «Más allá de las paredes del aula: salidas de investigación escolar». Kikirikí. Cooperación Educativa, 71/72, 43-46.

Tuñón, I. y Salvia, A. (2012). «Límites estructurales para el desarrollo de la infancia en contexto de crisis». Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10 (1), 179-194.

Vilarrasa Cunillé, A. (2003). «Salir del aula. Reapropiarse del contexto». Íber: Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, IX (36), 13-25.

Viñao Frago, A. (2012). «El asalto a la educación: privatizaciones y conservadurismo», Cuadernos de Pedagogía, 421, 81-85.

— (2013). «La LOMCE, una pieza más en la política educativa del Partido Popular». Educatio Siglo XXI, 31 (1), 395-398.

Wass, S. (1992). Salidas escolares y trabajo de campo en educación primaria. Madrid: Morata.

Fuentes electrónicas

Bernal Agudo, J.L. y Lorenzo Lacruz, J. (2013). «La privatización de la educación pública. Una tendencia en España. Un camino encubierto hacia la desigualdad. Profesorado». Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 16 (3), 81-109. http://www.ugr.es/~recfpro/rev163ART5.pdf [Consulta: 28 enero 2015].

Casas, F. y Bello, A. (coords.) (2012). Calidad de vida y bienestar infantil subjetivo en España. Madrid: UNICEF España. https://www.unicef.es/sites/www.unicef.es/files/Bienestar_infantil_subjetivo_en_Espakua.pdf [Consulta: 8 enero 2015].

Cruz Roja Española (2013). Informe sobre la vulnerabilidad social 2011-2012. Madrid: Cruz Roja Española. http://prensacruzroja.es/wp-content/uploads/IVS12.pdf [Consulta: 16 diciembre 2014].

Díez Gutiérrez, E.J. (2010). «La globalización neoliberal y sus repercusiones en educación». Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13 (2), 23-38. http://hdl.handle.net/10612/2205 [Consulta: 6 abril 2015].

FOESSA (2014). VII Informe sobre Exclusión y Desarrollo Social en España. Madrid: Fundación FOESSA y Cáritas Española. http://www.foessa2014.es/informe/uploaded/descargas/VII_INFORME.pdf [Consulta: 16 diciembre 2014].

González-Bueno, G. (2014). «Pobreza infantil e impacto de la crisis en la infancia». Educación y Futuro: Revista de Investigación Aplicada y Experiencias Educativas, 30, 109-126. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4685072 [Consulta: 8 enero de 2015].

González-Bueno, G.; Bello, A. y Arias, M. (2012). La infancia en España 2012-2013. El impacto de la crisis en los niños. Madrid: UNESCO. http://www.unicef.es/actualidad-documentacion/publicaciones/la-infancia-en-espana-2012-2013 [Consulta: 16 diciembre 2014].

Instituto de Estadística y Cartografía de Andalucía (2014). Junta de Andalucía. http://www.juntadeandalucia.es/institutodeestadisticaycartografia [Consulta: 14 noviembre de 2014].

Molina Ruiz, E. (2006). Organización de experiencias educativas en contextos no formales de aprendizaje. http://mail.quadernsdigitals.net/datos_web/hemeroteca/r_1/nr_706/a_9470/9470.pdf [Consulta: 18 febrero 2015].

Pascual Roig, C. (2013). La regresión de los derechos de la infancia en España 2007-2013. EDUCO. http://www.educo.org/Educo/media/Documentos/Estudios/regresion_derechos_infancia.pdf [Consulta: 8 enero 2015].

UNICEF (2014). Los niños de la recesión. El impacto de la crisis económica en el bienestar infantil en los países ricos. Report Card n.° 12 de Innocenti. Florencia: Centro de Investigaciones de UNICEF. http://www.unicef.es/actualidad-documentacion/publicaciones/report-card-12-los-ninos-de-la-recesion-el-impacto-de-la-crisis [Consulta: 14 enero 2015].

Vecina, C. et al. (2013). «Crisis económica y crisis social. Debate en torno a la situación de necesidad de las familias y la infancia». RES Revista de Educación Social, 16. http://www.eduso.net/res/pdf/16/cris_res_%2016.pdf [Consulta: 12 febrero 2015].

Author Biography

Soledad García Gómez, Universidad de Sevilla

Profesora Titular del Dpto. de Didáctica y Organización Educativa

Published

2015-09-16

Downloads

Download data is not yet available.