Formació del docent en competències genèriques: un instrument per a la seva planificació i desenvolupament
Resum
L’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES) exigeix que en el desenvolupament de les seves titulacions, les universitats incorporin un enfocament de l’aprenentatge basat en competències. Una de les dificultats amb què es troba el docent és la incorporació de les competències genèriques en la seva matèria: com planificar-les, treballar-les i avaluar-les. En aquest article s’aporta un instrument per facilitar al professorat la integració de la competència genèrica en la seva assignatura. L’instrument va ser aplicat per un grup de professors de la Universitat de Deusto mitjançant una entrevista semiestructurada amb el suport d’un protocol de valoració i d’estandardització de les respostes. Els resultats indiquen que l’instrument és eficaç, ja que ajuda els docents a millorar la planificació del desenvolupament i la incorporació de la competència genèrica en el marc d’una assignatura. Així mateix, s’observen altres beneficis com la presa de consciència de la importància de treballar les competències genèriques, així com millors formes de treballar-les.Paraules clau
planificació docent, guia docent, aprenentatge basat en competències, educació superiorReferències
Álvarez-Rojo, V.; Asensio-Muñoz, I.; Clares, J.; del-Frago, R.; García-Lupión, B.; García-Nieto, N.; García-García, M.; Gil, J.; González-González, D.; Guardia, S.; Ibarra, M.; López-Fuentes, R.; Rodríguez-Diéguez, A.; Rodríguez-Gómez, G.; Rodríguez-Santero, J.; Romero, S. y Salmerón, P. (2009). «Perfiles docentes para el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES) en el ámbito universitario español». RELIEVE, 15 (1), 1-18. http://www.uv.es/RELIEVE/ v15n1/RELIEVEv15n1_1.htm
Benito, A. y Cruz, A. (2005). Nuevas claves para la docencia universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: Narcea.
Biggs, J. y Tang, C. (2011). Teaching for quality learning at university. Berkshire: Open University Press.
Colás, P. y De Pablos, J. (2005). La universidad en la Unión Europea. Málaga: Aljibe.
Declaración de Bolonia. (1999). http://www.aneca.es/modal_eval/docs/declaracion_bolonia.pdf
De Miguel, M. (coord.) (2006). «Metodología de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. Orientaciones para el profesorado universitario ante el Espacio Europeo de Educación Superior». Madrid: Alianza.
Domínguez, G. y Hermosilla, J.M. (2010). «Propuesta de planificación y reflexión sobre el trabajo docente para el desarrollo de competencias en el EEES». XXI. Revista de Educación, 12, 63-80.
Gibbs, G.; Rust, C.; Jenkins, A. y Jaques, D. (1994). Developing students’ transferable skills. Oxford: The Oxford Centre for Staff Development.
González, M.; Herrero, L.C.; Pardo, F.; Quintano, C.; Mozo, I.; Martín, M. y Fernando, M. (2009). «Actividades para el desarrollo de competencias genéricas: percepción de los estudiantes». En: 17 Congreso Universitario de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas. Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño. Universidad Politécnica de Valencia. http://www.dte.eup.uva.es/menchu/index_archivos/principal_archivos/docs/CUIETT09/cuiett09-ponencia_309_carpeta_217.pdf
Guskey, T.R. y Sparks, D. (2002). «Does It Make a Difference? Evaluating Professional Development». Educational Leadership, 59 (6), 45-51.
Kolb, D. (1976). Learning Style Inventory: Technical manual. Boston, MA: Hay Group, Hay Resources Direct.
Legault, A.L. (2012). «¿Una enseñanza universitaria basada en competencias? ¿Por qué? ¿Cómo?». Revista Electrónica de Desarrollo de Competencias REDEC, Vol. 5, 9.
Marcelo, C. y Vaillant, D. (2009). Desarrollo profesional docente. ¿Cómo se aprende a enseñar?. Madrid: Narcea.
Martínez, A.; Cegarra J.G. y Rubio, J.A. (2012). «Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la autoevaluación del docente». Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 16. Mayo-agosto.
Ortega-Navas, M.C. (2010). «Competencias emergentes del docente ante las demandas del Espacio Europeo de Educación Superior». Revista Española de Educación Comparada, (16), 305-327.
Pavié, A. (2011). «Formación docente: hacia una definición del concepto de competencia profesional docente». REIFOP, 14 (1), 67-80.
Reichert, S. (2010). «The intended and unintended effects of the Bologna reforms». Higher Education Management and Policy, OECD, 22 (1). http://dx.doi.org/10.1787/hemp-v22-art6-en
Ruohotie, P. (2006). «Key Qualifications in Work and Education». En: Ruohotie, P. y Mclean, R. (eds.). Communication and Learning in the Multicultural World. Saarijärvi: Saarijärvi Offset.
Schleicher, A. (2011). Building a High-Quality Teaching Profession: Lessons from around the World. OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264113046-en
Sicilia, M.A. (2009). «How should transversal competence be introduced in Computing Education?». SIGCSE Bulletin, 41 (4), 95-98. http://dx.doi.org/10.1145/1709424.1709455
Torra Bitlloch, I.; De Corral, I. y Pérez, M.J. (2012). «Identificación, desarrollo y evaluación de competencias docentes en la aplicación de planes de formación dirigidos a profesorado universitario». REDU: Revista de Docencia Universitaria, 10 (2), 21.
Universidad de Deusto (2006). Normas y orientaciones para la elaboración de programas y guías de aprendizaje. Bilbao: Universidad de Deusto.
— (2001). Marco pedagógico de la UD. Orientaciones generales. Bilbao: Universidad de Deusto.
Villa, A. y Poblete, M. (dirs.) (2008, 3ª ed.). Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Bilbao: Mensajero.
Villarroel, V. y Bruna, D. (2014). «Reflexiones en torno a las competencias genéricas en educación superior: un desafío pendiente». Psicoperspectivas, 13, 1, 23-34.
Yániz, C. (2006). «Planificar la enseñanza universitaria para el desarrollo de competencias». Educatio Siglo XXI, 24, 17-34.
Zabala, A. y Arnau, L. (2007). 11 ideas clave. Cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona: Graó.
Zabalza, M.A. (2006). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. (2ª ed.). Madrid: Narcea Ediciones.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2015 Manuel Poblete, María José Bezanilla, Donna Fernández-Nogueira, Lucía Campo
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.