Problemes i reptes de l’educació de les persones adultes
Resum
L’objectiu d’aquest article és aproximar-nos, a través d’una anàlisi teòrica, a les raons que ens permetin entendre per què l’educació de les persones adultes ha estat un camp d’estudi tardà i com aquest fet ha contribuït a l’absència d’investigacions educatives pròpies, la qual cosa ha implicat haver d’importar alguns conceptes i principis metodològics d’altres disciplines acadèmiques. Aquesta problemàtica epistemològica, òbviament, ha tingut repercussions importants, no només en la configuració de la identitat professional dels seus educadors, sinó també en el prestigi de la professió.
Com a reacció a aquest desinterès teòric i en la cerca d’una fonamentació epistemològica pròpia, alguns autors manifesten la seva disconformitat amb la infantilització a la qual ha estat sotmesa l’educació de persones adultes, defensant el caràcter específic d’aquesta i la seva contribució a la seva professionalització; al mateix temps que ens convida a mirar cap a l’educació de persones adultes com una eina imprescindible per fer front als desafiaments d’aquesta realitat social.
Paraules clau
educació d’adults, andragogia, canvi social, desenvolupament professionalReferències
Beltrán Llavador, F. y Beltrán Llavador, J. (1996). Política y práctica de la educación de personas adultas. Valencia: Universitat de València. Servei de Publicacions.
Collins, M. (1991). Adult Education as Vocation. Londres: Routledge.
Finger, M. y Asun, J.M. (2001). Adult Education at Crossroads. U. K.: Niace.
Gelpi, E. (1990). Educación permanente. Problemas laborales y perspectivas educativas. Madrid: Popular.
— (1998). Identidades, conflictos y educación de adultos. Islas Baleares: Servei de Publicacions i Intercanvi Científic/Diálogos.
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.
Hopkins, N. (2013). Citizenship and democracy in further and adult education. Londres: Springer. http://dx.doi.org/10.1007/978-94-007-7229-8
Jarvis, P. (2010) (4ª ed.). Adult education and lifelong learning: theory and practice. Londres: Routledge.
Käpplinger, B. y Robak, S. (2014). Changing configurations in adult education in transitional times. International perspectives in different countries (studies in pedagogy, andragogy and gerontagogy). Berna: Peter Lang.
Knowles, M. (1970). The modern practice of adult education. Andragogy versus pedagogy. Chicago: Associations Press. Mader.
Mayos, G. (2011). «Dificultades para el empoderamiento de la sociedad del conocimiento». En: Mayos, G. y Brey, A. (eds.). La sociedad de la ignorancia. Barcelona: Península, 13-45.
Llosa, S.; Sirvent, MªT.; Toubes, A. y Santos, H. (2001). «La situación de la educación de jóvenes y adultos en Argentina». Revista Brasileira de Educaçao, 18, 23-34.
Mezirow, J. (1998). «Transformaciones en la educación y aprendizaje de los adultos». En: Sáez Carreras, J. y Escarbajal de Haro, A. (coords.). La educación de personas adultas. En defensa de la reflexividad cívica. Salamanca: Amarú, 69-77.
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2013). Programa Internacional para la Evaluación de las Competencias en la población adulta (PIAAC). Madrid: OCDE/ Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Rumbo Arcas, B. (2006). «La educación de las personas adultas: un ámbito de estudio e investigación». Revista de Educación, 339, 625-635.
— (2013). «Tensiones y dilemas en la educación de las personas adultas». Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 14 (2), 178-191.
Subirats, M. (2011). «La sociedad del conocimiento y las dificultades de su producción». En: Mayos, G. y Brey, A. (ed.). La sociedad de la ignorancia. Barcelona: Península, 13-45.
Torres, C.A. (2013). Political sociology of adult education. The Netherlands: Sense Publishers.
Titmus, C.I. (1996). «Adult education: concepts and principles». En: Tuijnman, A.C. (ed.) (2ª ed.). International encyclopedia of adult education and training. Oxford: Pergamon Press, 9-17.
Tough, A. (1979). The adult’s learning projects: A fresh approach to theory and practice in adult learning. Austin: Learning Concepts.
Usher, R.; Bryan, I. y Johnston, R. (1997). Adult education and the postmodern challenge. Londres: Routledge.
Usher, R. (2007). «Reading Lifelong Learning. Through a Postmodern Lends». En: Aspin, D. Philosophical perspectives on lifelong learning. Springer: The Netherlands, 211-233. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4020-6193-6_13
Williams, R. (1993). «Adult education and social change». En: McIlroy, J. y Westwood, S. (eds.). Border Country. Leicaster: NIACE, 255-264.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2015 Begoña Rumbo Arcas
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.