El videojoc digital com a mediador de l’aprenentatge en l’etapa d’Educació Infantil
Resum
Aquest article exposa les dades d’una investigació i recull les opinions i les valoracions de l’alumnat de tercer curs del segon cicle de l’etapa d’Educació Infantil sobre la utilització d’un videojoc digital i educatiu el nucli temàtic del qual és el medi ambient. En aquest recurs tecnològic es consideren els diversos continguts de les àrees; d’aquesta manera, se’l dota d’un caràcter globalitzador i, d’altra banda, es potencia la ludificació en l’aprenentatge dels infants. El videojoc educatiu va ser elaborat i dissenyat per diversos professionals del camp de la tecnologia i la pedagogia de la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat de Còrdova durant l’any 2014.
La investigació de tipologia quasiexperimental duta a terme té caràcter quantitatiu amb el rigor científic pertinent. Aquesta aporta, entre les diferents conclusions extretes, que l’aplicació de videojocs digitals afavoreix la percepció pròpia de coneixement i actituds sobre aspectes generals del reciclatge en els infants participants en aquest estudi.
Paraules clau
infància, jocs, coneixement, medi ambient, habilitats, ludificacióReferències
aDeSe (2012). Estudio Videojuegos, educación y desarrollo infantil (fase cuantitativa). http://www.aevi.org.es/docs/documentacion/estudios-y-analisis [Consulta: 4 de diciembre de 2015]
Candia, M. R. (2013). La didáctica en la educación infantil: más allá de cómo enseñar. En Candía, M. R. La organización de situaciones de enseñanza (pp. 21-37). Buenos Aires: Novedades Educativas.
Castro Posada, J. A. (2002). Metodología de la investigación: diseños. Salamanca: Amarú.
García-Rodríguez, M. F. y Raposo, M. (2013). Trabajando con videojuegos en el aula: Una experiencia con Wii Music. Tendencias pedagógicas, 22, 45-58. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2041/2149 [Consulta: 20 de marzo de 2016].
García-Ruiz, R. (2013). Enseñar y aprender en Educación Infantil a través de Proyectos. Santander: Universidad de Cantabria.
García-Velázquez, A. y Llull, J. (2009). El juego infantil y su metodología. Madrid: Editex.
Gros, B. y Garrido, J. M. (2008). «Con el dedo en la pantalla». El uso de un videojuego de estrategia en la mediación de aprendizajes curriculares. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 9(3), 108-129. http://campus.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_09_03/n9_03_gros_garrido.pdf [Consulta: 12 de diciembre de 2015].
Guerra, J. y Revuelta, F. I. (2015). Videojuegos precursores de emociones positivas: propuesta metodológica con Minecraft en el aula hospitalaria. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 3, 105-120. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/1447/1162 [Consulta: 20 de marzo de 2016].
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill Education.
Johnson, L., Adams, S., Estrada, V. y Freeman, A. (2014). NMC Horizon report: 2014 Higher Education Edition. Austin: The New Media Consortium.
— (2015). NMC Horizon Report: Edición Educación Superior 2015. Austin, Texas: The New Media Consortium.
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa, publicada en el BOE núm. 295 de 10 de diciembre de 2013.
Marín, V., Muñoz, J. M. y Sampedro, B. E. (2013). Trabajando con videojuegos el currículo de grado de Educación Infantil. En E. Corbi, E. López, F. M. Sirignano, J. L. Sarasola y J. González (coord.). II Seminario Científico Internacional sobre Formación Didáctica con Tecnologías Web 2.0 (pp. 148-156). Sevilla: AFOE.
Marquès, P. (2000). Los videojuegos y sus posibilidades educativas. http://www.peremarques.net/pravj.htm [Consulta: 5 de diciembre de 2015].
Martín, M. (2015). Videojuegos y aprendizaje colaborativo. Experiencias en torno a la etapa de Educación Primaria. Education In The Knowledge Society (EKS), 16(2), 69-89. http://dx.doi.org/10.14201/eks20151626989
Moral, M. E. del y Fernández, L. C. (2015). Videojuegos en las aulas: implicaciones de una innovación disruptiva para desarrollar las inteligencias múltiples. Revista Complutense de Educación, 26, 97-118. http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.44763
Morales, J. (2013). The Design of Serious Games: a Pedagogical Experience in the Field of BA Design Studies. Digital Education Review, 23, 99-115. http://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/11289 [Consulta: 3 de diciembre].
Navarrete, J. L., Gómez, F. J. y Pérez, J. P. (2014). Una aproximación a los paradigmas de la Teoría del Videojuego. Zer. Revista de Estudios de Comunicación, 19(37), 107-121. http://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/13528/12110 [Consulta: 12 de diciembre de 2015].
OECD (2006). Starting Strong II: Early Childhood Education and Care. Executive summary. http://www.oecd.org/edu/school/37519103.pdf [Consulta: 10 de diciembre de 2015].
Rodríguez-Hoyos, C. y Gomes, M. J. (2013). Videojuegos y educación: Una visión panorámica de las investigaciones desarrolladas a nivel internacional. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 17(2), 479-494. http://www.ugr.es/~recfpro/rev172COL14.pdf [Consulta: 12 de diciembre de 2015].
Román, M. y Cardemil, C. (2014). Juego, interacción y material educativo en el nivel de Preescolar. ¿Qué se hace y cómo se aprende? RIEE. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(1), 43-62. https://repositorio.uam.es/xmlui/handle/10486/661824 [Consulta: 16 de diciembre de 2015]
Romera, E. M.; Ortega, R. y Monks, C. (2008). Impacto de la actividad lúdica en el desarrollo de la competencia social. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8(2), 193-202. http://www.ijpsy.com/volumen8/num2/195/impacto-de-la-actividad-ldica-en-el-desarrollo-ES.pdf [Consulta: 5 de diciembre de 2015].
Sabariego, M. (2012). El proceso de investigación (parte 2). En R. Bisquerra (coord.). Metodología de la investigación educativa (pp. 127-163). Madrid: La Muralla.
Sabariego, M. y Bisquerra, R. (2012). Fundamentos metodológicos de la investigación educativa. En R. Bisquerra (coord.). Metodología de la investigación educativa (pp. 19-50). Madrid: La Muralla.
Sampedro, B. (2012). La perspectiva psicológica del videojuego en la infancia y la adolescencia. En V. Marín (coord.). Los videojuegos y los juegos digitales como materiales educativos (pp. 35-60). Madrid: Síntesis.
Sánchez-Navarro, J. y Aranda, A. (2010). Un enfoque emergente en la investigación sobre comunicación: Los videojuegos como espacios para lo social. Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura, 40, 129-142.
Santos-Rego, M. A.; Cernadas-Ríos, F. X. y Lorenzo-Moledo, M. M. (2014). La inclusión educativa de la inmigración y la formación intercultural del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(2), 123-137. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.17.2.196931
Saorin, J. L.; Torre, J. de la; Melian, D; Meier, C. y Rivero, D. (2015). Blokify: Juego de modelado e impresión 3D en tableta digital para el aprendizaje de vistas normalizadas y perspectiva. Digital Education Review, 27, 105-121. http://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/11651/pdf [Consulta: 18 de marzo]
Zabalza, M. (1996). Calidad en la educación infantil. Madrid: Narcea.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2016 Begoña Esther Sampedro Requena, Juan Manuel Muñoz González, Esther Vega Gea
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.