Els entorns activocol·laboratius de l’aprenentatge com a bones pràctiques en el desenvolupament de competències transversals dins la formació professional de la Comunitat Autònoma Basca
Resum
Aquest article analitza la manera com les orientacions prescriptives generals sobre competències transversals s’estan portant realment a la practica als centres de formació professional de la Comunitat Autònoma Basca. S’hi realitza un estudi de cas en el qual es transita des d’una detecció prèvia de caràcter quantitatiu fins a una anàlisi qualitativa de les pràctiques en les quals les esmentades competències han estat desenvolupades amb èxit segons les percepcions del professorat, de l’alumnat i dels equips directius implicats. Com a resultat, s’han identificat tres nivells de sistematització i desenvolupament institucional de les competències transversals: l’individual, el de cicle i el de centre. La comparació entre aquestes tipologies resultants posen de relleu que les pràctiques innovadores a nivell de cicle, i mes en concret en els cicles d’alt rendiment (ETHASI), concentren unes característiques que representen un salt qualitatiu en la concepció, el desenvolupament metodològic i l’avaluació de les esmentades competències, i que, per tant, poden servir de guia per anar superant els obstacles que, a nivell pràctic, troba el desenvolupament real de les competències transversals en l’àmbit de la formació professional.Paraules clau
aprenentatge col·laboratiu, desenvolupament de competències, ensenyament secundari, innovació educativa, ensenyament superiorReferències
ARGUELLES, A. y GONCZI, A. (2000). Competency Based Education and Training: A world perspective. México: Conalep/Noriega.
ARIAS-GUNDIN, O.; FIDALGO, R. y GARCÍA, J.N. (2008). El desarrollo de las competencias transversales en magisterio mediante el aprendizaje basado en problemas y el método de caso. Revista de Investigación Educativa, 26(2), 431-444.
BENITO, A. y CRUZ, A. (2005). Nuevas claves para la docencia universitaria en el EEES. Madrid: Narcea.
BIEMANS, H.; WESSELINK, R.; GULIKERS, J.; SCHAAFSMA, S.; VERSTEGEN, J. y MULDER, M. (2009). Towars competence-based VET: Dealing with pitfalls. Journal of Vocational Education and Training, 61(3), 267-286.
BISQUERRA, R. (coord.) (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.
BLANCO, A. (2008). La rúbrica útil para la evaluación de competencias. En L. PRIETO (coord.). La enseñanza universitaria centrada en el aprendizaje (pp. 171-188). Barcelona: Octaedro.
BOGDAN, R.C. y BIKLEN, S.K. (1982). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods. Boston: Allyn and Bacon.
BOLÍVAR, A. (2008). El discurso de las competencias en España: Educación básica y educación superior. Red U. Revista de Docencia Universitaria, número monográfico 2, 6(2), 1-23.
BRIDGE, S.; O’NEILL, K. y CROMIE, S. (2003). Understanding Enterprise, Entrepreneurship and Small Business. Basingstoke: Palgrave.
CONFEBASK (2010). Una decidida apuesta por la formación. http://issuu.com/confebask/docs/revista-confebask-2010-n1/1
DESCY, P. y TESSARING, M. (2001). Training and learning for competence. Second report on vocational training research in Europe: Synthesis report. Luxemburgo: Cedefop. Recuperado de cedefop.europa.eu
ESCUDERO, J.M. (2009). Buenas prácticas y programas extraordinarios de atención al alumnado en riesgo de exclusión educativa. Profesorado: Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 13(3), 107-141.
— (2012). La colaboración docente, una manera de aprender juntos sobre el trabajo cooperativo con el alumnado. En A. TORREGO y A. NEGRO (coord.). Aprendizaje cooperativo en las aulas (pp. 269-289). Madrid: Alianza Editorial.
EUROPEAN COMMISSION/EACEA/EURYDICE (2012). Developing Key Competences at School in Europe: Challenges and Opportunities for Policy. Luxemburgo: Publications Office of the European Union.
EUSKO JAURLARITZA / GOBIERNO VASCO. IV Plan Vasco de Formación Profesional: Hacia una FP diferente. https://www.irekia.euskadi.eus/uploads/attachments/5674/IV_Plan_vasco_de_formacion_profesional_18-12-2014_DEF.pdf
FERNÁNDEZ MARCH, A. (2006). Metodologías activas para la formación de competencias. Educatio Siglo XXI, 24, 35-56.
GIMENO SACRISTÁN, J. (coord.) (2008). Educar por competencias. ¿Qué hay de nuevo? Madrid: Morata.
GÓMEZ, J.; LATORRE, A.; SÁNCHEZ, M. y FLECHA, R. (2007). Metodología comunicativa crítica. Barcelona: El Roure.
GROOTINGS, P. (1994). De la cualificación a la competencia: ¿De qué se habla? Revista Europea de Formación Profesional, 1, 5-8.
GUBA, E.G. y LINCOLN, Y.S. (1985). Naturalistic Inquiry. Londres: Sage.
GULIKERS, H. (2006). Authenticity is in the eye of the beholder. Netherlands Open University. Disertación doctoral no publicada.
HARGREAVES, A. (2003). Enseñar en la sociedad del conocimiento. Barcelona: Octaedro.
HETEL (2008). Competencias clave en la Formación Profesional: Aportaciones sobre cómo trabajarlas y cómo evaluarlas. https://issuu.com/hetel/docs/informe_completo_con_indice_compete
IMBERNON, F. y MEDINA, J.L. (2006). Metodología participativa en el aula universitaria: La participación del alumnado. EN M. MARTÍNEZ y S. CARRASCO. Propuestas para el cambio docente en la universidad (pp. 91-122). Barcelona: Octaedro.
INCUAL (2002). Consejos y programas de formación profesional. Madrid: INEM. Colección Informes.
KNIGHT, P. y YORKE, M. (2003). Employability and Good Learning in Higher Education. Teaching in Higher Education, 8(1), 3-16.
KRUEGER, R.A. (1991). El grupo de discusión: Guía práctica para la investigación aplicada. Madrid: Ediciones Pirámide.
MIGUEL, M. de (dir.) (2005). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias: Orientaciones para promover el cambio metodológico en el espacio europeo de educación superior. Oviedo: Universidad de Oviedo.
MONEREO, C. (coord.) (2009). PISA como excusa: Repensar la evaluación para cambiar la enseñanza. Barcelona: Graó.
MOYA, J. (2008). Las competencias básicas en el diseño y el desarrollo del currículo. Qurriculum, 21, 57-78.
MULDER, M. (2007). Competencia: La esencia y la utilización del concepto en la formación profesional inicial y permanente. Revista Europea de Formación Profesional, 40(1), 5-24.
— (2012). Developing comprehensive competence-based education and training: Some practical guidelines. Journal of Agricultural Education and Extension, 18(3), 305-314.
OCDE (2005). La definición y selección de competencias clave (DeSeCo). Resumen ejecutivo. Traducción en versión electrónica, 1-20. http://deseco.ch/bfs/deseco/en/index/03/02.parsys.78532.downloadList.94248.DownloadFile.tmp/2005.dscexecutivesummary.sp.pdf [29 de enero de 2016]
OTT, B. (1999). Características estructurales y categorías de destinatarios para una formación profesional integral. Revista Europea de Formación Profesional, 17, 57-67.
PERRENOUD, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó.
— (2012). Cuando la escuela pretende preparar para la vida: ¿Desarrollar competencias o enseñar otros saberes? Barcelona: Graó.
POBLETE, M.; BEZANILLA, M.J.; FERNÁNDEZ-NOGUEIRA, D. y CAMPO, L. (2016). La formación del docente en competencias genéricas: Un instrumento para su planificación y desarrollo, Educar, 52(1), 71-91. https://doi.org/10.5565/rev/educar.713
PRAHALAD, C.K. y HAMEL, G. (1990). The core competence of the corporation. Harvard: Business Review.
PROYECTO TUNING (2003): Tuning Educational Structures in Europe. Informe final. Proyecto piloto. Fase 1. Bilbao: Universidad de Deusto.
RAUNER, F. (2007). El conocimiento práctico y la competencia de acción en la profesión. Revista Europea de Formación Profesional, 40(1), 58-73.
RIESCO, M. (2008). El enfoque por competencias en el EESS y sus implicaciones en la enseñanza y el aprendizaje. Tendencias Pedagógicas, 13, 79-105.
RODRÍGUEZ, A. (2012). Orientación profesional por competencias transversales para mejorar la empleabilidad. Universidad de Zaragoza. Ciencias de la Educación. Repositorio de la Universidad de Zaragoza. Tesis doctoral. https://zaguan.unizar.es/record/9591?ln=es
RODRÍGUEZ GÓMEZ, G.; GIL FLORES, J. y GARCÍA JIMÉNEZ, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.
RUÉ, J. (2009). El aprendizaje autónomo en educación superior. Madrid. Narcea.
SÁNCHEZ GÓMEZ, M.C.; GARCÍA-VALCÁRCEL MUÑOZ-REPISO, A. (2001). La función docente del profesorado universitario. Bordón, 53(4), 581-595.
STAKE, R.E. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
STURING, L.; BIEMANS, H.J.A.; MULDER, M. y BRUIJN, E. de (2010). To What Extent are Vocational Courses Competence-Based?: Evaluation of a Model for Self-Assessing Competence-Based Vocational Education. Comunicación presentada en la European Conference on Educational Research, 1-12. Helsinki.
VÁZQUEZ RECIO, R. y ANGULO RASCO, F. (2003). Introducción a los estudios de casos: Los primeros contactos con la investigación etnográfica. Archidona (Málaga): Aljibe.
VILLARDÓN-GALLEGO, L. (coord.) (2015). Competencias genéricas en educación superior: Metodologías específicas para su desarrollo. Madrid: Narcea.
WAGENINGEN UR. EDUCATION AND COMPETENCE STUDIES GROUP. http://www.wur.nl/en/Expertise-Services/Chair-groups/Social-Sciences/Education-and-Competence-Studies-Group.htm
WEIGEL, T.; MULDER, M. y COLLINS, K. (2007a). The concept of competence in the development of vocational education and training in selected EU member states. Journal of Vocational Education and Training, 59(1), 53-66.
— (2007b). The concept of competence in the development of vocational education and training in selected EU member states: A critical analysis. Journal of Vocational Education and Training, 59(1), 67-88.
WESSELINK, R. (2010). Comprehensive competence-based vocational education: The development and use of a curriculum analysis and improvement mode. Wageningen: Wageningen University and Research Center.
WESSELINK, R.; BIEMANS, H.J.A.; MULDER, A. y VAN DEN ELSEN, E. (2007). La formación profesional basada en competencias vista por los investigadores neerlandeses. Revista Europea de Formación Profesional, 40(1), 42-57.
YIN, R.K. (2003). Case Study Research: Design and Methods. 3.ª ed. Londres: SAGE.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2017 Ana Eizagirre Sagardia, Jon Altuna Urdin, Idoia Fernández Fernández
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.