La interculturalitat en el context universitari: necessitats en la formació inicial dels futurs professionals de l’educació

Autors/ores

  • Alicia Peñalva Velez Universidad Pública de Navarra
  • Juan José Leiva Olivencia Universidad de Málaga

Resum

La interculturalitat en l’educació superior universitària és un factor més de qualitat educativa, que implica la introducció d’aspectes com la convivència, la valoració i la validació de l’altre, i la interacció a través del mutu reconeixement. La formació inicial del professorat hauria de desenvolupar la competència intercultural com a combinació de capacitats específiques com: (1) les actituds positives cap a la diversitat cultural; (2) la capacitat comunicativa; (3) la capacitat de manejar conflictes en situacions interculturals; i (4) la capacitat de tenir consciència sobre la pròpia cultura i sobre com aquesta influeix en la visió i la interpretació de la realitat. Els objectius de l’estudi són analitzar les actituds d’una mostra d’alumnat sobre la immigració en el context educatiu, i les seves percepcions sobre la interculturalitat com a proposta pedagògica. La mostra d’alumnat pertany als graus de Magisteri en educació infantil, primària i Pedagogia de dues universitats: Màlaga i Pública de Navarra. S’adopta un enfocament d’investigació de tipus descriptiu, i s’empra un qüestionari d’avaluació dissenyat ad hoc per a aquest estudi comparatiu. Els resultats indiquen que la mostra posseeix actituds positives cap a la interculturalitat, però demanda més formació per a la resta de capacitats que formen la competència intercultural.

Paraules clau

interculturalitat, formació inicial del professorat, diversitat cultural, convivència intercultural, competència intercultural

Referències

AGUADO, M. T. (2005). La educación intercultural en la práctica escolar: investigación en el ámbito español. XXI. Revista de Educación, 7, 43-52.

— (coord.) (2006). Educación intercultural. Necesidades de formación del profesorado desde una perspectiva europea. Madrid: UNED.

AGUADO, M. T., GIL JAURENA, I. y MATA, P. (2008). El enfoque intercultural en la formación del profesorado: dilemas y propuestas. Revista Complutense de Educación, 19(2), 275-294.

BUENDÍA, L., GONZÁLEZ, D., POZO, T. y SÁNCHEZ, C. A. (2004). Identidad y competencias interculturales. Relieve, 10(2), 135-183.

COELHO, E., OLLER, J. y SERRA, J. M. (2011). Repensando la formación inicial del profesorado para abordar el tratamiento a la diversidad cultural y lingüística en el aula. Revista d’Innovació Educativa. @tic, 7, 52-61.

DEARDORFF, D. K. (2009). Intercultural competence model. The sage handbook of intercultural competence. ThousandOaks: Sage.

ESCUDERO, J. M. (2014). Avances y retos en la promoción de la innovación en los centros educativos. Educar, núm. especial, 101-138. https://doi.org/10.5565/rev/educar.693

ESSOMBA, M. A. (2015). La formación crítica de los profesionales de la educación al servicio de la diversidad cultural y la interculturalidad. En A. ESCARBAJAL FRUTOS (ed.). Comunidades interculturales y democráticas: un trabajo colaborativo para una sociedad inclusiva (pp. 127-142). Madrid: Narcea.

FAAS, D., HAJISOTERIOU, C. y ANGELIDES, P. (2014). Intercultural education in Europe: Policies, practices and trends. British Educational Research Journal, 40(2), 300-318.

FIDALGO, R. y GARCÍA, J. (2007). Las directrices del Espacio Europeo de Educación Superior en el Marco Legislativo del Sistema Universitario Español. Aula Abierta, 35(1-2), 35-48.

FIGUEREDO, V. y ORTIZ, L. (2014). Desarrollo de competencias interculturales en la formación del profesorado en Andalucía. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 5, 160-179.

GAIRÍN, J. y RODRÍGUEZ-GÓMEZ, D. (2011). Cambio y mejora en las organizaciones educativas. Educar, 47(1), 31-50. https://doi.org/10.5565/rev/educar.70

GONZÁLEZ SUAREZ, A. (2010). Impulsar la coeducación e interculturalidad en el aula: ley y práctica. En R. FLECHA. Libro Blanco de la Educación Intercultural (pp. 83-85), volumen 31(4). Aragón: FETE-UGT.

GUILHERME, M. y DIETZ, G. (2015). Difference in diversity: multiple perspectives on multicultural, intercultural, and transcultural conceptual complexities. Journal of Multicultural Discourses, 10(1), 1-21.

INTERMÓNOXFAM (2005). Hacia una ciudadanía global. Propuesta de competencias básicas. Informe 2005. Recuperado de http://www.oxfamintermon.org/sites/default/files/documentos/files/0_2956_20092005_Hacia_Ciudadania_Global.pdf [Consultado el 22/01/2016]

JANDT, F. (1995). Intercultural communication. An introduction. ThousandOaks: Sage.

LEIVA, J. J. (2010). Práctica de la interculturalidad desde la perspectiva docente: análisis y propuestas pedagógicas. Cultura y Educación, 22(1), 67-84.

— (2011). La educación intercultural en una encrucijada de caminos: reflexiones pedagógicas para la construcción de una escuela intercultural. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 4(7), 43-56.

— (2012). La formación en educación intercultural del profesorado y de la comunidad educativa. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), número monográfico (octubre), 8-31.

LEIVA, J. J. y ESCARBAJAL, A. (2011). La participación de las familias inmigrantes como fundamento pedagógico en la construcción de la interculturalidad en la escuela. Educatio Siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación, 29(2), 389-416.

MARGALEF, L. y ALVAREZ, J. M. (2005). La formación del profesorado universitario para la innovación en el marco de la integración del Espacio Europeo de Educación Superior. Revista de Educación, 337, 51-70.

MARTÍNEZ CHICÓN, R. (2015). Universidad: interculturalidad en la formación, eficacia en la profesión. Opción, 31, 511-524.

MARTÍNEZ, A. y ZURITA, F. (2011). Actitudes y percepciones del alumnado de Magisterio en la especialidad de educación primaria ante los procesos migratorios. Aula Abierta, 39(2), 91-102.

ORTEGA VELASCO, M. S. (2011). La mirada de la escuela a la interculturalidad: el cimiento de la ciudadanía. Dedica. Revista de Educaçao e Humanidades, 1, 521-532.

PALOMERO, J. E. (2006). Formación inicial de los profesionales de la educación en pedagogía intercultural: una asignatura pendiente. El caso de Aragón. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 55(20, 1), 207-230.

PEÑALVA, A. (2009). Desarrollo de la identidad europea y la ciudadanía intercultural a través de la educación intercultural en España. En E. SORIANO (coord.). Vivir entre culturas: una nueva sociedad (pp. 313-346). Madrid: La Muralla.

PEÑALVA, A. y AGUILAR, M. J. (2011). Reflexiones sobre la interculturalidad en las aulas. Aportaciones desde la sociología visual. Educación y Diversidad, 5(1), 73-85.

PEÑALVA, A. y LEIVA, J. J. (2017). Attitudes and perceptions towards cultural diversity and interculturality in the university context. A comparative study. Procedia. Social and Behavioral Sciences, 237, 548-553.

PEÑALVA, A. y LÓPEZ-GOÑI, J. J. (2014). Competencias ciudadanas en el alumnado de Magisterio: la competencia intercultural personal. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17, 139-153.

PEÑALVA, A. y SORIANO, E. (2010). Objetivos y contenidos sobre interculturalidad en la formación inicial de educadores y educadoras. ESE: Estudios sobre Educación, 18, 37-57.

PEÑALVA, A. y SOTÉS, M. A. (2009). Evolución histórica del concepto de diversidad cultural en las leyes educativas españolas en comparación con la normativa europea sobre interculturalidad. En El largo camino hacia una educación inclusiva: la educación especial y social del siglo XIX a nuestros días: XV Coloquio de Historia de la Educación, Pamplona-Iruñea, 29, 30 de junio y 1 de julio de 2009. Universidad Pública de Navarra, 391-402.

PIEKUT, A. y VALENTINE, G. (2017). Spaces of encounter and attitudes towards difference: a comparative study of two European cities. Social Science Research, 62, 175-188.

RODRÍGUEZ-IZQUIERDO, R. M. (2005). Estudio de las concepciones de los estudiantes de Magisterio sobre la diversidad cultural. Educar, 36, 46-69. https://doi.org/10.5565/rev/educar.196

— (2008). Implicaciones para los planes de estudio de la competencia intercultural en la formación de profesores principiantes. I Congreso Internacional sobre Profesorado Principiante e Inserción Profesional a la Docencia. Universidad de Sevilla, Sevilla.

— (2009). Imagen social de los inmigrantes de los estudiantes universitarios de Magisterio. Revista Complutense de Educación, 20(2), 255-274.

SANTOS-REGO, M. A. (2009). Políticas educativas y compromiso social. El progreso de la equidad y la calidad. Barcelona: Octaedro.

SANTOS-REGO, M. A., CERNADAS-RÍOS, F. X. y LORENZO-MOLEDO, M. M. (2014). La inclusión educativa de la inmigración y la formación intercultural del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(2), 123-137.

SORIANO, E. (2005). La interculturalidad como factor de calidad educativa. Madrid: La Muralla S.A.

— (2012). Planteamiento intercultural del curriculum para su calidad educativa. REICE, Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(4), 49-62.

SORIANO, E. y PEÑALVA, A. (2011). Presente y futuro de la educación intercultural en la formación inicial de los profesionales de la educación. Aula Abierta, 39(1), 117-130.

— (2015). La formación inicial del profesorado en interculturalidad. En A. ESCARBAJAL FRUTOS (ed.). Comunidades interculturales y democráticas: un trabajo colaborativo para una sociedad inclusiva (pp. 113-126). Madrid: Narcea.

TRUJILLO, F. (2010). Promover y fomentar la educación intercultural como un eje fundamental de la formación del profesorado. En R. FLECHA. Libro Blanco de la Educación Intercultural (pp. 52-53), volumen 31(4). Aragón: FETE-UGT.

Publicades

16-01-2019

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.