Consideracions generals respecte a la necessitat de practicar una pedagogia sobre la finitud humana en l’educació formal. Estudi de cas

Autors/ores

Resum

Actualment, la pedagogia de la mort és un tema formatiu emergent, sobretot en l’àmbit espanyol. Així mateix, la finitud humana continua sent un tabú que costa derrocar, tant socialment com pedagògicament. En contraposició a aquesta circumstància, apostem per la necessitat de practicar la pedagogia de la finitud humana des de la consciència de la mort en l’àmbit de la didàctica formal. L’aportació presenta un estudi de cas realitzat en dos centres docents de Lleida, on els professionals de l’educació, la psicologia, la pedagogia i/o la psicopedagogia van respondre un qüestionari dissenyat ex professo. Els resultats del qüestionari i de les entrevistes dutes a terme reflecteixen que els ensenyants no se senten preparats per realitzar accions pedagògiques respecte a situacions infantils i juvenils de mort i de dol. S’aposta, finalment, por la formació docent específica i proposem una sèrie d’estratègies generals per poder afrontar aquesta temàtica en contextos d’educació formal. D’aquesta manera, es pretén trencar el tabú al qual s’enfronta la mort en la professió docent i psicopedagògica.

Paraules clau

educació per a la mort, concepte de mort, intel·ligència emocional, dol, suport a l’educació primària

Referències

ARIÉS, P. (1975). Historia de la muerte en occidente: Desde la edad media hasta nuestros días. Madrid: Acantilado.

ARNAIZ, V. (2003). ¿Podemos hablar de la muerte en la escuela y en el instituto? Aula de Innovación Educativa, 122, 36.

BISQUERRA, R. (2009). Metodología de investigación educativa. Madrid: La Muralla.

BOWLBY, J. (1983). El apego y la pérdida III: La pérdida. Barcelona: Paidós.

CANTERO, M.F. (2013). La educación para la muerte: Un reto formativo para la sociedad actual. Psicogente, 16(30), 424-438.

CARMELO, A. y COMAS, K. (2014). ¿Existe la muerte?: Ciencia, vida y trascendencia. Barcelona: Plataforma.

COLOMO, E. (2015). Diversidad cultural y educación. Learning & Pedagogics, 1, 12-19.

— (2016). Pedagogía de la muerte y proceso de duelo: Cuentos como recurso didáctico. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(2), 63-77.

COLOMO, E. y OÑA, J.M. de (2014). Pedagogía de la muerte: Las canciones como recurso didáctico. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12(3), 109-121.

CUADRADO, L. (productor) y MANZANO, E. (dir.) (2016). Amb filosofia: La mort [vídeo]. Barcelona: Televisió de Catalunya (TV3).

DIAZ TEBA, I. (2004). I ara, on és?: Com ajudar els nens i els adolescents a entendre la mort. Barcelona: Oxigen Viena.

ESQUERDA, M. y AGUSTÍ, A.M. (2010). El nen i la mort: Acompanyar els infants i adolescents en la pèrdua d’una persona estimada. Lleida: Pagès Editors.

FERNÁNDEZ HURTADO, I. (2013). El Joan ha mort: Conte i guía per acompañar els nens i els adolescents en el dol i la comprensió de la mort. Lleida: Pagès Editors.

GABARRÓ, D. (2016). Explicar la muerte a niños/as y adolescentes 5/6. Recuperado de http://campus.danielgabarro.com/cursos-para-ninos-y-ninas/explicar-la-muerte-a-ninosas-y-jovenes/explicar-la-muerte-a-ninosas-y-jovenes-6

HERRÁN, A. y CORTINA, M. (2006). La muerte y su didáctica: Manual para Educación Infantil, Primaria y Secundaria. Madrid: Humanitas.

— (2008). La Práctica del «Acompañamiento Educativo» desde la Tutoría en Situaciones de Duelo. Tendencias Pedagógicas, 13, 157-173.

HERRÁN, A.; GONZÁLEZ, I.; NAVARRO, M.J.; BRAVO, S. y FREIRE, M.V. (2000). ¿Todos los caracoles se mueren siempre?: Cómo tratar la muerte en educación infantil. Madrid: Ediciones de la Torre.

KROEN, W. (1996). Cómo ayudar a los niños a afrontar la pérdida de un ser querido. Barcelona: Paidós.

KÜBLER-ROSS, E. (1992). Todo final es un luminoso principio. Barcelona: Sirpus.

— (2013). La mort: una aurora. Barcelona: Luciérnaga.

MCMILLAN, J.H. y SCHUMACHER, S. (2005). Investigación educativa: Una introducción conceptual. Madrid: Pearson Educación.

MÈLICH, J.M. (2003). Por una pedagogía de la finitud. Aula de Innovación Educativa, 122, 39-40.

OLID BÁEZ, I. (2013). ¿Por qué una tesis sobre la muerte?: Entrevista con Txabi Arnal Gil. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 6(1), 72-80.

OTERO, I. y SOARES, F. (2012). Pedagogía de la muerte en el nivel de enseñanza primaria. Revista Iberoamericana de Educación, 60(3), 1-8.

PASCUAL, F. (2005). Esperanza y escatología: Diálogo entre la fe y la razón. Spe Salvi: Veritas, 3(18), 47-61.

PEDRERO, E. y LEIVA, J.J. (2011). La muerte: tema radical y perenne en la educación: Hacia una (R)evolución educativa. XII Congreso Internacional de Teoría de la Educación, 1-13.

PLATÓ (1999). Fedó. Barcelona: Edicions 62.

POCH, C. y HERRERO, O. (2003). La muerte y el duelo en el contexto educativo: Reflexiones, testimonios y actividades. Barcelona: Paidós.

RAMOS ÁLVAREZ, R. (2014). Las estrellas fugaces no conceden deseos: Programa de prevención, evaluación e intervención por duelo en el contexto escolar. Madrid: TEA Ediciones.

RODRÍGUEZ HERRERO, P.; HERRÁN, A. de la y CORTINA, M. (2012). Antecedentes de Pedagogía de la Muerte en España. Enseñanza & Teaching, 30(2), 175-195.

— (2015a). Pedagogía de la muerte mediante aprendizaje de servicio. Educación XX1, 18(1), 189-212.

— (2015b). Educar y vivir teniendo en cuenta la muerte: Reflexiones y propuestas. Madrid: Pirámide.

SELFA, M.; FRAGA, F. y BERENGUÉ, I. (2014). Leer sobre la muerte en la Biblioteca de Aula: Una experiencia práctica de lectura en un aula de educación infantil. Investigaciones sobre Lectura, 3, 83-95.

SERRA LLANAS, X. (2014). I jo, també em moriré?: Com es pot ajudar els infants i els joves a conviure amb la pèrdua i la mort de qui estimem. Barcelona: Columna.

Biografia de l'autor/a

Anabel Ramos Pla, Universitat de Lleida

Anabel Ramos Pla, técnica de gestión de proyectos y cómo colaboradora en investigación de la Universitat de Lleida. Sus principales líneas de investigación están relacionadas con la pedagogía de la muerte y la innovación en las metodologías docentes.

Publicades

2017-10-26

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.