Relacions exigents: la imaginació sociològica, l’educació, la utilitat dels conceptes i el món que ens envolta
Resum
El present treball es basa en els fonaments de la imaginació sociològica (Wright Mills, 2000) i en les possibilitats contemporànies d’ensenyar i aprendre conceptes sociològics en relació amb l’educació. Els autors presenten un mètode de lectura de pel·lícules com a eina didàctica en relació amb textos sociològics seleccionats per entendre millor la teoria i la praxi en l’àmbit educatiu i més enllà. La pel·lícula Billy Elliot va ser escollida com a eina didàctica per presentar com es poden utilitzar en el procés pedagògic els conceptes d’habitus i les formes de capital de Bourdieu, així com les conceptualitzacions de Bernstein dels codis lingüístics. Es posa l’èmfasi en l’educació i les formes que contribueixen a canviar o reproduir les desigualtats socials, les desigualtats de classe i el gènere.Paraules clau
habitus, formes de capital, llengua, codis, ensenyament i aprenentatge, sociologiaReferències
AHMED, S. (2006). Queer phenomenology: Orientations, objects, other. London: Duke University Press.
AGGER, B. (1992). Cultural studies as critical theory. London: Falmer Press.
ALLEN, R. (2004). Psychoanalitic film theory. In T. MILLER & R. STAM (Eds.). A companion to film theory (pp. 123-145). London: Blackwell Publishing Ltd.
BAUMAN, Z. (2002). Tekoča moderna. Ljubljana: Cf.
BIESTA, G. (2010). Good education in an age of measurement. London: Paradigm Publishers.
BERNSTEIN, B. (1961). Social class and linguistic development: A theory of social learning in education. In A. H. HALSEY, J. FLOUDS & C. A. ANDERSON (Eds.). Economy and Society (pp. 288-314). New York: Free Press.
BERNSTEIN, B. (2003). Theoretical studies towards a sociology of science. Class, codes and control: Vol.1. London: Routledge & Kegan Paul.
BOURDIEU, P. (1986). The forms of capital. In J. G. RICHARDSON (Ed.). Handbook of theory and research for the sociology of education (pp. 241-258). New York: Greenwood.
BOURDIEU, P. (1989). Social space and symbolic power. Sociological Theory, 7(1), 14-25.
BOURDIEU, P. (1992). The logic of practice. Stanford: Stanford University Press.
BOURDIEU, P. (2001). Masculine domination. Cambridge: Polity Press.
BOURDIEU, P. (2002). Praktični čut. Ljubljana: SH.
BOURDIEU, P. & PASSERON, J. C. (1990). Reproduction in education, society and culture. London: Sage.
BOURDIEU, P. & WACQUANT, L. J. D. (1996). An invitation to reflexive sociology. Cambridge: Polity Press.
CONNELL, R. (1995). Masculinities. Cambridge: Polity Press.
DEWEY, J. (1997). Democracy and Education. New York: The Free Press.
IVINSON, G. & MURPHY, P. (2006). Boys don’t write romance: The construction of knowledge and social gender identities in English classrooms. In M. ARNOT & M. GHAILL (Eds.). The RoutledgeFalmer Reader in Gender & Education (pp. 163-180). London: Routledge.
KRAIS, B. (2006). Gender, sociological theory and Bourdieu’s sociology of practice. Theory, Culture & Society, 23(6), 119-134.
LESKOŠEK, V. & DRAGOŠ, S. (2003). Družbena neenakost in socialni capital. Ljubljana: Mirovni inštitut.
PERGER, N. (2014). Med queer teorijami, qeer politikami in gejevsko-lezbičnimi gibanji. Družboslovne razprave, 30(77), 71-89.
REED, R. L., (2006). Troubling boys and disturbing discourses in masculinity and schooling: A feminist exploration of current debates and interventions concerning boys and school. In M. ARNOT & M. GHAILL (Eds.). The RoutledgeFalmer Reader in Gender & Education, (pp. 33-48). London: Routledge.
RUTAR, D. (2005). Vzgoja za družino in vrednote: kako s pomočjo filmov bolje vzgajati otroke. Ljubljana: UMco.
SUTHERLAND, J. & FELTEY, K. (Eds.) (2012). Cinematic sociology. London: Sage.
TRIPPESTAD, T. A., SWENNEN, A. & WERLER, T. (Eds.) (2017). The struggle for teacher education: International perspectives on governance and reforms. London: Bloomsbury.
WRIGHT MILLS, C. (2000). The sociological imagination. Oxford: Oxford University Press.
Publicades
Com citar
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2021 Živa Kos, Veronika Tašner

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.