Avaluació de l’ajustament entre les competències acadèmiques i les professionals dels titulats del grau de Disseny Gràfic: cap a un dispositiu de diagnòstic
Resum
L’anàlisi de l’ajust entre els estudis realitzats i l’ocupació del diplomat permet conèixer fins a quin punt l’àmbit professional demana les competències assolides. En aquest marc ens plantegem com a objectiu verificar la correspondència entre les competències del pla d’estudis de Disseny Gràfic i les necessitats competencials de la professió. La investigació ha seguit bàsicament el mètode Delphi modificat i ha realitzat dues rondes d’aplicació successives. La mostra la constitueixen diplomats (n = 26), professionals ocupadors (n = 19) i acadèmics (n = 19). El qüestionari i la reunió de grup són els instruments dissenyats i validats ad hoc, a més, també ha integrat les competències transversals i específiques del perfil professional. Les conclusions apunten a un alt consens, en particular entre titulats i ocupadors, respecte de quines competències són necessàries per formar els dissenyadors. A més, s’ha pogut verificar la necessitat d’establir un dispositiu de diagnòstic per ajustar les competències acadèmiques a les competències professionals.Paraules clau
formació de l’emprenedoria, alerta emprenedora, factors d’emprenedoria, capacitats emprenedoresReferències
AGENCIA NACIONAL DE EVALUACIÓN DE LA CALIDAD Y ACREDITACIÓN (ANECA) (2004). Libro blanco: Títulos de grado en Bellas Artes/Diseño/Restauración. Recuperado de http://www.aneca.es/var/media/150332/libroblanco_bellasartes_def.pdf
AGENCIA PARA LA CALIDAD DEL SISTEMA UNIVERSITARIO DE CATALUÑA (AQU) (2017). La inserció laboral dels graduats i graduades de les universitats catalanes. Barcelona: AQU.
BARTUAL, M.T. y TURMO, J. (2016). Educación superior y competencias para el empleo: El punto de vista de los empresarios. Revista Complutense de Educación, 27(3), 1211-1228. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n3.47645
CABERO, J. y BARROSO, J. (2013). La utilización del juicio de experto para la evaluación de TIC: El coeficiente de competencia experta. Bordón, 65(2), 25-38. https://doi.org/10.13042/brp.2013.65202
CABERO, J. e INFANTE, A. (2014). Empleo del método Delphi y su empleo en la investigación en comunicación y educación. EDUTEC: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 48, 1-16. https://doi.org/10.21556/edutec.2014.48.187
CABRERA, N.; LÓPEZ LÓPEZ, M. y PORTILLO, M. (2016). Las competencias de los graduados y su evaluación desde la perspectiva de los empleadores. Estudios Pedagógicos, 3, 69-87.
CEDEFOP (2014). Desajuste de competencias: Más allá de lo que parece a simple vista. [Nota informativa.] Recuperado de http://www.cedefop.europa.eu/files/9087_es.pdf
CEDEFOP (2016). Escasez y exceso de cualificaciones y ocupaciones en Europa. [Nota informativa.] Recuperado de http://www.cedefop.europa.eu/files/9115_es.pdf
CEDEFOP (2017). Anticipación de las competencias: Perspectivas futuras. [Nota informativa.] Recuperado de http://www.cedefop.europa.eu/files/9124_es.pdf
CIDAC (2014). Encuesta de competencias profesionales 2014: ¿Qué buscan —y no encuentran— las empresas en los profesionales jóvenes? México: CIDAC.
COLLER, X. (2000). Estudio de casos. Cuadernos Metodológicos. Madrid: CIS.
CONSEJO ECONÓMICO Y SOCIAL (CES) (2015). Informe competencias profesionales y empleabilidad. Madrid: Publicaciones CES.
DEL VECCHIO, F. (2014). Diálogos con diseñadores: Reflexiones sobre el deterioro profesional en el diseño gráfico, las soluciones habituales desde el diseño para enfrentarlo y otras propuestas desde la administración. Recuperado de http://fernandodelvecchio.com/varios/DCD.pdf
FOLCH, A. (2016). Cómo será el futuro del diseño. Revista Gràffica, 1, 65-75.
FREIRE, M.J.; TEIJEIRO, M.M. y PAIS, C. (2013). La adecuación entre las competencias adquiridas por los graduados y las requeridas por los empresarios. Revista de Educación, 362, 13-41. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-362-151
GARCÍA. V.; AQUINO. S.; GUZMÁN, A. y MEDINA, A. (2012). El uso del método Delphi como estrategia para la valoración de indicadores de calidad en programas educativos a distancia. Revista Calidad en la Educación Superior, 3(1), 200-222.
GONZÁLEZ-MARDONES, S. (2016). El diseño gráfico y sus profesionales: Retos y definiciones. [Tesis doctoral.] Barcelona: Universitat de Barcelona.
GONZÁLEZ, J. y WAGENAAR, R. (2006). Tuning Educational Structures in Europe II: La contribución de las universidades al Proceso de Bolonia. Universidad de Deusto y Universidad de Groninga. Recuperado el 31 de marzo de 2016, de http://www.deusto-publicaciones.es/ud/openaccess/tuning/pdfs_tuning/tuning12.pdf
HERNÁNDEZ-SAMPIERI, R.; FERNÁNDEZ-COLLADO, C. y BAPTISTA-LUCIO, P. (2014). Metodología de la Investigación. 6.ª ed. México: Mc Graw-Hill.
IRIONDO, I. y PÉREZ-AMARAL, T. (2016). The effect of educational mismatch on wages in Europe. Journal of Policy Modeling, 38, 304-323. https://doi.org/10.1016/j.jpolmod.2015.12.008
KUCEL, A. y VILALTA-BUFÍ, M. (2013). Why do tertiary education graduates regret their study program?: A comparison between Spain and the Netherlands. Higher Education, 65(5), 565-579. https://doi.org/10.1007/s10734-012-9563-y
LLUCH, L.; FERNÁNDEZ-FERRER, M.; PONS, L. y CANO, E. (2017). Competencias profesionales de los egresados universitarios: Estudio de casos en cuatro titulaciones. Qurriculum, 30, 49-64.
MASSAGUER, L. (2018). Construcció d’un dispositiu de diagnosi per determinar l’ajustament entre les competències acadèmiques i les professionals dels titulats del Grau de Disseny. [Tesis doctoral.] Departamento de Pedagogía Aplicada. Universidad Autónoma de Barcelona.
MICHAVILA, F.; MARTÍNEZ, J.M.; MARTÍN-GONZÁLEZ, M.; GARCÍA, F.J. y CRUZ, J. (2016). Barómetro de empleabilidad y empleo de los universitarios en España, 2015. Madrid: Observatorio de Empleabilidad y Empleo Universitarios.
MORGADO, A.; SEQUEIRA, T.; SANTOS, M.; FERREIRA-LOPES, A. y REIS, A. (2015). Measuring labour mismatch in Europe. Social Indicators Research, 129(1), 161-179. https://doi.org/10.1007/s11205-015-1097-0
OECD (2015). Skills Strategy: Diagnostic report: Spain. Recuperado de http://www.oecd.org/skills/nationalskillsstrategies/Diagnostic-report-Spain.pdf
PIZARRO-BARCELÓ, R. y HERRERO-MONTAGUD, M. (2016). Empleabilidad y déficit formativo de los egresados universitarios. Investigaciones de Economía de la Educación, 11(11), 835-850.
PLANAS, J. (2014). Adecuar la oferta de formación a la demanda de trabajo ¿es posible? México: ANUIES.
RODRÍGUEZ-ESTEBAN, A.; VIDAL, J. y VIEIRA, M.J. (2019). Un análisis de la empleabilidad de los universitarios en España a través del ajuste horizontal. Revista de Educación, 384, 229-254. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2019-384-411
SALA, G.; PLANAS, J. y VAN ROMPAEY, E. (2010). Especialidad de Formación, especialidad de empleo y resultados de inserción. ¿Trabajan los jóvenes donde «deberían»? Sociología del Trabajo, 70, 87-10.
SOMERS, M.; CABUS, S.; GROOT, W. y MAASSEN VAN DEN BRINK, H. (2016). Horizontal Mismatch between Employment and the Field of Education: Evidence from a Systematic Literature Review. Tier Working Paper Series. Tier WP16/02.
TEICHLER, U. (2015). Changing perspectives: The professional relevance of higher education on the way towards the highly-educated society. European Journal of Education, 50(4), 461-477. https://doi.org/10.1111/ejed.12146
TEJADA, J. (2012). La alternancia de contextos para la adquisición de competencias profesionales en escenarios complementarios de educación superior: Marco y estrategia. Educación XX1, 15(2), 17-40. https://doi.org/10.5944/educxx1.15.2.125
TEJADA, J. y RUIZ, C. (2016). Evaluación de competencias profesionales en Educación Superior: Retos e implicaciones. Educación XX1, 19(1), 17-38. https://doi.org/10.5944/educXX1.12175
VALLOR, R.R.; YATES, K.A. y BRODY, M. (2016). Delphi Research Methodology Applied to Place-Based Watershed Education. Education Sciences, 6(42), 1-19. https://doi.org/10.3390/educsci6040042
VEGA. E. (2017). Educación y diseño en tiempos de cambio. Experimenta Magazine, 76.
VERHAEST, D.; SELLAMI, S. y VAN DER VELDEN, R. (2017). Differences in horizontal and vertical mismatches across countries and fields of study. International Labour Review, 156(1), 1-23. https://doi.org/10.1111/j.1564-913X.2015.00031.x
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2021 Lluc Massaguer Busqueta, José Tejada Fernández
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.