La formació professional bàsica i la seva contribució al desenvolupament de competències per al reenganxament educatiu i la inserció laboral: percepció de l’alumnat
Resum
La Llei per a la millora de la qualitat educativa dona llum als ensenyaments d’FP bàsica com a mesura dirigida a l’alumnat que pateix risc de fracàs escolar o que hagi fracassat de facto, amb una doble finalitat: facilitar-ne la permanència en el sistema educatiu i oferir més possibilitats per al seu desenvolupament personal i professional acreditant una qualificació de nivell 1. En aquest treball, de tall quantitatiu i amb el qüestionari com a instrument de recollida d’informació, s’indaga sobre la percepció que l’alumnat d’FP bàsica de la comunitat autònoma de Galícia té sobre el seu desenvolupament competencial professional. Hi participen un total de 148 estudiants dels cursos primer i segon, la major part dels quals són homes que están matriculats en un cicle de la família professional d’electricitat i electrònica. Les seves respostes permeten afirmar que, en general, consideren que tenen un desenvolupament competencial mitjà o fins i tot mitjà-alt, i que la variable gènere influeix en aquelles competències de caràcter més transversal, mentre que la família professional contribueix en una mesura més o menys gran a promoure el desenvolupament d’aquelles competències més vinculades amb la professionalització de l’individu.
Paraules clau
desenvolupament de competències, educació i formació professional, formació professional bàsica, vulnerabilitatReferències
ABIÉTAR-LÓPEZ, M.; NAVAS-SAURIN, A.A.; MARHUENDA-FLUIXÁ, F. y SALVÀ-MUT, F. (2017). La construcción de subjetividades en itinerarios de fracaso escolar: Itinerarios de inserción sociolaboral para adolescentes en riesgo. Psychosocial Intervention, 26(1), 39-45.
http://dx.doi.org/10.1016/j.psi.2016.07.002
AMORES FERNÁNDEZ, J. y RITACCO REAL, M. (2015). De los Programas de Cualificación Profesional Inicial (PCPI) como medida de prevención del fracaso escolar a la Formación Profesional Básica: Un estudio sobre el éxito y fracaso de alumnos en riesgo de exclusión educativa en Educación Secundaria. Revista de Investigación en Educación, 13(1), 105-120. Recuperado de https://revistas.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/2046.
ARAMENDI, P.; LIZASOAIN, L. y LUKAS, J.F. (2018). Organización y funcionamiento de los centros educativos de Formación Profesional Básica. Bordón, 70(2), 9-23.
BRUNET, I.; PIZZI, A. y VALLS, F. (2013). Condiciones de vida y construcciones de identidades juveniles: El caso de los jóvenes pobres y excluidos en España. Revista Mexicana de Sociología, 75(4), 647-674.
http://dx.doi.org/10.22201/iis.01882503p.2013.4.42271
CAMPAÑA-JIMÉNEZ, R.L.; GALLEGO-ARRUFAT, M.J. y MUÑOZ-LEIVA, F. (2019). Estrategias de enseñanza para la adquisición de competencias en formación profesional: Perfiles de estudiantes. Educar, 55(1), 203-229.
https://doi.org/10.5565/rev/educar.876
CERNADAS RÍOS, F.; LORENZO MOLEDO, M. y SANTOS REGO, M. (2019). Diversidad cultural y escenarios migratorios: Un estudio sobre formación de profesores. Educar, 55(1), 19-37.
https://doi.org/10.5565/rev/educar.961
DEUTSCHE BANK (2020). Evolución bolsa española. Informe de Inversión. 1 al 30 de junio de 2020. Recuperado de https://www.deutsche-bank.es/pbc/docs/renta_variable_espana.pdf.
DURÁN, P. (2005). Los datos perdidos en estudios de investigación ¿son realmente datos perdidos? Archivos Argentinos de Pediatría, 103(6), 566-568. Recuperado de https://www.sap.org.ar/publicaciones/archivos/numeros-anteriores/146/Diciembre-2005.html.
ESCARBAJAL FRUTOS, A.; ESSOMBA GELABERT, M. y ABENZA PASTOR, B. (2019). El rendimiento académico de alumnos de la ESO en un contexto vulnerable y multicultural. Educar, 55(1), 79-99.
https://doi.org/10.5565/rev/educar.967
EURYDICE y CEDEFOP (2014). La lucha contra el abandono temprano de la educación y la formación en Europa: Estrategias, políticas y medidas. Luxemburgo: Oficina de publicaciones de la Unión Europea.
https://doi.org/10.2797/483164
GONZÁLEZ-GONZÁLEZ, M.T. y CUTANDA-LÓPEZ, M.T. (2020). Programas de Reenganche educativo y condiciones organizativas para su implementación: La importancia de la coordinación curricular. Educatio Siglo XXI, 38(2) (julio-octubre), 17-44.
https://doi.org/10.6018/educatio.410721
FERNÁNDEZ-GARCÍA, A.; GARCÍA, J.L. y GARCÍA, M. (2019). La formación profesional básica, una alternativa para atender las necesidades educativas de los jóvenes en riesgo social. Revista de Humanidades, 36, 211-232.
https://doi.org/10.5944/rdh.36.2019.22564
«Ley Orgánica 5/2002, de 19 de junio, de las Cualificaciones y de la Formación Profesional». Boletín Oficial del Estado, 147 (20 de junio).
«Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa». Boletín Oficial del Estado, 295 (10 de diciembre).
MARIÑO, R. y RIAL, A. (2018). Balance de las necesidades formativas demandadas por mujeres que cursan o que han cursado ciclos de FP en familias profesionales masculinizadas: El caso de Galicia. Educar, 55(1), 251-272.
https://doi.org/10.5565/rev/educar.890
MÁRQUEZ, C. y GUALDA, E. (2014). Absentismo escolar en Secundaria: Diferencias entre nacionales e inmigrantes en la provincia de Huelva. En-clave Pedagógica: Revista Internacional de Investigación e Innovación Educativa, 13, 55-66. Recuperado de http://www.uhu.es/publicaciones/ojs/index.php/xxi/article/view/2093.
MARTÍNEZ CARMONA, M.J. (2018). Análisis y valoración de los ciclos de Formación Profesional Básica como medida de atención a la diversidad a través del alumnado y del profesorado. Universidad de Córdoba. Tesis doctoral. Recuperado de https://helvia.uco.es/bitstream/handle/10396/16402/2018000001752.pdf?sequence=1yisAllowed=y.
MEFP (2020). Igualdad en cifras MEFP 2020: Aulas por la igualdad. Madrid: Ministerio de Educación y Formación Profesional. Recuperado de jcr:914e956e-9241-49c5-b9a6-d99d6eade751/igualdad-en-cifras-2020-online.pdf.
MONTENEGRO, E.; OH, Y. y CHESNUT, S. (2015). No le tema a los datos perdidos: Enfoques modernos para el manejo de datos perdidos. Actualidades en Psicología, 29(119), 29-42.
https://doi.org/10.15517/ap.v29i119.18812
MORENO-GUERRERO, A.J.; FUENTES CABRERA, A. y LÓPEZ BELMONTE, J. (2019). Las competencias digitales del alumnado de Formación Profesional Básica. Revista de Educación de la Universidad de Granada, 26, 9-33.
http://doi.org/10.30827/reugra.v26i0.111
MORENO-GUERRERO, A.J.; LÓPEZ, J.; POZO, S. y FUENTES, A. (2019). Influencia del contexto en el uso de dispositivos TIC en la Formación Profesional Básica. EDMETIC: Revista de Educación Mediática y TIC, 9(1), 149-169.
https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12195
NEGRI, M.I. y LEIVA, J.J. (2019). Liderazgo de los docentes de formación profesional básica para la mediación escuela-empleo del alumnado con diversidad funcional intelectual. Contextos Educativos, 24, 95-111.
http://doi.org/10.18172/con.3902
OECD (2016a). Education at a Glance 2016: OECD Indicators. París: OECD Publishing.
http://dx.doi.org/10.1787/eag-2016-en
OECD (2016b). Estudiantes de bajo rendimiento: Por qué se quedan atrás y cómo ayudarles a tener éxito. París: OECD Publishing. Recuperado de http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/PISA-2012-Estudiantes-de-bajo-rendimiento.pdf.
OLMOS-RUEDA, P. y MAS-TORELLÓ, O. (2013). Jóvenes, fracaso escolar y programas de segunda oportunidad. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 24(1), 78-93.
https://doi.org/10.5944/reop.vol.24.num.1.2013.11272
OLMOS-RUEDA, P. y MAS-TORELLÓ, O. (2017). Perspectiva de tutores y de empresas sobre el desarrollo de las competencias básicas de empleabilidad en el marco de los programas de formación profesional básica. Educar, 53(2), 261-284.
https://doi.org/10.5565/rev/educar.870
PÉREZ, V.; VELÁZQUEZ, M.; VILLANUEVA, A.; SÁNCHEZ, L.M. y FERNÁNDEZ, M.C. (2016). Percepción y significación de jóvenes excluidos del contexto escolar o laboral y consumo de sustancias psicoactivas. Health and Addictions: Salud y Drogas, 16(1), 19-32.
http://dx.doi.org/10.21134/haaj.v16i1.248
«Real Decreto 127/2014, de 28 de febrero, por el que se regulan aspectos específicos de la Formación Profesional Básica». Boletín Oficial del Estado, 55 (5 de marzo).
SALVÀ-MUT, F.; TUGORES-QUES, M.; ADAME-OBRADOR, M. y OLIVER-TROBAT, M. (2017). La inserción laboral de los jóvenes y las jóvenes con titulación de formación profesional de grado medio y superior en España. Educar, 53(2), 357-378.
https://doi.org/10.5565/rev/educar.869
SARCEDA-GORGOSO, M.C.; SANTOS-GONZÁLEZ, M.C. y SANJUÁN ROCA, M.M. (2017). La Formación Profesional Básica: ¿alternativa al fracaso escolar? Revista de Educación, 378, 78-112.
https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-378-362
SARCEDA-GORGOSO, M.C.; SANTOS-GONZÁLEZ, M.C.; BARREIRA-CERQUEIRAS, E.M. y SANJUÁN-ROCA, M.M. (2019). Atención a la diversidad, éxito educativo y empleabilidad: De los programas de garantía social a la formación profesional básica. En Miguel Ángel SANTOS REGO, Antonio VALLE ARIAS y Mar LORENZO MOLEDO (eds.). Éxito educativo: Claves de construcción y desarrollo (pp. 255-272). Valencia: Tirant Lo Blanch.
SERRANO, L. y SOLER, A. (2015). La formación y el empleo de los jóvenes españoles: Trayectoria reciente y escenarios futuros. Bilbao: Fundación BBVA. Recuperado de https://www.fbbva.es/wp-content/uploads/2017/05/dat/DE_2015_formacion_y_empleo.pdf.
TEJADA, J. (1999). Acerca de las competencias profesionales I. Revista Herramientas, 56, 20-30.
VALLEJO, A. (2017). La generación Y ante el desafío de su inserción laboral: Realidades frente a estereotipos. Arbor: Ciencia, Pensamiento y Cultura, 193(786), 1-14.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2021 M. Carmen Sarceda-Gorgoso, Eva M. Barreira-Cerqueiras
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.