Aprenentatge autodirigit i entorns personals d’aprenentatge d’estudiants universitaris de Costa Rica
Resum
La ràpida aparició de les noves tecnologies i l’accés cada cop més globalitzat a internet promouen l’ús massiu de les TIC. Respecte a aquesta qüestió, la construcció i el desenvolupament dels entorns personals d’aprenentatge (EPA) faciliten les habilitats requerides per autodirigir el procés d’adquisició de coneixements. L’objectiu d’aquest estudi és analitzar com perceben l’aprenentatge autodirigit els estudiants universitaris d’últim any de carrera costa-riquenys, com també valorar la relació amb el seu EPA i amb el rendiment acadèmic. Es va fer servir un disseny no experimental i transaccional d’abast correlacional. Es va aplicar un qüestionari amb diferents escales a una mostra probabilística estratificada (n = 1187) de 51 carreres de la Universitat Nacional. Els resultats mostren un nivell alt de preparació cap a l’aprenentatge autodirigit. Tanmateix, encara que es detecta un gran desig d’aprendre i capacitat d’autocontrol, l’alumnat necessita més orientació per tal d’adquirir habilitats sobre l’autogestió de l’aprenentatge. Igualment, es troba una relació moderada i positiva entre aquest enfocament de formació i els EPA. Per últim, es visualitzen diferències significatives al rendiment acadèmic de l’alumnat en funció de la preparació cap a l’aprenentatge autodirigit.
Paraules clau
aprenentatge autodirigit, entorn personal de l’aprenentatge, tecnologies de la informació i la comunicació, estudiants universitaris, educació superiorReferències
ABRAHAM, R. R.; FISHER, M.; KAMATH, A.; IZZATI, T. A.; NABILA, S. y ATIKAH, N. N. (2011). Exploring first-year undergraduate medical students’ self-directed learning readiness to physiology. Advances in Physiology Education, 35(4), 393-395. https://doi.org/10.1152/advan.00011.2011
ARNAL, J.; DEL RINCÓN, D. y LATORRE, A. (1992). Investigación educativa: Fundamentos y metodología. Labor.
BAGHERI, M.; WAN ALI, W.; BINTI, M. y MOHD, S. (2013). Effect of Project-based Learning Strategy on Self-directed Learning Skills of Educational Technology Students. Contemporary Educational Technology, 4(1), 15-29.
BALABAN, A. y BAYINDIR, D. (2016). The Investigation of the Relationship between the Level of Metacognitive Awareness, Self-directed Learning Readiness and Academic Achievement of Preschool Teacher Candidate. Universal Journal of Educational Research, 4(11), 2533-2540. http://dx.doi.org/10.13189/ujer.2016.041106
BISQUERRA, R. (coord.) (2014). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.
CANDY, P. (1991). Self-Direction for Lifelong Learning: A Comprehensive Guide to Theory and Practice. Jossey-Bass.
CASTAÑEDA, L. y ADELL, J. (eds.) (2013). Entornos personales de aprendizaje: Claves para el ecosistema educativo en red. Marfil.
CHAVES, E. (2014). Autogestión del aprendizaje en la investigación educativa sobre Entornos Personales de Aprendizaje (PLE): Una revisión de literatura. EDMETIC, 3(2), 114-134.
COHEN, J. (2013). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Academic Press.
FASCE, E.; PÉREZ, C.; ORTIZ, L.; PARRA, P. y MATUS, O. (2011). Estructura factorial y confiabilidad de la escala de aprendizaje autodirigido de Fisher, King & Tague en alumnos de medicina chilenos. Revista Médica de Chile, 139(11), 1428-1434. http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872011001100006
FIEDLER, S. H. y VÄLJATAGA, T. (2020). Modeling the personal adult learner: The concept of PLE re-interpreted. Interactive Learning Environments, 20(1), 1-13. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1734027
FISHER, M. J. y KING, J. (2010). The self-directed learning readiness scale for nursing education revisited: A confirmatory factor analysis. Nurse Education Today, 30(1), 44-48. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2009.05.020
FISHER. M.; KING. J. y TAGUE, G. (2001). Development of a self-directed learning readiness scale for nursing education. Nurse Education Today, 21, 516-525. https://doi.org/10.1054/nedt.2001.0589
GARCÍA-MARTÍNEZ, J. A. y GONZÁLEZ-SANMAMED, M. (2017). Entornos personales de aprendizaje de estudiantes universitarios costarricenses de educación: Análisis de las herramientas de búsqueda de información. Revista de Investigación Educativa, 35(2), 389-407. https://doi.org/10.6018/rie.35.2.253101
GARCÍA-MARTÍNEZ, J. A.; GONZÁLEZ-SANMAMED, M. y MUÑOZ-CARRIL, P. C. (2021). Construction and Validation of the Activities’ Scale in the Personal Learning Environments of Higher Education Students. Psicothema, 33(2), 320-327. http://dx.doi.org/10.7334/psicothema2020.259
GONZÁLEZ-SANMAMED, M.; ESTÉVEZ, I.; SOUTO-SEIJO, A. y MUÑOZ-CARRIL, P. C. (2020a). Digital learning ecologies and professional development of university professors. Comunicar, 28(62), 9-18. https://doi.org/10.3916/C62-2020-01
GONZÁLEZ-SANMAMED, M.; SANGRÀ, A.; SOUTO-SEIJO, A. y ESTÉVEZ, I. (2020b). Learning ecologies in the digital era: Challenges for higher education. Publicaciones, 50(1), 83-102. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v50i1.15671
KAUR, A.; LAKRA, P. y KUMAR, R. (2020). Self-directed learning readiness and learning styles among nursing undergraduates. Nursing and Midwifery Research Journal, 16(1), 40-50. http://doi.org/10.33698/NRF0265
HAIDARI, S. M.; YANPAR, T. y AKAY, C. (2019). Technology-enhanced Self-directed Language Learning Behaviors of EFL Student Teachers. Contemporary Educational Technology, 10(3), 229-245. http://doi.org/10.30935/cet.590003
HERNÁNDEZ, R.; FERNÁNDEZ, C. y BAPTISTA, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill.
HOBAN, J.; LAWSON, S.; MAZMANIAN, P.; BEST, A. y SEIBEL, H. (2005). The self-directed learning readiness scale: A factor analysis study. Medical Education, 39(4), 370-379. https://doi.org/10.1111/j.1365-2929.2005.02140.x
KHALID, M.; BASHIR, S. y AMIN, H. (2020). Relationship between Self-Directed Learning (SDL) and Academic Achievement of University Students: A Case of Online Distance Learning and Traditional Universities. Bulletin of Education and Research, 42(2), 131-148.
LEARY, H.; WALKER, A.; LEFLER, M. y KUO, Y. C. (2019). Self‐Directed Learning in Problem‐Based Learning: A Literature Review. En M. MOALLEM, W. HUNG y N. DABBAGH (eds.). The Wiley Handbook of Problem‐Based Learning (pp. 181-198). Wiley Blackwell.
MORATILLA, E. (2021). Aprendizaje autodirigido en la educación superior: Una perspectiva para la modalidad en línea. Revista Digital Universitaria, 22(3). http://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2021.22.3.11
NÚÑEZ, A. F.; BECERRA, E. B. y OLALLA, V. E. (2021). Autogestión del aprendizaje: Revisión de la literatura. Explorador Digital, 5(2), 6-22. https://doi.org/10.33262/exploradordigital.v5i2.1649
NWAGU, E. N.; ENEBECHI, J. C. y ODO, A. N. (2018). Self-control in learning for healthy living among students in a Nigerian college of education. SAGE Open, 8(3), 1-9. https://doi.org/10.1177/2158244018793679
ÖRS. M. y TITREK. O. (2018). The Correlation between Metacognitive Awareness Level and Self-Directed Learning Readiness of Undergraduate Nursing and Midwifery Students. Journal of Education and Training Studies, 6(11a), 218-228. https://doi.org/10.11114/jets.v6i11a.3819
RAHARDJO, D.; SUMARDJO; LUBIS, D. y HARIJATI, S. (2016). Internet Access and usage in improving students self-directed learning in Indonesia Open University. Turkish Online Journal of Distance Education, 17(2), 30-41.
SAEID, N. y ESLAMINEJAD, T. (2017). Relationship between Student’s Self-Directed-Learning Readiness and Academic Self-Efficacy and Achievement Motivation in Students. International Education Studies, 10(1), 225-232. http://dx.doi.org/10.5539/ies.v10n1p225
STOCKDALE, S. L. (2003). Development of an instrument to measure self-directedness. The University of Tennessee.
TABACHNICK, B. G. y FIDELL, L. S. (2001). Using multivariate statistics (4.ª ed.). Harper Collins.
UZ, R. y UZUN, A. (2018). The influence of Blended Learning Environment on Self-Regulated and Self-Directed Learning Skills of Learners. European Journal of Educational Research, 7(4), 877-886. https://doi.org/10.12973/eu-jer.7.4.877
WILLIAMS, B.; BOYLE, M.; WINSHIP, C.; BRIGHTWELL, R.; DEVENISH, S. y MUNRO, G. (2013). Examination of self-directed learning readiness of paramedic undergraduates: A multi-institutional study. Journal of Nursing Education and Practice, 3, 102-111. https://doi.org/10.5430/jnep.v3n2p102
ZHU, M.; BONK, C. J. y DOO, M. Y. (2020). Self-directed learning in MOOCs: Exploring the relationships among motivation, self-monitoring, and self-management. Educational Technology Research & Development, 68(5), 2073-2093. http://dx.doi.org/10.1007/s11423-020-09747-8
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2022 José Antonio García-Martínez, Manuel Arturo Fallas-Vargas
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.