Diversitat sexe-genèrica i relats de vida: percepcions i testimonis d’estudiants del màster de Secundària
Resum
Aquest estudi explora l’impacte dels relats de vida de docents LGTBIQ+ sobre les percepcions de l’alumnat del màster de professorat de la Universitat Jaume I de Castelló al voltant de dues qüestions: 1) la diversitat sexe-genèrica i 2) les barreres i els processos d’apoderament del professorat dissident de la norma cisheterosexual en els contextos educatius. Així, es va fer un estudi descriptiu amb un disseny d’enquesta que va recollir informació qualitativa d’un total de 55 estudiants del màster de Secundària. Es va optar per realitzar una anàlisi mixta a través del MAXQDA 2020. Els resultats mostren com l’estudiantat valora de manera molt positiva els relats de vida de docents LGTBIQ+ subratllant el valor dels testimonis, la visibilització del col·lectiu, les implicacions al seu imaginari finalitzada la sessió, el compromís, la consciència, l’interès i, en alguns casos, un canvi de creences. També s’hi apunten algunes barreres (conflictes amb la diversitat sexe-genèrica i familiar i en els processos identitaris), a més de processos d’apoderament (acceptació, respecte, resposta educativa a la diversitat i visibilització). Els relats de vida de docents LGTBIQ+ s’erigeixen com una eina molt valuosa en la formació inicial del professorat.
Paraules clau
relats de vida, LGTBIQ , diversitat sexe-genèrica, formació del professoratReferències
AGUIRRE, A.; DOMÉNECH, A. e HIGUERAS, F. (2014). Tomar conciencia de la realidad: Una mirada transformadora y formativa de los relatos de vida como recurso didáctico. Tendencias Pedagógicas, 24, 185-198.
AGUIRRE GARCIA-CARPINTERO, A.; MOLINER MIRAVET, L. y FRANCISCO AMAT, A. (2021). «Can Anybody Help Me?»: High School Teachers’ Experiences on LGBTphobia Perception, Teaching Intervention and Training on Affective and Sexual Diversity. Journal of Homosexuality, 68(14), 2430-2450. https://doi.org/10.1080/00918369.2020.1804265
BORRILLO, D. (2001). Homofobia. Bellaterra.
CANTOS, F. J.; MOLINER, L. y MATEU, R. (2021). Relatos de vida de docentes LGTBIQ+: Una propuesta educativa para la formación del futuro profesorado. En J. A. MARIN, J. C. de la CRUZ, S. POZO y G. GÓMEZ (eds.). Investigación e innovación educativa frente a los retos para el desarrollo sostenible (pp. 908-920). Dykinson. https://doi.org/10.2307/j.ctv2gz3w6t.75
CARO, M. C. (2016). El uso de historias de vida para la formación del carácter de los maestros. En I. CARRILLO (coord.). Democracia y educación en la formación docente (pp. 213-216). Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya.
EDWARDS, L. L.; BROWN, D. H. K. y SMITH, L. (2014). «We are getting there slowly»: Lesbian teacher experiences in the post-Section 28 environment. Sport, Education and Society. https://doi.org/10.1080/13573322.2014.935317
ESPINOZA, K. S. y MÉNDEZ, J. J. (2022). El silencio detrás de un pizarrón: La situación de los docentes que pertenecen a la comunidad LGTBIQ+ [Tesis de grado]. Universidad del Azuay. dspace.uazuay.edu.ec/bitstream/datos/11645/1/17174.pdf.
FERFOLJA, T. y HOPKINS, L. (2013). The complexities of workplace experience for lesbian and gay teachers. Critical Studies in Education, 54(3), 311-324. https://doi.org/10.1080/17508487.2013.794743
FRANCISCO, A. y MOLINER, L. (2017). Me aconsejaron o casi me obligaron a ser «normal»: Análisis de las barreras de exclusión a partir de historias de vida de mujeres lesbianas y bisexuales. OBETS: Revista de Ciencias Sociales, 12(1), 41-59. https://doi.org/10.14198/OBETS2017.12.1.02
GARCÍA-VARGAS, S. M.; MARTÍNEZ, I. y BALLESTEROS, B. (2019). Preguntas y respuestas: Cuestionarios. En B. BALLESTEROS (coord.). Investigación social desde la práctica educativa (pp. 339-362). UNED Editorial.
GONZÁLEZ-MONTEAGUDO, J. (2009). Historias de vida y teorías de la educación: Tendiendo puentes. Cuestiones Pedagógicas, 19, 207-232. https://doi.org/10.24908/eoe-ese-rse.v8i0.578
GRANERO, A. y GARCÍA, T. (2020). Las intersexualidades en la educación afectivo-sexual: Análisis sobre su presencia y tratamiento. Educar, 56(2), 439-456. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1092
GRAY, E. M. (2013). Coming out as a lesbian, gay or bisexual teacher: Negotiating private and professional worlds. Sex Education, 13(6), 702-714. https://doi.org/10.1080/14681811.2013.807789
HARDIE, A. y BOWERS, W. (2012). The Gay Word in a Junior Classroom: The Clearing House. A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 85(2), 61-64. https://doi.org/10.1080/00098655.2011.614290
HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, F. y ABERASTURI, E. J. de (2014). Las historias de vida como alternativa para visibilizar los relatos y experiencias silenciadas de la educación. Tendencias Pedagógicas, 24, 133-144.
JACKSON, J. M. (2007). Unmasking identities: An exploration of the lives of gay and lesbian teachers. Lexington Books.
JORRÍN-ABELLÁN, I. M.; FONTANA-ABAD, M. y RUBIA-AVI, B. (2021). Investigar en educación. Síntesis.
LLENA, A.; AGUD, I.; PÁEZ, S. y VILA, C. (2017). Explorando momentos clave para el empoderamiento de jóvenes a partir de sus relatos. Pedagogía Social: Revista Interuniversitaria, 30, 81-94. https://doi.org/10.7179/PSRI_2017.30.06
MAGIC, J. y MALJEVAC, S. (2016). Research for Action: Challenging Homophobia in Slovene Secondary Education. Journal of LGBT Youth, 13(1-2), 28-45.
MEYER, E. J.; TAYLOR, C. y PETER, T. (2015). Perspectives on gender and sexual diversity (GSD)-inclusive education: Comparisons between gay/lesbian/bisexual and straight educators. Sex Education, 15(3), 221-234. https://doi.org/10.1080/14681811.2014.979341
MILES, M. B. y HUBERMAN, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Sage Publications.
NORTON, L. y SLIEP, Y. (2018). A critical reflexive model: Working with life stories in health promotion education. South African Journal of Higher Education, 32(3), 45-63. https://doi.org/10.20853/32-3-2523
POCH, L.; FRANCISCO, A.; AGUIRRE-GARCÍA, A.; DOMENECH, A. y MOLINER, L. (2015). Transformar la LGTBIQ+FOBIA a través de relatos de vida. La experiencia del proyecto: Reapropiándonos de nuestras historias. V Jornadas de Historias de Vida en Educación. Voces silenciadas. Universidad de Almería.
RUDOE, N. (2014). Out in Britain: The politics of sexuality education and lesbian and gay teachers in schools. En A. HARRIS y E. M. GRAY (eds.). Queer teachers, identity and performativity (pp. 60-74). Palgrave-Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137441928_5
SALDAÑA, J. (2009). The coding manual for qualitative researchers. Sage Publications.
SÁNCHEZ, B. (2021). La formación del profesorado de Educación Primaria en diversidad sexo-genérica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1). https://doi.org/10.6018/reifop.393781
SÁNCHEZ, B.; ESCRIBANO, M. y ÁLVAREZ, A. (2022). Formación inicial del profesorado y diversidad sexo-genérica: Hacia una escuela queer. RELIES: Revista del Laboratorio Iberoamericano para el Estudio Sociohistórico de las Sexualidades, 7, 19-33. https://doi.org/10.46661/relies.6169
SONDAG, K. A.; JOHNSON, A. G. y PARRISH, M. E. (2020). School sex education: Teachers’ and young adults’ perceptions of relevance for LGBT students. Journal of LGBT Youth. https://doi.org/10.1080/19361653.2020.1789530
SWANSON, K. y GETTINGER, M. (2016). Teachers’ knowledge, attitudes, and supportive behaviors toward LGBT students: Relationship to gay-straight alliances, antibullying policy, and teacher training. Journal of LGBT Youth, 13(4), 326-351. https://doi.org/10.1080/19361653.2016.1185765
Publicades
Com citar
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2023 Francisco Javier Cantos Aldaz, Aida Sanahuja Ribés, Lidón Moliner Miravet

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.