Necessitats formatives del perfil creatiu-innovador del docent universitari formador de professors de les carreres pedagògiques a Xile
Resum
En el context xilè de formació de professionals de l’educació es fa un estudi descriptiu exploratori i mixt, amb la finalitat bàsica de caracteritzar el perfil del professor universitari creatiu-innovador i identificar-ne les necessitats formatives. En aquest treball s’hi presenta específicament l’estudi de necessitats —que metodològicament es planteja des d’una lògica de recerca avaluadora— partint del concepte de necessitats sentides i considerant alhora les normativoprescriptives. La mostra està constituïda per 190 professors universitaris de dues regions de l’àrea central de Xile. L’anàlisi de les necessitats estudiades apunta que la quantitat més gran de les necessitats formatives està orientada cap a la dimensió pedagògica enfront de la disciplinària. S’hi conclou que, en cada dimensió analitzada, hi ha un nus crític que pot servir de base per a una futura planificació i un disseny de processos formatius (reflexió professional i planificació de la formació). A més, totes dues categories són fonamentals per al desenvolupament de la competència creativainnovadora des del treball docent i la pràctica de l’ensenyament.
Paraules clau
professor universitari, necessitats formatives, perfil professional, educació superior, pedagogiaReferències
ALBURQUENQUE, C. (2021). Perfil creativo-innovador del profesor universitario formador de profesores/as: Cuestionario. Departamento de Pedagogía Aplicada. UAB.
ARÁNEGA, S. (2013). De la detección de las necesidades de formación pedagógica a la elaboración de un plan de formación en la universidad. Octaedro / ICE de la Universidad de Barcelona.
BAUSELA, E. (2004). Metodología de Investigación Evaluativa. Indivisa: Boletín de Estudios e Investigación, 5, 183-191.
BOCCONI, S.; KAMPYLIS, P. y PUNIE, Y. (2012). Innovating Learning: Key Elements for Developing Creative Classrooms in Europe. European Commission - Joint Research Center - Institute for Prospective Technological Studies. http://dx.doi.org/10.2791/90566
CABERO, J. y BARROSO, J. (2013). La utilización del juicio de experto para la evaluación de TIC: El coeficiente de competencia experta. Bordón, 65(2), 25-38.
CEDEFOP (2014). Desajuste de competencias: Más allá de lo que parece a simple vista [Nota informativa]. http://www.cedefop.europa.eu/files/9087_es.pdf
CHINNAPPAN, M. y LAWSON, M. (2005). A framework for analysis of teachers’ geometric content knowledge and geometric knowledge for teaching. Journal of Mathematics Teacher Education, 8, 197-221. https://doi.org/10.1007/s10857-005-0852-6
CLAPP, E. (2018). La creatividad como proceso participativo y distribuido: Implicación en las aulas. Narcea.
CLAVIJO, D. (2018). Competencias del docente universitario en el siglo XXI. Revista Espacios, 39(20), 22-39.
CPEIP. MINEDUC (2022). Estándares orientadores de la formación inicial docente. https://www.cpeip.cl/estandares-formacion-docente/
DÍAZ BARRIGA, F. (2006). Enseñanza situada. McGraw Hill Interamericana.
DIZ, M. J. (2017). Necesidades formativas: Modelos para su análisis y evaluación. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, volumen extra, 6, 6-10. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.06.2132
ESCOBAR, J. y CUERVO, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: Una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6, 27-26.
ESCUDERO, T. (2011). La construcción de la investigación evaluativa: El aporte desde la educación. Universidad de Zaragoza. Prensas Universitarias.
EUROPEAN COMMISSION (2019). Key Competences for Lifelong Learning. Publications Office of the European Union.
FERRARI, A.; CACHIA, R. y PUNIE, Y. (2009). ICT as a driver for creative learning and innovative teaching. En E. VILLALBA (ed.). Measure Creativity: Proceedings from the conference, «Can creativity be measured?» (pp. 345-368). Publications Office of the European Union.
GONZÁLEZ, V. y GONZÁLEZ, R. (2008). Competencias genéricas y formación profesional: Un análisis desde la docencia universitaria. Revista Iberoamericana de Educación, 47, 185-209.
HERNÁNDEZ-SAMPIERI, R.; FERNÁNDEZ-COLLADO, C. y BAPTISTA, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill.
IMBERNÓN, F. (2017). Ser docente en una sociedad compleja: La difícil tarea de enseñar. Graó.
LEAL, A. (2014). El Conocimiento Didáctico del Contenido (CDC): Una herramienta que contribuye en la configuración de la identidad profesional del profesor. Magistro, 8(15), 89-110.
LUCAS, B. (2019). Why we need to stop talking about twenty-first century skills. Center for Strategic Education.
LUENGO, F.; MOYA, J. y RUIZ. M. A. (2016). El perfil competencial del docente hoy. En J. M. VALLE y J. MANSO (dirs.). La «cuestión docente» a debate: Nuevas perspectivas (pp. 61-72). Narcea.
MAGGIO, M. (2018). Reinventar la clase en la universidad. Paidós.
MARTÍNEZ, C. (1996). Evaluación de programas educativos: Investigación evaluativa. Modelos de evaluación de programas. UNED.
MARTÍN-ROMERA, A. y GARCÍA-MARTÍNEZ, I. (2018). Profesionalización del docente en la actualidad: Contribuciones al desarrollo profesional. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(1), 7-23. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i1.9916
MAS, O. y TEJADA, J. (2013). Funciones y competencias en la docencia universitaria. Editorial Síntesis.
MASSAGUER, L. y TEJADA, J. (2021). Evaluación del ajuste entre las competencias académicas y las profesionales de los titulados del grado de Diseño Gráfico: Hacia un dispositivo de diagnóstico. Educar, 58(1), 15-34. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1156
MENCHÉN, F. (2019). Cómo capacitar excelentes docentes innovadores. Ediciones Díaz de Santos.
MISHRA, P. y KOEHLER, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. The Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x
MONTERO, L. y GEWERC, A. (2018). La profesión docente en la sociedad del conocimiento: Una mirada a través de la revisión de investigaciones de los últimos 10 años. RED: Revista de Educación a Distancia, 56, 3. https://doi.org/10.6018/red/56/3
NAVÍO, A. (2007). Análisis y detección de necesidades. En J. TEJADA y V. JIMÉNEZ (coords.). Formación de formadores: Escenario aula (pp. 71-152). Thomson.
PELLEGRINO, J. W. y HILTON, M. L. (eds.) (2012). Education for Life and Work: Developing Transferable Knowledge and Skills in the 21st Century. National Research Council of the National Academies. National Academic Press.
PERRENOUD, F. (2019). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar: Profesionalización y razón pedagógica. Graó.
PETRIE, C.; GARCÍA-MILLÁN, C. y MATEO-BERGANZA, M. (2021). Spotlinght: Habilidades del siglo XXI en América Latina y el Caribe [Informe 2020]. Banco Interamericano de Desarrollo.
SALAS, I. A. y MURILLO, F. (2010). La evaluación de los programas públicos en México: una mirada crítica al CONEVAL. ICE, Revista de Economía, 1(857), 153-162.
SELTZER, K. y BENTLEY, T. (2000). La era de la creatividad: Conocimientos y habilidades para una nueva sociedad. Santillana.
SHULMAN, L. (2005). Conocimiento y enseñanza: Fundamentos de la nueva reforma. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 9(2), 1-30.
TARDIF, M. (2016). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Narcea.
TEJADA, J. (2013). Professionalization of Teaching in Universities: Implications from a Training Perspective. Universities and Knowledge Society Journal (RUSC), 10(1), 345-358. https://doi.org/10.7238/rusc.v10i1.1471
TEJADA, J. (2022a). Claves para la selección y diseño de estrategias metodológicas y secuencias didácticas en educación superior. Roteiro, 47, e30083, 1-25. https://doi.org/10.18593/r.v47.30083
TEJADA, J. (2022b). Ficha técnica: La validez de contenido por juicio experto. En J. TEJADA (coord.) et al. Evaluación de aprendizajes en educación superior (pp. 357-368). McGraw-Hill Interamericana.
TEJADA, J. y POZOS, K. V. (2018). Nuevos escenarios y competencias digitales docentes: Hacia la profesionalización docente con TIC. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(1), 25-51. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i1.9917
TORRE, S. de la (2009). La universidad que queremos: Estrategias creativas en el aula universitaria. Revista Digital Universitaria, 10(12), 1-17. http://www.revista.unam.mx/vol.10/num12/art89/int89.htm.
TURULL, M. (2020). Manual de docencia universitaria. Octaedro-IDP/ICE UB.
UNESCO (2015). Transversal Skills in TVET: Policy Implications. UNESCO.
UNESCO-OREALC (2017). E2030: Educación y habilidades para el siglo XXI, documento de trabajo: Reunión Regional de Ministros de Educación de América Latina y el Caribe. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe.
VALCÁRCEL, M. (coord.) (2003). La Preparación del Profesorado Universitario Español para la Convergencia Europea en Educación Superior. Estudios y Análisis-MEC.
VALERO, J. A. (2019). La creatividad en el contexto educativo: Adiestrando capacidades. Tecnología, Ciencia y Educación, 13, 150-171. https://doi.org/10.51302/tce.2019.289
WITKIN, B. R. y ALTSCHULD, J. W. (2000). Planing and Conducting Needs Assessments: A Practical Guide. Sage Publications.
ZABALZA, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario: Calidad y desarrollo profesional. Narcea.
ZABALZA, M. A. y ZABALZA, A. (2012). Profesores y profesión docente: Entre el «ser» y el «estar». Narcea.
Publicades
Descàrregues
Drets d'autor (c) 2023 Carolina Alburquenque Campos, José Tejada Fernández
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.